Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Откъде дойдоха всичките тези Тойоти?

Част от тези коли влизат съвсем безпрепятствено през Турция, която винаги е била депо за износ на коли към Близкия Изток Снимка: ISIS
Част от тези коли влизат съвсем безпрепятствено през Турция, която винаги е била депо за износ на коли към Близкия Изток

Откъде дойдоха всичките тези Тойоти? Това е въпросът, който американците зададоха, след като много видеоклипове показаха подразделения на "Ислямска държава", накачулени върху пикапи, главно от популярната японска марка, чиято емблема са две преплетени елипси.

От "Тойота" са заявили, че нямат представа откъде ислямистите се сдобиват с техните коли, но фактът е, че ако печелите от износ на петрол между 20 и 50 млн. долара дневно, плюс огромното количество пари (между 500 млн. и един млрд. долара), плячкосани при завземането на Мосул, то желаещите да ви продадат пикап, джип или камион няма да са никак малко.

Част от тези коли влизат съвсем безпрепятствено през Турция, която винаги е била депо за износ на коли към Близкия Изток. Какво още влиза с тези коли към Сирия, (не) само Турция знае. Доказателство за това е и снимката на BMW X5 с русенска регистрация, в което горди брадати ислямисти се бяха натоварили заедно с оръжието си - кошмар за всеки катаджия.



В случая става въпрос за т.нар. "талибански БТР-и" - пикапи с монтирана в каросерията 12.7-мм или 14.5-мм милиметрови картечници или гранатохвъргачки. Наричат се "техникали" (technicals), заради ограничения обем технически работи, извършени в полеви условия по тях, за да бъдат пригодени за бой.

Често обаче не се бронира нищо, за да не се увеличава теглото на пикапа, от което се вдига разходът и намалява маневреността. Всяка армия или групировка, която използва цивилни пикапи, всъщност разчита на броя им и това, че са сравнително евтини - почти като живата сила в тях.

Докато една бронирана колесна машина - като БТР-80, може да струва между 200 и 300 хиляди долара, освен това производителите им нямат широка дилърска мрежа - продажбите са строго регламентирани, то пикапи на пазара има много, на цени от 20-30 хиляди долара нов. Т.е. за цената на една бронирана машина получавате десетина пикапа и съответното увеличение на броя хора, които могат да се возят в тях.

Дори и да бъдат унищожени от реактивен снаряд или друго, те са лесно заменими - почти като брадатите си водачи, които са отишли на среща с девиците в рая. В конфликти с ниска интензивност, където основна тактика е "удряй и бягай", тези техникали са незаменими - да не говорим, че огневата мощ на десетина такива бързо маневриращи и трудни цели при грамотно командване е значителна - доказаха го успехите на муджахидините през 80-те срещу деморализираната съветска армия в Афганистан, доказва го и "Ислямска държава", която помете иракската армия, обучена и въоръжена от САЩ.

Началото на техникалите може да се търси назад до гражданската война в СССР веднага след революцията от 1917г., когато комисарите налагат декретите на Ленин с тачанки - теглени от коне каруци, в които са били монтирани картечници "Максим".

През Втората световна война пък диверсионните групи на британските спецчасти SAS кръстосват пустинята и се сражават с Ромел със доставени по лендлийза американски джипове Willis или Chevrolet.

В последствие тези машини стават толкова популярни, че де факто могат да се видят във всички конфликти в Африка от 80-те години насам - Западна Сахара, Либерия, конфликта между Либия и Чад.


През 1987г. чадските войски успяват да удържат победа над тежко въоръжената либийска армия, като изполват пикапи и атакуват с над 150 км/ч либийски бази и постове, като ги обстрелват. Тогава става известен и един друг факт - противотанковите мини не се задействат, ако върху тях мине по-лек пикап с висока скорост. Конфликтът е наречен от сп. Тайм "Великата война на Тойота".

След това, по време на конфликта в Сомалия, различните групировки също използват пикапи, а филмът "Black Hawk Down" увековечи този сблъсък на американците с техникалите като средство за градска партизанска война.

Оттогава насам техникалите станаха част от всяка война, а образът на Осама бин Ладен, слизащ от своя бял Toyota Landcruiser, преметнал през рамо АКСУ-74, остава в сърцето на всеки джихадист.

Техникалите могат да носят всякакво оръжие - установки за хеликоптерни НУРС, стартирани със звънчеви системи през акумулатора, както и сдвоени зенитни оръдия ЗУ-23-2. Дори и ракетни системи "ГРАД", свалени от камион Урал на либийската армия, са били монтирани на пикапи.

В основата на всичко това стои легендарната машина Toyota Hilux, наречена "неразрушимия камион". За всеки, който е бил в пустинна държава и е говорил със собственик на високопроходим джип или пикап, светът се дели на Тойота и всички други.

Практически всички агенции за разходки с джипове в пустинята, които предлагат услуги в Емиратите или Оман, оперират с джипове Hilux, главно заради изключителната им надеждност и издържливост. Това се доказва и в последните конфликти - ИД в Сирия и паравоенните групировки в Украйна използват техникали като патрулни и средства за бързо реагиране и атаки.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените