Политически "пищов" как да гледаме Евровизия

Живеем в ерата на меката сила. Засаждане на дърво със златна лопата, домакинство на турнир, където 22-ма души ритат топка, слагане на шапка с пера за кралски прием - тези събития биват деконструирани, анализирани и изпълнени със значимост.

Тази седмица Европа чества най-инкрустираното с пайети въплъщение на меката сила: международния музикален конкурс Евровизия.

Финалът му е насрочен за 12 май в Лисабон, след два полуфинала на 8 и 10 май. След заредените с политически послания изпълнения миналата година в Украйна, акцентът се очаква този път да е повече върху самата музика.

Но все пак има предостатъчно теми за обсъждане около Евровизия - от песните, посветени на мащабни теми като бежанската криза, #MeToo и тероризма до скандалa с естонската "e-рокля" и зрелищното отпадане на английския език.

Повечето години не са толкова политически, колкото беше изданието на конкурса през 2017-a, когато Русия се оттегли от участие, защото изпълнителката им Юлия Самойлова беше посещавала по-рано окупирания Крим. Вместо това тя ще се състезава тази година.

Украйна стана домакин, след като спечели с "1944," песен за принудителното депортиране от Сталин през военните години на татарите в пустошта на Централна Азия.

Този път конкурсът се провежда в Лисабон заради победата миналата година на Салвадор Собрал с "Amar Pelos Dois", меланхоличен джазов валс за преодоляването на разбито сърце, което означава, че махалото отново се е люшнало в посоката на конкурс, фокусиращ се върху музиката.

Португалските участия са били в миналото сред най-политически заредените в цялата история на Евровизия, от песни, критични към диктатурата през 60-те и 70-те години, до песен, която беше сигнал за "Революцията на карамфилите".

Винаги обаче те са засягали вътрешнополитически за Португалия въпроси и е дълбоко иронично, че португалското издание на Евровизия ще е толкова не-политическо.

И все пак не е като конкурсът да се случва във вакуум: много песни се занимават с политически теми. Песента на Израел - "Toy", изпълнена от Нета Барзилай, в момента е сред фаворитите в надпреварата. Текстът й включва фрази като "Wonder Woman don't you ever forget / You're divine and he's about to regret" и "I'm not your toy (Not your toy) / You stupid boy (Stupid boy)", вокални луупове и нещо, което звучи почти като пилешко кудкудякане.

"Това е песен, която изразява женска сила, и много съм горда да я изпея, защото зная колко много жени са подложени на натиск да бъдат такива, каквито изисква обществото", коментира Барзилай.

Според посветения на Евровизия блог Wiwibloggs, авторът на песента (мъж) Дорон Медали наскоро е казал в интервю по израелското радио, че песента има силна връзка с движението #MeToo. По-конкретен израз на същата тенденция е изборът на португалската телевизия за изцяло съставен от жени екип от водещи тази година.

Френската песен "Mercy" на електро-дуета Madame Monsieur се занимава с темата за бежанската криза. Тя разказва историята на Мърси, бебе, родено през март 2017-а на борда на Aquarius, кораб за хуманитарна помощ на неправителствената организация SOS Mediterranee.

Видеоклипът включва хора, застанали на европейски забележителности със спасителни пояси и спасителни одеяла. Малта подхваща подобни теми и много други държави имат послания, които се опитват да предадат чрез песен.

Италианската песен е за войни и тероризъм, но можете да видите тези теми и в датското участие, в исландското, в швейцарското, които всичките заемат антивоенна позиция.

Датската песен също така е за мирно разрешаване на конфликти, вдъхновена е от викингска легенда, легендата за вожда Магнус Ерлендсон. Надали ще ви се случи да научите за живота на графа на Оркни през XII в., докато гледате X-Factor.

Междувременно има скандал в Ирландия. И той не е както би могъл да бъде преди 30 години за гей двойка, танцуваща в Темпъл Бар в клипа. Скандалът е за употребата на "фабрика за хитове" за създаването на "Together", изпълнявана от Райън о'Шонеси, в рамките на два лагера за писане на песни за Евровизия.

Изумруденият остров има рекорден брой победи на Евровизия, но според букмейкърите шансовете му да спечели още една са едва 200 към 1.

43 държави се състезават в конкурса, като изравняват рекордния брой през 2008 и 2011 г.

От тях 26 ще отидат на финал: домакинът Португалия, "голямата петорка" страни, които имат най-голям финансов принос към Европейския съюз за радио и телевизия (EBU), и 20 класирали се от полуфиналите. Букмейкърите считат за основни претенденти за победата Израел, България и Чехия, макар че фаворитите рядко сбъдват прогнозите.

Белгия също се радва на голяма подкрепа сред букмейкърите: в истински белгийски стил, държавата редува ежегодно телевизии, излъчващи на френски и на фламандски, които да изпращат представител на страната.

Тази година националната обществена телевизия VRT, излъчваща на фламандски, изпраща в Португалия Sennek с песента "A Matter of Time." Тя е работила по проекти като 50-та годишнина на поредицата за Джеймс Бонд, "007 In Concert" и това проличава в мащабните, секси акорди на песента.

Други политически теми, които можете да подхванете сред зрителска аудитория, съставена от дипломати: тъкмо когато унгарският премиер Виктор Орбан вдига градуса на напрежението в Брюксел с политиките си, Унгария върви срещу течението, като изпраща на конкурса тази година единственото метъл-парче.

AWS, които се самоопределят като "модерна метъл банда с позиция", ще изпълнят "Viszlаt nyаr", вдъхновена от смъртта на бащата на вокалиста, с текст, който изобразява на унгарски страданията и мислите на един умиращ мъж.

Междувременно Естония се забърка в друг скандал - за рокля.

Не, не секси рокли на доячки като Полша през 2014-а. Това е e-Естония, родината на блокчейн поземления регистър и виртуалното e-гражданство. Изпълнението на Елина Нечаева включва тематична високотехнологична рокля, покрита с прожекции, светещи дисплеи и лазери.

Само че въпросът е, че доставката й до Лисабон и поддръжката на електрониката ще струват цели 65 000 евро. Екипът на Евровизия призова правителството да финансира участието, но получи отказ: в крайна сметка консорциум от частни компании събра парите.

И това не е по вкуса на всички: "Огромна рокля, изглежда сякаш тя повръща върху нея", коментира Андрю Лато, британски държавен служител, който поддържа ежегодно впечатляващо задълбочено ръководство по Евровизия за колегите си и други ентусиасти.

Не на последно място, има още една важна тема сред брюкселските анализатори.

Докато продължава дебатът за ролята на английския в институциите на ЕС след Brexit, тази година има цял куп песни на езици, различни от глобалната "лингва франка". Миналогодишният победител пя на португалски, с което показа, че победата е възможна и без английски.

Тази година има 13 песни, които не са на английски, в сравнение със само 4 миналата година, констатира Вулетич. Дали това е знак за доминация на континента на френския език, който някои биха искали да видят?

Новините

Най-четените