Няма да е пресилено ако кажа, че мечтите на поколения български рали пилоти и фенове най-после се сбъднаха - най-голямото ни автомобилно състезание - вече с името "България" е кръг от световния шампионат. Също няма да е пресилено и ако кажа, че точно този мотив - преследването на кръг от WRC беше движещата сила за развитието на това състезание в последните 20 години.
Друг е въпросът дали искахме място за рали "България" в световния рали шампионат в този му вид - със западащ авторитет, минимално участие на заводски отбори, неориентиран промоутър, който освен да си сменя името няма други положителни ходове и т.н. Но, както и да е, да караме напред, защото не остана много до старта.
Когато през 1992 година новоизбраният президент на ФИА Макс Мозли посети България, стана ясно, че до място в календара ни остават една, максимум две крачки. Те обаче се оказаха доста големи, а междувременно е на път да се смени цялата философия на родния автомобилен спорт, обаче и това се бави.
Но, за ралито - още от утре сутринта (четвъртък, в 8.00 сутринта) започва екшънът по отсечките - с шейкдауна над Момин проход. Ако досега не сте гледали наживо автомобили версия WRC или острилките от група Junior - това е мястото за първи впечатления от върха на рали технологиите. След това, в 18 часа, на стадиона в Самоков ще можете да видите и пилотите, които така смело дават газ по завоите.
И оттам нататък въртележката се завърта на пълни обороти - три пълни дни със скоростни отсечки. Но ако четете този текст, то за вас няма да е проблем да си отворите сайта на ралито - www.rallybulgaria.com и да си изберете къде точно ще гледате Льоб и компания. Разположението на етапите може да бъде въведено и в навигационната система на автомобила ви, така че напът към отсечките да си спестите досадното лутане.
За да гледате рали "България" ще трябва да си платите - 50 лева е билетът за всички дни на състезанието, а сделката си струва - това са три дни етапи плюс шейкдауна и официалния старт. Още 5 лева допълнително ще ви струва паркинга.
Вчера организаторите на ралито обявиха, че етапите са напълно готови за състезанието, фаворитите и колегите им в колоната са вече тук и от вчера разучаваха отсечките, така че дългогодишната подготовка е към края си. Сега остава всичко да протече нормално и на финала и публиката, и пилотите, а и организаторите да са доволни. Всичко това заедно се постига много трудно, но си струва да опитаме.
Какво да очакваме от Себастиен Льоб и компания по нашите етапи? Първо състезание за заводските пилоти у нас, хлъзгав и доста места прашен асфалт, дълги отсечки и т.н. Това да ви говори нещо? Всичко звучи като състезание, създадено за Льоб - като "Корсика", само дето нашите пътища са по-широки. А там Себ прави минути разлика на съперниците си, не секунди.
Зад него френско-испанският двубоя ще е много интересен - Себастиен Ожие е новата звезда на Citroen и кандидат №1 за мястото на Сордо в заводския тим на компанията. В няколко старта тимът разменя местата на двамата - Ожие да партнира на Льоб, а Сордо го пращаха да кара с Кими Райконен в Citroen Junior. Сега Сордо е заводски пилот, а Ожие в Junior защото испанецът е по-бърз на асфалт. Но асфалтовите ралита за 2010 започват с "България" и ако оттук нататък Ожие победи Сордо, то ще му заеме и мястото в отбора за 2011.
При Ford нещата не са толкова напрегнати - Мико Хирвонен вече изостава сериозно в битката за титлата, а двамата с Яри-Мати Латвала могат само да се надяват, че няма да изостанат много от частния пилот на Citroen Петер Солберг в преследването на лидерите и дебненето някой от тях да стъпи накриво.
Да не пропуснем и Кими Райконен, световният шампион във Формула 1 за 2007 е изключително популярен у нас и само заради него ще има много зрители по отсечките. Но не очаквайте чудеса, все пак Кими още свиква с автомобила, въпреки че се надява на по-добро класиране на асфалт, където скоростите са по-близки до тези, с които е свикнал, но поведението на колата е доста по-различно.
Изключително интересна ще е и битката в група Junior - тук участват автомобили с един двигателен мост и атмосферни двигатели с обем до 2 литра. Преди този клас се казваше Супер 1600, но с появата на колите версия R3 се наложи отварянето му и към тях.
Тодор Славов и Добромир Филипов са единственият български екипаж, който тази година участва в световен шампионат - в група Junior. В първото си състезание през 2010 във WRC двамата завършиха 4-и в Турция и заемат шестото място в класирането с 12 точки. Лидери са Аарон Буркарт и Кевин Абринг с по 40, като у нас от двамата водачи ще стартира Абринг.
Автомобилът на Славов - Renault Clio R3, отстъпва на колите версия Супер 1600, които карат част от съперниците му в Junior, така че предимството на българина се ограничава до по-доброто познаване на етапите. Затова и преди състезанието Славов обясни, че разчита на максимална атака още при първите минавания на отсечките, за да се възползва от момента, в които другите още „опипват" маршрута.
При автомобилите от група N също се очаква интересна развръзка - тук са лидерите в българския шампионат, които обаче ще имат много силни съперници. За рали „България" един от асовете на Stobart-Ford Хенинг Солберг, по-големият брат на Петер Солберг, смени своя Focus WRC с Ford Fiesta S2000. Мястото му в тима зае Пер-Гунар Андерсон, бивш световен шампион в Junior и бивш заводски пилот на Suzuki. Солберг има по-малък опит от българите с автомобил от група N, но пък ще разполага със заводски подготвен автомобил и заводска подкрепа. Същото важи и за съотборника му Денис Куиперс.
Срещу тях ще карат водачите в нашето първенство Крум Дончев с Peugeot 207 S2000, Димитър Илиев със Skoda Fabia S2000 и звездите на Mitsubishi - Ясен Попов, Петър Гьошев, Пламен Стайков и Игнат Исаев, и четиримата зад волана на Lancer Evo 9.
Въпреки превъзходството на Citroen и Льоб на асфалт, интрига преди старта на рали „България" не липсва, по отсечките ще има какво да се види, така че, заслужава си да се гледа, а и българските екипажи имат нужда от вашата подкрепа. Може и без вувузели, знамената и аплодисментите по завоите ще са достатъчни.