Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Световното първенство носи приходи... за ФИФА

Сеп Блатер има повод да бъде доволен от първенството в ЮАР Снимка: Getty Images
Сеп Блатер има повод да бъде доволен от първенството в ЮАР

Не е тайна, че част от приходите, които всяко световно първенство носи, се връщат обратно в Световната футболна федерация ФИФА. Но не само. Някои от спонсорите също получават не лоши средства. Както е известно, компаниите, които подпомагат провеждането на Мондиала са разделени в три категории.

В първата, наречена „Партньори на ФИФА" попадат „Adidas", „Coca-Cola", „Emirates", „Hyundai-Kia", „Sony" и „Visa" . Във втората - „Спонсори на първенството" са още осем компании. Третата е „Национална подкрепа". Тук влизат „Telkom", „FNB", „BP South Africa", „Prasa" и „Neo Africa". Макар и да не са сред официалните спонсори, сериозни суми отделят и „Canon", „Castle", „Carling" и „Nike".

Естествено, приходите на всички зависят и от успеха на рекламните кампании. А те пък са пряко обвързани с данните за зрителската аудитория.  По предварителни очаквания шампионатът ще бъде наблюдаван от 28 милиарда по целия свят. Само на финала се очаква пред телевизионните екрани да застанат 715 милиона.

Първите резултати вече са известни. Например, компанията за банкови карти „Visa" обяви, че в периода от 1 до 20 юни с нейните продукти са платени стоки и услуги за близо 85 милиона евро. Увеличението в сравнение с преди година е около 54%.

Извършените банкови операции са 900 000.  Само в първите 20 дни на шампионата нарастването им, спрямо обичайния брой по това време на годината, се равнява на 81%. Повече от половината пари са похарчени от представители на пет страни - Великобритания, САЩ, Австралия, Франция и Бразилия. През този период „Visa" е направила рекламни кампании за издаването на кредитни карти в почти 100 страни в целия свят. Компанията е използвала за това повече от 500 банки и компании.

Удовлетворени от приходите от световното до този момент изглеждат и в друг от големите спонсори на Мондиала - „Adidas". Компанията очаква приход от 1,5 милиарда евро и то само в категорията „футболни продукти". Данните показват, че са продадени повече от 6,5 милиона фланелки на различните отбори, което е с два пъти повече от продадените през 2006 г.  По думите на директора на „Nike" Марк Паркър продажбите свързани с футболните им продукти са нараснали с 39%  месеци преди старта на първенството.

Компанията UK Marketing пък проведе проучване сред 198 големи, малки и средни компании в страната домакин. 83,5% от участвалите в него предполагат, че световното първенство ще подобри възможностите за бизнес в страната.

Собствениците на хотели в Порт Елизабет също вече са доволни. Броят на туристите превишава три пъти обичайния за това време на годината. Близо 80% от онези, които отсядат в хотелите са тук заради световното. И въпреки че с напускането на тима си тръгват и феновете, места няма. Работа има и за ресторантите, развлекателните комплекси, кафенетата. Техните приходи са нараснали с 30%.

Съществуват обаче и някои проблеми. При огромния избор на фенатрибути в страната,  с най-голяма популярност се ползват фланелките с надпис „Feefa 2.010 Whirld cup", „MAFIFA" (с дизайн, който позволява надписа да се чете като MAFIA) и „Fick Fufa". Всички те се появиха като форма на протест срещу жестоките маркетингови правила, наложени от световната футболна централа.

Мнозина не приемат готовността на международната централа да се пребори с дребните риби в лицето на частните търговци. Особено докато е налице парадоксът по улиците на Йоханесбург, например, да се виждат лицата на Кристиано Роналдо и Робиньо, които рекламират „Nike" въпреки че официален партньор на шампионата е „Adidas".

 „В ЮАР сега не управляват законите, а ФИФА. Нейните представители обаче се държат доста страхливо. Те не влизат в спор с „Nike", тъй като компанията е доста мощна във финансово отношение", коментира юристът Тим Барел.  Рекламната кампания на американците е толкова успешно организирана, че мнозина приемат компанията за част от официалните спонсори.  Барел защитава интересите на клиент, който попадна под прицела на юристите на ФИФА, които считат, че е пуснал незаконно ключодържатели с изображение на футболна топка, вувузела и числата 2010.

Южноафриканците, разбира се, са благодарни на международната федерация,  че избра страната им за домакин, както и за подръжката, която се оказва, въпреки многото скептици.  Но в държавата определено не са съгласни с политиката на ФИФА да защитава само своите спонсори.  Мнозина са недоволни от факта, че на стадионите и фенпарковете може да се продават само продукти на въпросните спонсори и то на драконовски цени.

„Защо ме принуждават да си купя точно определена американска бира за 3,5 евро след като през една пресечка има прекрасна местна за 1,5 евро?", пита един от акредитираните журналисти Адриан Басон.

Свободата на действия на централата в ЮАР е обезпечена със 17 гаранции, които страната домакин трябваще да даде. „ФИФА са група мошеници, даже ООН не иска да бъде освободен от данъци, за разлика от тези мафиоти", коментира високопоставен чиновник. 

На данъчната служба на ЮАР се наложи да разреши на световната федерация, на чуждите националнит футболни асоциации и на някои компании да не плащат митнически такси, данък върху приходите и данък добавена стойност. В резултат на това страната ще загуби десетки хиляди, а може и милиони рандове.  Службата не е в състояние да предостави данни за това колко чуждестранна валута е внесена и изнесена от нея, ограничавайки се до информацията, че една от гаранциите на правителството е за „неорганичен внос и износ".

Освен това хората на Сеп Блатер се ползват и от редица екстри. Домакините държат в постоянна готовност спецавтомобили с най-съвременната медицинска апаратура, които да бъдат на разположение на за ексклузивно използване от ФИФА.  Освен това са предоставени два частни самолета, две лимузини, 300 автомобила, шест автобуса и местни гидове, които говорят отлично английски и познават добре района.

Международната централа всъщност откри истинска златна жилка в ЮАР. Генералният секретар на организацията Жером Вал вече обяви, че приходите са нараснали с 50% в сравнение с 2006 г. На сметката на организацията, която официално е некомерсиална структура, постъпват гигантски суми.

В същото време представителя на данъчната служба на ЮАР Ейдриън Лейки е скептичен за приходите, които първенството ще донесе на страната му. „По-скоро прогнозите са негативни. Ще бъде неправилно да разглеждаме шампионата като директен източник на приходи. Отстъпките, които ни направи ФИФА са твърде големи, за да разчитаме на материални облаги", коментира той.

Световното първенство обаче отвлича местното население от тежкия живот, който иначе води. А парите, които все пак ще влязат, местните смятат, че може да бъдат използвани за развитие на здравеопазването и образованието в страната. Гражданите на Южна Африка очакват отговор от чиновниците, които говорят много за бедността в страната, но не правят нищо, за да променят този факт.

 

Най-четените