Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как Китай разцепи планината на две, за да построи най-високия мост в света

В най-високата си част мостът Хуадзян ще е на 625 метра от реката, която минава под него Снимка: Getty Images
В най-високата си част мостът Хуадзян ще е на 625 метра от реката, която минава под него

Гледката над каньона Хуадзян в южната провинция на Китай Гуейджоу е сюрреалистична. Кадри, заснети с дронове, показват разцепена на две планина, сякаш излязла от въображението на изкуствения интелект.

Всъщност разрязаният през средата връх ще е част от бъдещия най-висок мост в света.

В най-високата си част мостът Хуадзян ще е на 625 метра от реката, която минава под него. Работата по съоръжението започва преди три години и мнозина смятат, че проектът е неосъществим от инженерна гледна точка.

Именно това амбицира до краен предел Пекин и мостът вече е почти готов.

Стоманените пилони, които поддържат Хуадзян, тежат впечатляващите 22 хил. метрични тона или еквивалента на три Айфелови кули.

Китай обаче не иска самоцелно да чупи рекорди. Провинция Гуейджоу е сред най-слабо развитите региони на страната, а каньонът Хуадзян е наричан "пукнатина в Земята" заради дълбочината си. С пускането на моста път, който в момента отнема часове, ще се изминава за минути и от колите, и от камионите.

Очакванията са мостът да се превърне и в популярна туристическа атракция заради живописния си маршрут и гледките отвисоко.

При пускането на кадри на срязаната на две планина мнозина се запитаха: А не можеше ли да се прокопае тунел вместо това?

Говорителката на китайското външно министерство написа в своя официален X акаунт, че тунелът би излязъл несравнимо по-скъп и по-труден за реализация. Освен това щеше да остане съмнението дали е достатъчно безопасен заради сложната география на каньона Хуадзян.

Почвата в провинцията е особено рехава и склонна към свлачища, които са предпоставка за срутване на потенциален тунел.

Мостът на свой ред предоставя и възможността за по-висока скорост на придвижване.

Има го все пак и елементът на демонстрация на инженерна мощ. Сегашното съоръжение ще се сдобие с титлата "Най-висок мост в света", ще привлече повече медийно внимание и за пореден път ще утвърди технологичния напредък на Пекин.

Тунелът нямаше да изглежда чак толкова забележително в очите на Запада, а и щеше да нанесе повече щети по природата в района. 

Прокопаването на тунел през планината би наложило струпването на повече тежка техника, която би могла да навреди на флората и фауната и да разруши десетки местообиталища на животни и птици.

А и забележителните в едно или друго отношение мостове започнаха да се превръщат в запазена марка на Китай.

В провинция Хунан например се намира най-дългият стъклен мост в света, като преминаването през него не се препоръчва за хора със слаби сърца и със страх от височините. В страната има още няколко по-къси стъклени съоръжения, които примамват жадните за адреналин пътешественици.

В Чунцин пък туристите могат да преминат през мост с три U-образни пътеки, които предоставят панорамни гледки към клисурата наоколо.

И това не е всичко - в град Тиендзин в провинция Хубей на един от мостовете над реката има монтирано огромно виенско колело, наречено "Окото на Тиендзин". Височината на атракцията е 120 метра и от върховата точка се разкрива гледка към целия град и към пристанището му.

По този начин китайските мостове се превръщат в послание към света, според което иновациите не признават географски или природни ограничения. А Хуадзян е само поредното парче от този инженерен пъзел.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените