1 милион долара на епизод. Това е магическото възнаграждение, към което се стремят големите звезди с роля в сериал.
Някога тази сума беше достижима само за шепа хора, радващи се на участие в наистина хитови комедийни поредици като "Приятели" и "Теория за Големия взрив".
Днес положението е по-различно - не са малко актьорите и в драматични сериали, които след всеки епизод са с милион по-богати. Особено онези, които вече са известни от големия екран.
Това обаче води до друга, негативна промяна в телевизионната индустрия в САЩ - разширява се ножицата в заплащането за големите звезди и онези, които изпълняват второстепенните роли, без значение колко добри са в тях.
От Variety са разговаряли с редица агенти на актьори, снимащи се основно в телевизията. Оказва се, че много от тези, чиито имена идват по-късно в надписите, днес получават по-малко пари, отколкото са имали възможност да изкарват преди няколко години, в пика на стрийминг надпреварата.
Между заплащането на актьорите, заемащите едната или двете основни роли в сериал, и тези, чиито персонажи са трети, четвърти или пети по значение, има много по-дълбока разлика, казва един от агентите.
"Мисля, че на много места осъзнават, че могат да плащат на една голяма звезда, но не и на седем от тях", допълва той.
Допълнителен фактор се оказва променящата се икономическа ситуация както по света, така конкретно и в стрийминг сферата.
Компании като Netflix и Warner Bros. Discovery се опитват да ограничат разходите си, което води и до таван във възнагражденията на актьорите. Бюджетите вероятно ще продължат да се свиват.
Според агентите най-високите възнаграждения за роля в сериал сега са ограничени до между 750 хиляди и 1 милион долара за епизод за най-важния актьор в дадена продукция, а тези на следващо ниво взимат между 600 хиляди и 800 хиляди.
Повече пари е възможно да бъдат изкарани, когато налице са бонуси или когато актьорът е и продуцент на дадения сериал.
Списък на минаващите границата от 1 млн. долара за епизод актьори (някои суми включват и хонорари за продуцентска роля):
- Кевин Костнър за Yellowstone (Paramount Network) - 1,3 млн. долара
- Махершала Али за The Pilot (Onyx Collective) - 1,3 млн. долара
- Елизабет Мос за Shining Girls (Apple TV+) - 1,1 млн. долара
- Силвестър Сталоун за Tulsa King (Paramount+) - 1 млн. долара
- Джейсън Судейкис за Ted Lasso (Apple TV+) - 1 млн. долара
- Пол Ръд за The Shrink Next Door (Apple TV+) - 1 млн. долара
- Уил Феръл за The Shrink Next Door (Apple TV+) - 1 млн. долара
- Харисън Форд за 1923 (Paramount+) - 1 млн. долара
- Хелън Мирън за 1923 (Paramount+) - 1 млн. долара
- Майкъл Кийтън за Dopesick (Hulu) - 1 млн. долара
Други познати от големия екран имена взимат немалки суми, но не и по милион. Такива са случаите на Елизабет Олсън (Алената вещица във филмите на Marvel) - 875 хиляди долара за епизод на Love and Death на HBO Max; Бри Ларсън ("Капитан Марвел") с 750 хиляди за епизод за Lessons in Chemistry на Apple TV+; Джаред Лето и Ан Хатауей, които също са взели по 750 хиляди на епизод за WeCrashed на Apple TV+.
Уинона Райдър е интересен случай. След залеза на филмовата ѝ кариера сериалът Stranger Things на Netflix беше това, което отново припомни на зрителите за нея. За ролята си там тя получава по 450 хиляди долара на епизод, колкото и колегата ѝ Дейвид Харбър (шерифа Джим Хопър).
Според източници от индустрията е възможно актьор да получи дори повече от милион, ако е наистина голяма звезда в света на киното към дадения момент и бъдещият сериал ще е първият му опит на малък екран.
Сравнението с пика на "Приятели" и "Теория за Големия взрив" и настоящето не са основателни - хонорарите от по 1 млн. долара за епизод при онези ситкоми идват около последните сезони, когато сериалите вече са се доказали като хитови за телевизиите, в които се излъчват.
Сега подобни големи хонорари се дават на големи филмови звезди още преди старта на дадена поредица в определена стрийминг услуга.
Това, което прави впечатление в горния списък, е, че подобни големи възнаграждения взимат основно актьори в продукции за стрийминг услугите Paramount+ и Apple TV+.
И двете платформи са далеч от пазарния лидер Netflix или разполагащите с богато съдържание Disney+ и HBO Max. Това обяснява и защо те биха инвестирали повече в популярни имена, които потенциално да им привлекат абонати.
В случая с Paramount+ хонорарите на хора като Кевин Костнър, Силвестър Сталоун, Харисън Форд и Хелън Мирън са за сериали, дело на сценариста Тайлър Шеридан, създал хитовия Yellowstone, а вече и цяла телевизионна вселена около него.
При Paramount Global съществува и огромният стремеж Paramount+ да бъде наложена като бранд, което върви със сериозни инвестиции.
Apple TV+ са другият пример и не се свенят да изтъкват колко звезди има в сериалите им. Направиха го част дори от рекламен клип, озаглавен "Всеки освен Джон Хам". В него актьорът "Момчетата от Медисън авеню" се оплаква от това, че не е сред големите имена от Холивуд с роля в продукция на стрийминг услугата.
Но дори там се очакват промени - Apple TV+ привлече вниманието на публика и критици с редица успешни поредици, а според хора от бранша, цитирани от Variety, сега фокусът ще се измести върху 1-2 добре платени мега звезди на сериал, а не отлични заплащания за целия актьорски състав.
Големият проблем в ерата на стрийминга е и как той да е финансово успешен.
Парите идват от абонаменти за целия каталог, а не от реклами по време на дадена продукция. Сложно е да се прецени какъв бюджет да получи всяка продукция, колко скъпи сериали да има в една услуга, колко популярни актьори са нужни/достъпни, къде и какво да се отреже.
Понякога обаче сериалът просто не се нуждае от филмови звезди.
Примери за това са хитове на Netflix като Stranger Things и Bridgerton. В техния случай поредиците привличат внимание към актьорите, а не обратното. Вероятно такъв ще е случаят и с фентъзи продукции като The Lord of the Rings: The Rings of Power (Amazon Prime Video) и "Домът на дракона" (HBO Max), където основната притегателна сила е на франчайза, а не на лицата в сериала.