В понеделник, 27 октомври, най-дългата стачка в Швеция за последните 100 г. закръгли втората си година и навлезе в трета.
Сблъсъкът е принципен и между две противоположности - скандинавският модел срещу модела на Илон Мъск. Работещите в сервизите на Tesla, които настояват за сключване на колективен трудов договор, срещу принципа на компанията за електромобили и шефа ѝ Илон Мъск да не се съобразява със синдикати.
Засега Мъск, изглежда, печели.
Стачката на механиците от официалните сервизи на Tesla започна на 27 октомври 2023 г. заради отказа на компанията да сключи колективен трудов договор (КТД) със синдиката IF Metall, който представлява съществена част от тези работници.
••• Как започна стачката:
В Швеция това е традиция - около 70 на сто от работещите членуват в синдикат, а 90 на сто от тях са в сфери и бизнеси, за които има КТД. Идеята на тези колективни договори е, че гарантират основни трудови права - заплата, пенсиониране, работни часове, почивни дни, извънреден труд, отпуски, които се договарят между профсъюзите и бизнеса.
Без КТД заплащането и условията на труд често зависят от прищевките на мениджърите, обяснява пред "Би Би Си" един от стачкуващите механици - Янис Кузма. Например му е отказан годишният ръст на възнаграждението защото "не е постигнал целите на компанията", а на негов колега - защото има "грешната нагласа".
Според шефа на шведския клон на Tesla Йенс Старк за компанията е по-приемливо да няма КТД, а вместо това "да работим с екипа и да им даваме най-добрите възможни условия". Пред шведското бизнес издание Dagens Industri той отрече решението да не се подписва колективен договор да е взето в централата на Tesla в САЩ и твърди, че то зависи от офиса в Швеция.
За изминалите 2 години промяната е, че стачкуващите механици са намалели - от около 120 на 70.
Междувременно обаче действията им бяха подкрепени от 14 профсъюза в 4 страни, които доведоха до разнообразни бойкоти на Tesla.
В знак на солидарност други синдикати в Швеция бойкотираха различни услуги, свързани с компанията. Електротехници например спряха да работят по инсталиране на нови зарядни станции на Tesla, пристанищни работници отказват да разтоварват доставките на коли, а пощите не доставят регистрационните табели на автомобилите на компанията.
Но освен че след две години протестни действия КТД в сервизите на Tesla в Швеция няма, стачката не е довела и до спиране на работата на компанията в Швеция - там може да се купи, зареди и ремонтира електромобил на фирмата.
Включително след спада в продажбите на Tesla в скандинавската страна от началото на 2025 г. вече има признаци на възстановяване.
Tesla заобикаля бойкотите с различни методи. Например "внася" работници от чужбина, появяват се зарядни станции, инсталирани от стачкоизменници, компанията опитва да осигурява регистрационни табели за колите си с алтернативни доставки.
Отказът да се свързват с мрежата нови зарядни станции също не пречи.
Например край летището на Стокхолм има 20 такива необслужени станции. "Има друга зарядна станция на 10 км", обяснява президентът на групата Tesla Club Швеция Тибор Блумхел. "И все още можем да купуваме, поддържаме и зареждаме колите си", казва той.
Самите сервизи, които обявиха стачката, също работят.
Включително и защото протестиращите са заменяни с други хора.
"Това се прави открито и систематично. Не е незаконно, но е срещу всички установени норми. Но на Tesla не им пука за нормите", казва пред "Би Би Си" изследователят на пазара на труда Герман Бендер.
Компанията периодично "внася" временно работници от съседни страни. Например електротехници от Норвегия, механици и техници от Германия и Нидерландия, колите се пренасочват към независими сервизи и т.н. Въпреки че в Швеция подобни действия не се приемат с добро око и често заместващите работници са наричани "стачкоизменници".
Не е ясно колко струва стачката на компанията, но може да се каже колко коства тя на профсъюза.
Според Герман Бенден синдикатът е платил досега около 100 млн. шведски крони, или над 9 млн. евро.
Той обаче обяснява, цитиран от шведската обществена телевизия SVT, че на фона на фонда на стачки на IF Metall от 10 милиарда крони, или над 900 млн. евро, това е нищо.
Макар че е трудно да се изчисли какво струва стачката на Tesla, Бендер смята, че отново става дума за десетки милиони крони - за юридически разходи, осигуряване на други работници и прочее разходи.
Според председателя на синдиката Мари Нилсон това е умишлено избрана стратегия от Tesla - да опитва да прави така, че нещата за изглеждат сякаш стачката не дава резултат.
••• На други места имаше и други форми на бойкот срещу колите на Мъск:
[[article:180948,]]
Тя обаче смята, че това ще бъде война на изтощение, и синдикатът ще продължава да се бори.
"Регистрационни номера не се издават, електрическите зарядни станции не се включват - ясно е, че това оказва сериозен натиск върху Tesla", смята тя.
Герман Бендер също не мисли, че конфликтът е близо до развръзка. Според него стачката може да продължи дълго време - може би още няколко години.
Залозите са високи. За синдикатите - да не бъде подкопан принципът, на който функционира моделът на пазара на труда. За Tesla - да удържи фронта в Швеция, за да не последват още.

