Публикациите в Instagram профила на Ева Хейман започват нехайно. Тя е просто едно момиче, което току що е навършило 13 години, получила е наскоро първия си чифт токчета, снима се как яде сладолед в парка заедно с момчето, по което е хлътнала...
Изведнъж обаче всичко става далеч по-мрачно и ужасно.
Профилът на Ева в Instagram е базиран на дневник на истиснката Ева Хейман - 13-годишно момиче от еврейски произход, жертва на Холокоста от Втората световна война - а целият проект е част от отбелязванията в Израел на годишнината от Холокоста.
Чрез инстаграм сторита профилът, който вече има над милион и половина последователи, разказва историята на Ева от нормалните й дни като младо момиче до депортирането й в еврейското гето и крайното й изпращане в Аушвиц, където тя умира.
В 70 кратки епизода актрисата, която играе Ева, повежда последователите на профила по пътя на еврейското момиче по времето на Холокоста. Епизодите започват с щастливите мигове в спокойно и богато семейство в Унгария, докато Ева открива своя път от детството към женствеността с първите трепети на младежките хлътвания.
Това обаче бързо е прекъснато от инвазията на нацистите в родния й град и принудителното преместване в хаоса на еврейското гето, за да се стигне накрая до мълчаливия ужас на натъпканите вагони, пътуващи към един от лагерите на смъртта.
Самата Ева Хейман е родена в светски ориентирано семейство от средната класа в средноголемия (тогава унгарски, днес румънски) град Орадея. По онова време е имал население от около 100 хиляди души, от които около 1/5 евреи. Тя живее с баба си и дядо си след като родителите й се развеждат. Момичето се интересува от фотография и мечтае да се занимава с журналистика. В дневника си започва да пише на 13-ия си рожден ден - на 13 февруари 1944 г.
В Унгария Холокостът настъпва късно, но за сметка на това изключително бързо. В рамките на само три месеца след германското нахлуване в страната през 1944 г. започва и масовото депортиране на над 400 000 евреи към Аушвиц.
Проектът за разказ на историята на Ева в Instagram е продуциран от израелския технологичен бизнесмен Мати Кочави и неговата дъщеря Мая. Те четат десетки подобни дневници на тийнейджъри евреи от времето на войната, но този на Ева Хейман успява да ги спечели с усещането, което идва от думите в него - на непреходност, на нещо, което сякаш се е случило в днешно време.
В своя дневник тя споделя тайни, надежди и страхове, докато светът около нея се променя с бясна скорост, която превръща евреите във "втора категория хора" в очите на властта. Те са наблъскани в тесни гета, принудени са да носят задължително големи, жълти еврейски звезди на дрехите си, и им е наложен полицейски час.
Писането на дневника приключва на 30 май 1944 г., няколко дни преди депортирането на Ева в Аушвиц. За по-голям ефекто обаче сторитата включват и мрачните сцени, в които тя, заедно с близките си бива натоварена във влака към лагера на смъртта.
За тази сцена от екипа на "Историите на Ева" са използвали описанията, намерени в дневника й, когато тя чува как възрастните в гетото си говорят по темата.
На практика идеята е с помощта на социалните мрежи историята на дневника на Ева Хейман да достигне до повече хора и да въздейства на тези, които гледат кратките сторита, чрез които се съкращава дистанцията на времето. Instagram профилът е новаторско, макар и провокативно, усилие за включване на вглъбените в екраните си милениали и пост-милениали към историята на Холокоста, във време, когато и последното поколение оцелели вече си отива от този свят.
"Споменът за Холокоста извън Израел изчезва. Решихме да направим нещо наистина запомнящо се. Намерихме дневника и си казахме: 'Да предположим, че вместо писалка и хартия Ева има смартфон и документира какво се случва с нея'. Така донесохме смартфона в 1944 г.", казва Кочави в едно от своите интервюта.
Снимка на Ева Хейман и актрисата, която я играе в проекта "Историите на Ева"
"Историите на Ева" е заснет в продължение на три седмици в Украйна като в продукцията са участвали цели 400 души. В него са използвани танкове, камиони и мотоциклети от периода на Втората световна война. За снимките се използва и камера, която актрисата може да държи като смартфон.
Шумът около проекта е наистина интензивен. Още преди акаунтът да бъде активиран, той вече имаше повече от 200 000 последователи, резултат от агресивна маркетингова кампания, включваща билбордове и онлайн промоции от известни личности от социалните медии. Дори и израелският премиер Бенямин Нетаняху одобри проекта в понеделник.
Разбира се, критиките са също много. Основната позиция в тях е насочена срещу сблъсъка на сериозна тема като Холокоста с цялостната "селфи култура" и визуалния език на Instagram с многобройните му хаштагове, стикери, емотикони и gif-чета. Някои обвиняват авторите на проекта в тривиализиране на трагедията и обида за интелигентността на днешните млади хора.
Най-честите критики обаче остават тези за проява на лош вкус по тема, която все още е толкова болезнена за много хора.
Отговорът на Мати Кочави, който живее в Ню Йорк и в Тел Авив, е, че не вижда нищо, което да е реално обидно, дори напротив.
"Защо да е обидно? Това е начинът, по който хората общуват. Не се съмнявам, че младите хора по света искат да имат сериозно съдържание и да са свързани по правилния начин. Много сериозни движения са се случвали и продължават да се случват през социалните мрежи", коментира той.
Неговата дъщеря Мая допълва, че целият екип е работил наистина много, за да може този инстаграм проект да се усеща автентичен и истински, а употребата на хаштагове се използва както за популяризирането на проекта, така и за поддържане на чувството за чест.
Ева Хейман умира в Аушвиц на 17 октомври 1944 г. като едно от 1,5 млн. деца, убити в Холокоста. Нейната майка - Агнес Жолт, успява да оцелее и след лагерите на смъртта. Тя намира дневника, след като се завръща в Орадея. Скоро след това се самоубива.