Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Столицата, където никой не умира при катастрофи

Как Хелзинки ограничи до нула фаталните инциденти по пътищата Снимка: iStock
Как Хелзинки ограничи до нула фаталните инциденти по пътищата

Студената, предразполагаща към депресия Финландия упорито стои начело на Световния доклад за щастието от 8 години. До степен тук на юг да се съмняваме в критериите, по които се оценява и измерва щастието.

Кое му е щастливото на това да избягваш small talk на всяка цена и изобщо контакта с хората? И да си известен по света с факта, че имаш специален глагол за действието "пия сам у дома по бельо"?

Поредното доказателство, че там се живее добре идва от столицата на страната - Хелзинки, където наскоро се похвалиха със сериозно постижение.

В последната година в града не е регистриран нито един смъртен случай при катастрофа. Последният такъв пътен инцидент е от юли 2024 г.

Логично, липсата на загинали се проектира и в намаляващ брой на ранените. В изминалата година в Хелзинки са отчетени 277 катастрофи с ранени, което е в пъти по-малко от близо 1000 катастрофи, регистрирани годишно в края на 80-те години на миналия век. Тогава по около 30 души годишно губят живота си при инциденти на пътя в рамките на града.

••• Как Финландия оглави доклада за щастието и за 2025 г.:

Постижението може да се отдаде на редица фактори, но сред най-важните са ограниченията за скоростта, обясни пред местните медии Рони Утриайнен, специалист по трафика от отдела по градска среда в общината.

На над половината от улиците на града е в сила ограничение на скоростта от 30 км/ч. Преди десетилетия лимитът е бил 50 км/ч, 

Според проучванията, на които се позовава общината обаче, опасността от летален изход за пешеходците при удар с кола, която се движи с 30 км/ч, пада двойно спрямо скорост от 40 км/ч.

Така се взема решение за настоящото ограничение, което постепенно влиза в сила от 2021 г. и първоначално е в сила в жилищните райони и централната част. По-ниската скорост от 30 км/ч ще бъде задължителна и в районите на училищата от началото на предстоящата учебна година.

В центъра ограничението е 30 км/ч Снимка: iStock
В центъра ограничението е 30 км/ч

За спазване на ограниченията се следи със 70 камери за скорост, а данните от местната агенция за пътна безопасност сочат, че мярката работи - в последните години смъртни случаи при пътни инциденти намаляват.

Нещо повече - изминалата година не е първият път, когато Хелзинки може да се похвали с нула жертви на пътя. През 2019 г. също няма нито един случай на загинал пешеходец или колоездач при удар с моторно превозно средство.

Според Утриайнен настоящият успех се дължи на дългосрочната градска политика за мобилност и градско развитие, която постепенно променя ориентирания към автомобилен график град.

С годините в части от града шосетата са стеснени, а край тях са засадени дървета с цел умишлено да пречат на шофьорите и да ги принуждават да са по-внимателни.

Хелзинки инвестира много и в инфраструктура за пешеходци и колоездачи - велоалеите например имат обща дължина от над 1500 км. Разширява се и пешеходната инфраструктура, а хората, които се придвижват пеша или колело, са отделени от автомобилния трафик. Цялата улична мрежа и планиране се променят с годините, кръстовищата и пешеходните пътеки се преустройват с акцент върху безопасността.

Придвижването с колело се насърчава. Снимка: iStock
Придвижването с колело се насърчава.

Влагат се и средства в обществения транспорт, включително и в превозни средства без емисии и автобуси на самоуправление. Изгражда се и нова трамвайна линия.

Подобренията в обществения транспорт и велоалеите помагат за намаление на броя на колите по улиците на града. Това пък редуцира и броя на тежките катастрофи, поясни Утриайнен.

Въвеждат се и по-високи стандарти при изискванията за безопасност на самите моторни превозни средства, което също има отражение.

Между 2003 и 2023 г. броят на ранените при катастрофи в Хелзинки пада от 727 до едва 14 души.

Пътният травматизъм намалява и в цяла Финландия. За 2023 г. например статистиката отчита най-ниския брой загинали по пътищата на страната от 1935 г. насам - 173 души.

Тази тенденция за намаление на смътните случаи при катастрофи се наблюдава в цяла Европа - за ЕС спадът е 3 на сто през 2024 г.

••• Още нещо типично за Финландия:

Постижението на финландската столица обаче е сериозно, дори на фона на факта, че Хелзинки не е голям град - жителите са под 700 000, а общо в столичния район живеят и се придвижват 1,5 млн. души.

В София например, според данните на МВР, през 2024 г. при катастрофи са загинали 34 души, 885 са ранени. Общо в България през миналата година са отчетени над 7100 тежки инцидента с 478 загинали - и то при положение, че и у нас смъртните случаи намаляват.

Това отрежда страната ни на второ място в ЕС по смъртност при катастрофи - с 74 загинали на 1 млн. души население, а пред нас е единствено Румъния с 77 жертви на милион население.

Финландия обаче има какво още да подобрява - там този показател е 31 загинали на милион население, докато шампион в ЕС е съседна Швеция с едва 20 загинали на 1 млн. по пътищата. Още по-добро е постижението на Норвегия - 16 жертви на пътя на 1 млн. население, което е и най-ниското в Европа.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените