Отминаващата вече 2023 г. ни даде някои доста добри сериали.
Имаше заплетени драми за наследство, имаше чудесни истории за личностно израстване и прекрасни, стоплящи сърцето комедии.
Имаше и великолепни примери за това как се правят модерни ужаси, които не те стряскат, а те ангажират до краен предел.
Но когато си говорим за сериали, това е само каймакът. А под него има и доста други продукции.
Днес ще обърнем внимание на тях, защото, ако трябва да сме честни, 2023 г. ни даде и някои от най-лошите шоуто от години насам - направени зле, с кардинално лоши идеи и огромни претенции, които се срутиха с гръм и трясък.
Някои от поредиците в тази селекция са тук заради това колко посредствено скучно изглеждат, други - заради срива в огромните очаквания, а трети - защото са толкова ужасяващо зле, че могат да се превърнат в учебникарски пример как не се прави телевизия.
Ето ги и тях:
Queen Cleopatra (Netflix)
Продукцията, дошла от режисьорката Тина Гарави и продуцентката Джейда Пинкет Смит, категорично се превърна в най-мразеният сериал на годината.
Причините за това са много.
Като започнем, че двете са събрали откровено съмнителни историци, които говорят пълни глупости на моменти, минем през грубото изкривяване на факти от историята, за да се впишат в създадения наратив, и завършим с черешката на тортата - избора на чернокожа актриса, която да изиграе императрица Клеопатра.
На всички е ясно, че Джейда Пинкет Смит има своята кауза да разказва истории за смели, чернокожи кралици, но в случая сериалът ѝ претендира за историческа точност, без да разполага с нея.
Затова Queen Cleopatra дразни с наглите си претенции и агресивни опити да изкривява историята. Неслучайно в IMDB сериалът има рейтинг от 1,1 от 10, а в Rotten Tomatoes събира едва 18% положителни оценки от критици и 3% от зрители.
Шоуто е толкова лошо, че успя да предизвика дори дипломатически скандал, а групи от Египет вече са завели дело срещу авторите му.
Velma / "Велма" (HBO Max)
От HBO Max решават да възкресят една любима анимация като анимиран сериал за възрастни, но с модерен привкус. Този път шоуто се фокусира върху един от персонажите, които в оригинала често оставаха на по-заден план - Велма.
Само че тук скромното и много интелигентно момиче с очилата се превръща в бисексуална тийнейджърка от индийски произход, чиито постоянни саркастични коментари звучат повече като досадно мрънкане, отколкото като добре насочен остър хумор.
За анимация, която е вдъхновена от "Скуби Ду", шоуто изглежда така, сякаш създателите му наистина не харесват "Скуби Ду". При всички препратки към оригинала тук има едно пренебрежително отношение. А самият Скуби дори не участва в сериала...
Ако може да обобщим, "Велма" е досаден, крайно политически коректен опит за оригиналничене, в който героите нямат нищо общо с оригиналните си версии, а историите са меко казано плоски.
The Idol (HBO Max)
Продукцията звучеше обещаващо - история за млада и много успешна поп звезда, която попада под влиянието на опасен сексуален хищник. Дъщерята на Джони Деп и певецът The Weekend в главните роли, а създателят на сериала "Еуфория" Сам Левинсън на поста на шоурънър.
Реалността обаче беше коренно различна - скована актьорска игра, дървена история, в която ти е трудно да повярваш, и осезаемо усещане за претенциозна помпозност.
Макар да говорим за сюжет със силно застъпена темата за секс, реалното сексуализиране на персонажите (особено женските, особено главната героиня Джослин) беше прекалено.
Сякаш Левинсън се е опитал да прикрие всички слабости на сюжета и водещите си актьори, като залее цялото нещо със 100 кила софткор порно. Е, не му се получи.
Gotham Knights (CW)
Ако в общ план 2023 г. беше определена едва ли не като началото на залезе на супергеройския жанр, то Gotham Knights е живото доказателство, че дори да разполагаш с едни от най-големите имена на супергерои, успехът не е гарантиран.
Сериалът влиза в света на Батман, като разказва история, в която маскираният Черен рицар на Готъм е убит, а неговият осиновен син Търнър Хейс, е посочен от полицията за основен заподозрян.
Търнър, който нищо не е знаел за нощните приключения на осиновителя си, се впуска в приключение заедно с децата на някои от най-големите врагове на Батман в опит да се оневини и да намери истинските убийци на Брус Уейн.
Макар да става въпрос за супергеройско шоу, основният жанр тук е тийн драмата, а самите герои са използвани като кукичка, за която да се хванат феновете. Сериалът има толкова общо с Батман и Жокера, колкото би имало което и да е друго шоу за драматични тийнейджъри с проблеми с родителите си.
И ако това можеше да бъде преглътнато по някакъв начин, все пак остава фактът, че сериалът е обективно лош - скучен, на моменти дори крайно досаден. Предвидим в обратите си и изпълнен с плоски герои, за които на зрителите е адски трудно да им пука.
Citadel (Amazon Prime Video)
Проектът на братята Русо, отговорни за някои от най-големите хитове във филмовата вселена на Marvel, вече беше станал легендарен. Голям франчайз за шпионски истории, който потенциално да измести дори Джеймс Бонд.
Проблеми с продукцията обаче предвещаваха, че нещата няма да се получат по начина, по който Русо гръмко обещаваха.
