Пандемията от коронавирус приземи голяма част от самолетите по света за неизвестен период от време. Но авиацията все някога ще се възстанови, а пилотите трябва да са готови отново да поемат задълженията и отговорностите си.
Това обаче не означава само да почистят очилата си Ray-Ban и да сложат тъмносинята униформа. Това означава и да си припомнят уменията, необходими им в пилотската кабина, за да гарантират, че могат да спазват строгите стандарти за безопасност по време на полет.
А последното се оказва голямо предизвикателство за пилотите, които в момента не летят.
Пилотите преминават през редовни тренинги, за да са сигурни, че знанията им са на нивото на най-новите достижения в авиацията, уточнява Брайън Стрътън, член на Британската асоциация за гражданска авиация.
Така всеки, който пилотира самолет, е длъжен да е в крак с най-новите регулации, сред които например да е излетял и приземил машината успешно поне три пъти в последните 90 дена.
За да докажат, че могат да се справят с пилотирането по всяко време на денонощието, пилотите трябва да имат и три успешни излитания през нощта, които са по-трудни за изпълнение заради намалената видимост.
Заедно с това има още редица тестове и проверки за изпълнение.
В много държави пилотите са длъжни да преминават през ежегодни проверки, с които да поддържат лиценза си за пилотиране валиден. Някои от най-големите авиопревозвачи извършват собствени тестове на пилотите си на определен период от време, които се извършват веднъж на три до шест месеца.
Както обяснява изпълнителният директор на компанията за частни полети PrivateFly, Адам Туайдъл, тези изпитания се провеждат на така наречените D-симулатори, които са възможно най-реалистични и предлагат най-близкото изживяване до това да си в истинска пилотска кабина. Туайдъл допълва, че симулаторите са изключително важни, за да поддържат пилотите бързите си реакции и умения.
Разбира се, пилотите често използват компютърни симулатори като този на Microsoft, но когато се стигне до сертифициране на уменията им, нивото на използваните уреди е далеч по-високо. Но за да се преминат тези трудни тестове, трябва да има достъп до въпросните симулатори.
И тук идва един от сериозните проблеми - в голяма част от Западна Европа и САЩ тези симулатори са затворени.
Има и чувствителен недостиг на инструктори и квестори, които да провеждат изпитите. Така според Туайдъл от PrivateFly ще настъпи сериозен дефицит на свободни часове за провеждането на симулациите, защото когато полетите бъдат възобновени, изведнъж твърде много хора ще имат нужда от тестване на уменията за летене.
Разходите по тези процедури също не са за пренебрегване - повечето симулатори струват между 300 и 400 долара на час и в тази сума дори не влиза необходимият персонал. Представете си каква сума би била необходима, за да преминат всички пилоти от една авиолиния заедно през необходимите изпити.
В допълнение има и тестове за справяне в екстремни ситуации като това да има пожар на борда на самолета и/ или пилотската кабина да бъде изпълнена с дим например. Преминават се и регулярни курсове за първа помощ и екипни тренинги, които да докажат, че екипажът може да работи съвместно, независимо от ситуацията.
Като виждате какви усилия се изискват от един пилот, за да може да лети ежемесечно, сега си помислете, че над 300 хил. професионалисти в момента седят по домовете си.
Изводът е ясен - вървим към сериозен проблем с гражданската авиация.
За да облекчат натиска, на който ще са подложени пилотите, когато започне завръщането към сравнително редовните граждански полети, регулаторните органи по света обмислят серия от мерки и компромиси. В Европа например крайните дати за подновяването на различни сертификати и умения ще бъдат удължени.
Във Великобритания всички екипажи от комерсиалната авиация, както и изпитващите и квесторите, са с удължена валидност на сертификатите си до 31 октомври тази година. Регулаторните институции подчертават, че ако се наложи - тези срокове могат да бъдат преосмислени в зависимост от доста динамичната ситуация.
Тези компромиси със сроковете и регулациите определено действат успокояващо, но много пилоти споделят, че все пак преминават през огромен стрес при мисълта кога и как отново ще се върнат във въздуха.
Някои от тези пилоти са в платен и неплатен отпуск, в други държави разчитат на схеми за субсидии, а в най-лошия случай екипажите биват съкращавани до второ нареждане.
В подобен момент не може и да става въпрос за набиране и обучение на нови кадри, а съдбата на старите е под голяма въпросителна.
Това е колосален удар по индустрия, която преди пандемията от COVID-19 процъфтяваше. Някои хора като Туайдъл се опитват да запазят оптимистичния си подход и вярват, че възстановяването на бранша е неизбежно, рано или късно. По негово мнение в момента е най-важно авиокомпаниите да направят всичко възможно да задържат опитните си екипажи.
Но как пилоти, които са "закотвени" по домовете си, могат да поддържат уменията си? Според Туайдъл те могат да използват това време, за да наблегнат и актуализират на теоретичните си познания. Във време, в което огромна част от функциите в самолета се поемат от автопилот, най-важното е да знаеш кой бутон кога да натиснеш.
Все пак обаче редица пилоти споделят пред "Си Ен Ен", че усещат как започват да забравят различни неща от работата си, защото не я практикуват ежедневно. Те казват, че авиолиниите трябва да се погрижат за достъп до онлайн тренинги и симулации, за да държат екипажите си подготвени.
Извън това пилотите трябва да се грижат и за психическото си равновесие по време на социална изолация.
Екипажите са свикнали на определена рутина и последователност от действия и освен това обикновено следват ясни графици, изготвени за месеци напред. Сега извън тази рутина психическото здраве на пилотите също е подложено на изпитание.
А най-добрият начин за опазването на психиката им е да гледат напред към времето, в което ще се върнат във въздуха.