Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Хаосът на британските летища: От "Викнете армията!" до "Продали сте твърде много билети"

Власти и авиопревозвачи спорят за причините Снимка: Getty Images
Власти и авиопревозвачи спорят за причините

След като в края на март тази година най-голямата европейска компания по брой пътници - нискотарифният превозвач Raynair, обяви загуба от 355 милиона евро за една година, човек би помислил, че изпълнителният директор на компанията Майкъл О'Лиъри си има по-важни грижи от пътникопотока на летищата.

Но последните коментари на ирландеца показаха друго. Бизнесменът сериозно се е замислил за увеличилия се брой пасажери по британските летища през последните дни и смята, че е намерил решение.

Заради създалата се суматоха около дългите опашки и пропуснати полети на пътници О'Лиъри предложи на правителството в Обединеното кралство да изпратят армията, която да овладее туристическия хаос.

По негово мнение военните имат така нужния на летищата опит в "отбраната и гарантирането на сигурността".

"Изпращането на армията, което е практика за много други европейски летища, би облекчило натиска върху обезпечаването на сигурност за летището, което означава, че хората ще си прекарват много по-добре, докато чакат полета си", коментира изпълнителният директор на Ryanair пред ITV News.

Министърът на транспорта Грант Шапс обаче не прие предложението на О'Лиъри, защото има своя версия за създалото се суетене по британските летища.

Пред "Ройтерс" британският министър коментира, че за неприятната картинка на препълнените летища във Великобритания от 1 юни насам отговорността пада върху авиолиниите и туроператорите, които са продали повече почивки и полети в чужбина, отколкото е капацитетът им.

През последната седмица около 2 милиона британци са заявили намерението си да пътуват в чужбина, а заявките им са посрещнати с отворени обятия от нискотарифните компании като EasyJet, Tui и Ryanair.

Шапс увери и че правителството няма намерение да стои със скръстени ръце, чакайки проблема да се реши от самосебе си. Транспортното министерство планира срещи с наземния персонал и авиолиниите, за да помислят какви са причините за създалата се ситуация и да намерят как да сложат край на забавяне на полетите.

За Майкъл О'Лиъри от Ryanair обаче организираният разговор е само излишно протакане.

"Нито един оператор няма да продаде полет, който не може да изпълни. Правителството би могло да направи нещо полезно, вместо да обвинява летищата и авиокомпаниите. Ще има създаване на пикови точки по летищата в Обединеното кралство до края на лятото, докато децата не се върнат на училище през септември. Вярвам, че в това време най-добрият начин за решаване на проблема е разполагане на военен персонал, който е добре обучен, за да облекчи натиска и да ни спаси от опашките", коментира още изпълнителният директор на Ryanair.

Снимка: Getty Images

Хаосът по британските летища настъпи и като резултат от масовото съкращаване на персонал след пандемията от COVID-19. Заради противоепидемичните рестрикции и намаления обем на работа голяма част от авиокомпаниите и летищата орязаха броя на работниците си над 30 000 души.

А сега с летен сезон на хоризонта и съкратени противоепидемични мерки индустрията изпитва голям дефицит на персонал.

"От началото на годината работим по наемането на хора, но това отнема време поради дългите проверки на кандидатите и последвалото обучение. Но има високи нива на интерес и сме оптимисти за бъдещето", коментира Иън Костиган, директор на летището в Манчестър.

Пол Чарлз, главен изпълнителен директор на туристическата консултантска агенция The PC Agency и бивш директор на Virgin Atlantic добавя от друга страна, че спешното наемане на работници не е опция и обвинява правителството за хаоса.

"Ограниченията на правителството, които се променяха по време на пандемията и затварянето на индустрията заради варианта Омикрон миналият декември доведе до този проблем. Ако не бяха наложени ограничения при пътуване, нямаше да се стигне до този проблем", коментира Чарлз пред BBC.

А що се отнася до неудобството на пътниците, от Airlines UK уверяват, че през следващата седмица ще се стараят да спазват графика на полетите, като междувременно призовават пасажерите към търпение, понеже секторът има само седмици да се подготвят за едно най-натоварените лета, които са виждали от години.

   

Най-четените