Когато в крайна сметка Citadel се появи на екран, разочарованието беше осезаемо. Дори тези подсказки, че нещата няма да са съвсем в ред, не можаха да подготвят достатъчно зрителите за крайната посредственост на сериала.
Дори да оставим настрана идеята, че тук не може по никакъв начин да се говори за реалистичност на историята (към каквато все повече шпионски сериали се стремят), тук сюжетът не успя да представи абсолютно нищо ново, интересно или грабващо.
Сякаш всичко беше оставено на гърба на личната харизма на актьорите в главните роли - Приянка Чопра, Ричард Мадън и Стенли Тучи. Уви, това съвсем не беше достатъчно, за да произведе запомнящ се резултат.
А тук говорим за втория най-скъп сериал в историята до момента. Провал в случая е най-точната дума.
True Lies (CBS)
И докато сме на темата за шпионски сериали, няма как да не споменем True Lies. Шоуто на CBS беше опит да се вдъхне нов живот на едноименния филм от 1994 г. с Арнолд Шварценегер и Джейми Лий Къртис, но адаптиран като сериал за телевизия.
Историята проследява Хари Таскър - умел шпионин, който се опитва да балансира работата си с цивилния си живот, в който е съпруг и баща на две деца. Никой от близките му не знае за реалната му работа, докато в един момент на екскурзия в Париж със съпругата си не е нападнат от убийци.
Така жена му Хелън разбира за тайното занимание на мъжа си и е принудена също да се включи в секретната шпионска организация.
Шоуто се опитва да поддържа весел, семеен тон и да разказва всеки епизод нова интригуваща случка, но за жалост не успява. Поредицата е много, много скучна. Затова и от CBS решиха да не я продължават след само един сезон.
The Winter King / "Кралят на зимата" (MGM+)
След успеха на "Последното кралство" по романите на Бърнард Корнуел - епичен, но все пак автентично звучащ разказ за историята на нашествието на викингите в Британия, друга поредица на английския писател също намери своя път към малкия екран.
"Кралят на зимата" е адаптация на Корнуел върху легендите за крал Артур, която ги приближава към историческата действителност на Британия в V-VI век след Хр. Историята е вълнуваща, има щипка магия, има много битки, интересни персонажи и дори усещане за реалистичност.
Сериалът на MGM+ e лишен от всичко това, като сюжетът на Корнуел е взет, опростен е максимално, сякаш с идеята да бъде разбран и от тийнейджър, свикнали да гледат само TikTok клипчета, щедро е поръсено с политическа коректност и е сменен целият фокус на историята.
Междувременно целият сериал изглежда правен сякаш с джобни пари, като разходите за костюми, декори и масовка от статисти много видимо са били орязани.
Крайният резултат е откровена тъпня, която не може да стъпи и на малкия пръст на книгите на Корнуел.
Robyn Hood (Global Television Network)
Друга легендарна личност от британския фолклор - Робин Худ, също намери своята осъвременена адаптация като сериал за канадската Global Television Network.
Режисьор и шоурънър е човек, който е известен със сценичното си име Director X, като това само предвещава колко претенциозна простотия е тази поредица.
В центъра на сюжета е младата чернокожа рапърка Робин, която стои начело на артистичен хип-хоп колектив The Hood, който се бори срещу статуквото и корпоративния елит.
Повече за това шоу едва ли на някого му е нужно да знае повече.
Робин Худ е преживявал много трагични адаптации през годините, но това изглежда наистина като дъното.
Great Expectations (BBC One)
Великият роман на Чарлз Дикенс се сдоби с още една адаптация, издържана в актуалната визия на "Би Би Си" - да има разнообразие от етноси и раси, дори и да става въпрос за Викторианска Англия и висшето ѝ общество.
В общи линии историята е същата, като тази, която и Дикенс разказва - малко момче без родители, отглеждано от злата си сестра и добрия ѝ мъж ковач, бива избрано от ексцентрична богаташка (Оливия Колман) да бъде компаньон на осиновената ѝ високомерна дъщеря.
Разликата в случая е, че осиновената дъщеря е от индийски произход, впоследствие главният герой Пип се обучава при един чернокож джентълмен на сделки, а в цялото действие е добавено и доволно количество екшън, за да стане по-раздвижено и шарено.
Резултатът не е кой знае колко впечатляващ, дори напротив. Екшън сцените изглеждат нелепо, историята върви мудно, а актьорите не показват никаква химия помежду си.
Така, вместо да получим ефектна нова адаптация върху любим роман, имаме протяжна, скучна и на моменти откровено досадна поредица от 6 епизода, която само прахосва таланта на Оливия Колман.
The Witcher - сезон 3 (Netflix)
Сериалът за белокосия убиец на чудовища започна доста обещаващо с Хенри Кавил в главната роля. Три сезона по-късно обаче дори мускулестият британец не може да компенсира лошия сценарий и кофти изпълнението в сериала.
Макар създателите на The Witcher да твърдят, че уважават книгите на Анджей Сапковски, това не личи от начина, по който разказват историята. Самото отношение на сценаристите, които обясняват, че историята била твърде сложна за зрителите, затъпели от TikTok, също не помага за получаването на добър сериал.
В крайна сметка имаме едно шоу, което с всеки сезон става все по-посредствено и повърхностно. Нищо чудно, че Кавил хвърли кърпата и предаде образа си на Лиъм Хемсуърт.