Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Крехък баланс

Крум Дончев спечели рали "Сливен" и оглави класиранетов нашия шампионат Снимка: TopGear
Крум Дончев спечели рали "Сливен" и оглави класиранетов нашия шампионат

Победата на Крум Дончев в юбилейното 30-о издание на рали „Сливен" увеличи сериозно шансовете му да спечели отново националната титла - след първото си място вчера той има 111 точки, втори остава досегашният водач Петър Гьошев с 84, а трети - отпадналият във втория ден на състезанието Димитър Илиев.

Драматичната развръзка в надпреварата, в която в края на първия ден Илиев имаше аванс от почти 21 секунди, а в началото на втория го увеличи с още 13, се хареса на феновете - от позицията си на догонващ Дончев успя да се пребори за победата.

На финала и той и неговите подгласници Марко Темпестини и Иван Ганчев заявиха, че състезанието е било тежко, а Дончев дори обясни, че той и навигаторът му Петър Йорданов са „оцелели" в ралито, тъй като всички екипажи са имали технически проблеми.

Дали класическите ни ралита не станаха твърде трудни за българските екипажи? И как кризата се отразява на нивото в българския автомобилен спорт? Не на бройката екипажи, а на нивото.

Зрителите на рали „Сливен" останаха доволни от битката между Крум и Димитър Илиев, която приключи в средата на втория ден. Но всъщност, спектакълът беше доста по-постен от очакваното защото липсваха другите големи имена, които правят част от родните надпревари толкова интересни.

Състезанието пропусна шампионът за 2005 Ясен Попов, който има сериозна и вярна фенска маса, не само в Сливенския балкан, на старт не се появи и победителят от последния кръг за 2009 година - рали „Твърдица" Пламен Стайков, един от лидерите в групата млади пилоти, които през миналия сезон демонстрираха амбиции да спрат победната серия на триото Дончев-Попов-Илиев.

Още нещо - лидерът в нашия шампионат до рали „Сливен" Петър Гьошев записа еднодневно участие в надпреварата, но при него проблемите си бяха чиста проба свързани със състезанието - повреда в колата малко след старта, нова атака, която го върна на трето място в генералното класиране и накрая катастрофа, след която състезанието за него приключи. Заради повреда в скоростната кутия пък в средата на първия ден спря още един от силните пилоти в челото - Игнат Исаев.

И класирането се оголи.

Няма тук да коментираме представянето на италианеца с румънски паспорт и шампион на Източна Европа Марко Темпестини, който вчера завърши втори, но на над 6 минути от Крум, зад волана на автомобил, съпоставим с този на Дончев. Ще се задоволим с констатацията, че участието на Марко е приятна екзотична добавка към стартовия списък на всяко рали, но нищо повече.

За втория ден на рали „Сливен" в колоната не остана нито един автомобил Mitsubishi Lancer, пилотите, залагащи на класическата група N вече бяха отпаднали. А това позволи на Иван Ганчев с поостарелия FIAT Punto, който обаче тук демонстрира отлична форма да се пребори за първия си подиум в кариерата - с много силно каране и преследване на лидерите от самото начало.

Така, едно от най-големите ралита у нас демонстрира, че балансът е много крехък - отсъствието на няколко - трима или четирима пилоти, може да отнеме сериозно от блясъка на всяко едно автомобилно състезание у нас.

Нещо подобно се случи миналата година в групите А и N за автомобили с обем на двигателя над 1600 куб.см в пистовия ни шампионат - там балансът също не издържа дълго. БФАС не се осмели да действа решително и да прилага правилата еднакво за всички и след два силни сезона, в които титлата си оспорваха трима-четирима пилоти с изравнени възможности, скандалите и разправиите, които са неизменна част от българския автомобилен спорт, изскочиха на повърхността и цялата работа се отрови.

Сега отсъствието на някои от най-силните претенденти за първото място смъква нивото на рали „Сливен", защото тази тъжна констатация важи не само за тези, които карат в челото, но същото се случва и в другите класове - в N/3 и А/6 колите се броят на пръстите на едната ръка, а в N/2 масираното участие лъже - тук участваха много сливенски пилоти, които в последните години участват само в домашното си състезание и още в един-два старта през годината.

Дончев спечели важна победа по пътя към титлата за сезон 2010, но битката не е свършила, а липсата на някои от неговите сериозни съперници беше отбелязано с разочарование от публиката.

И дано това се дължи само на кризата. Защото ако се опитаме да направим списък на българските пилоти, които са се отказали от спорта заради глупостите и простотиите на БФАС, то ще получим един стартов списък, по-дълъг от този на рали „Сливен".

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените