Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Швейцарско чудо: Преносимият мост, който позволява колите да се движат, докато тече ремонт на пътя

Структурата поема трафика, а отдолу тече работата по платното Снимка: iStock
Структурата поема трафика, а отдолу тече работата по платното

Летните ремонти по пътищата са омразна традиция, но далеч не са български специалитет.

Налагат се навсякъде - дори в Швейцария, но с тази разлика, че в алпийската страна е възможно да не се затварят отсечки за поправката на магистрали, да се отбива трафикът и да стават задръствания.

Пътят се ремонтира, докато колите се движат - по преносим мост над участъка, по който се работи.

Мостът е тестван през 2022 г., а след подобрения две години по-късно отново е пуснат в експлоатация. Носи името мостът Астра и е наречен на разработилата го правителствена Федерална дирекция за пътищата.

Съоръжението е дълго 257 метра, широко е 5,57 м, а височината му е 4,65 м. Тежи 1200 тона и се разглобява на модули, които могат да се пренасят.

••• Иновациите в Швейцария не се ограничават само с пътищата:

Поставен върху пътен участък, осигурява работно платно с дължина 100 метра, широчина 5 м и височина от 3,1 м. След като работата приключи, мостът се разглобява и може да се ползва за следващ ремонт.

Това позволява трафикът да върви над ремонтирания участък без съществени промени, а също така не налага денонощна работа по платното, за да се пести време.

Естествено, пътят все пак се затваря за два дни, през които различните секции на съоръжението се донасят и съединяват, за се оформи мостът над платното. Поставят се и рампите, по които превозните средства се качват и слизат.

Докато тече ремонтът на конкретен път, през нощта мостът, който има хидравлична система, се повдига и придвижва. Панелите му имат колела, и структурата се тегли бавно и внимателно - с 0,5 км в час, за да започне работа на следващия ден по следващата част от пътя.

Цялата конструкция по изграждането на съоръжението изисква 16 камиона с влекачи, които в 47 курса пренасят всички елементи на структурата. Използват се и три крана.

Идеята всъщност е взета от компания от съседна Австрия. Тя е разработила рампа, чиито модули могат да се сглобяват над път в ремонт, за да не се отбива трафикът. Изобретението е внесено в Швейцария, но е подобрено, така че да може да се движи, и е повдигнато повече, за да е по-удобно да се работи под моста.

Така се появява първата версия на моста Астра, която е използвана за пътен ремонт през 2022 г.

Но доста неуспешно - мостът води до зверски задръствания от коли, които чакат да се качат върху него, и е демонтиран далеч преди края на ремонтните работи.

Съоръжението се оказва прекалено стръмно и за да могат да се качат на моста, коли и камиони почти спират, за да вземат наклона безопасно.

Резултатът е точно обратният на търсения и за да се избегнат тапите, мостът минава през подобрения. Наклонът за "качване" е намален значително до 1,25%, а рампите, които водят до него, са удължени с по 10 метра. Това позволява навлизането към моста да става с 60 км/ч.

След подобренията мостът е пуснат отново в експлоатация - за ремонт на над 8 км отсечка на автострадата A1, който продължава през цялото лято на 2024 г. Тогава изчисленията на дирекцията по пътищата показват, че цената е почти същата, колкото би била, ако се затвори пътят - около 10,5 млн евро.

Разработката и оптимизацията на моста пък са стрували 27 млн. евро.

Как ще се представи мостът се следи с особен интерес заради първия провал през 2022 г. и заплахата съоръжението да не бъде допускано до експлоатация заради задръстванията.

При този ремонт обаче подобреният Астра се представя далеч по-добре. Анализът на дирекцията по пътищата показва, че по моста са минали 4,5 млн. преводни средства, а трафикът е вървял спокойно.

••• Лифтовете също са специалитет на алпийската страна:

Дневно по моста са минавали коли и камиони с общо тегло от 400 000 тона и структурата издържа натоварването без проблем. Закъсненията по ремонта са минимални, а задръствания са регистрирани в 6 от общо 134-те му дни. Това обаче - според пътната дирекция - се дължи на натоварения летен сезон, при който стават задръствания и по нормалните пътища.

За цялото време на моста стават само 4 катастрофи, което е по-малко от обичайното за места, където се извършват ремонти. Работниците, заети с ремонта, пък се трудят на сянка, не са изложени на дъжд, а шумът е по-малко.

Така мостът получава позитивна оценка и се очаква да бъде използван отново през 2026 г.

А междувременно ще бъде подобряван още - например за да може да се използва за някои завои и за участъци с лек наклон.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените