Излетите на чист въздух са толкова залегнали в обичаите в скандинавските страни, че някои фирми дори ги включват в работните графици на служителите си. Тепърва предстои да видим дали дигиталната ера ще промени навиците на хората да прекарват колкото се може повече време сред природата.
Температурите на много места в Северна Европа са около и под нулата. Туристическите пътеки са покрити с утъпкана заледена трева. Въпреки смразяващото време обаче е ежедневна гледката на колони от хора, излезли на разходка дори и в обедната си почивка. В Скандинавия си имат и поговорка за случая - "Няма лошо време, има неподходящо облекло".
Това е неизменна част от живота там - да можеш ежедневно да си сред природата.
Тази страст е обобщена в една дума - friluftsliv, което буквално означава "живот на чист въздух". Понятието набира популярност през 50-те години на XIX век заради норвежкия поет и драматург Хенрик Ибсен. Той използва термина, за да опише колко е ценно да прекарваш време на чист въздух в името на доброто си физическо и психическо състояние.
В момента думата е широко използвана от шведите, датчаните и норвежците, за да обобщи всичко - от крос в гората в обедната почивка, през излетите с колело в планината до карането на ски и сноуборд, когато има сняг. В това се включват и неща като гмурканията в ледените потоци и дори простото съзерцаване през прозореца на планинската хижа.
От огромно значение е, че скандинавските страни имат либерални закони, които позволяват на хората да се разхождат и къмпингуват където пожелаят, стига да пазят природата, животните и да не притесняват местните жители.
Прекарването на време на открито е залегнало в културата по една проста причина - има много земя и сравнително малко население. Дори с напредването на урбанизацията желанието да излезеш сред природата се запазва почти непроменено, а доброволни организации като скаутски дружини и туристически сдружения образоват хората за ползите от излетите и разходките.
Само в Швеция, която има 10 милиона души население, има над 25 неправителствени организации, които "проповядват" friluftsliv.
Те се радват на 1,7 млн. членове в цялата страна и 9 000 регионални клуба.
Над една трета от шведите излизат сред природата поне веднъж седмично. Повече от половината население има достъп до лятна вила в провинцията или край брега. Скандинавските работодатели също насърчават служителите си да прекарват повече време на чист въздух, въпреки че повечето го правят и без помощта на шефовете си.
Големи компании като Apple и Google взимат пример и пробват подобни инициативи с аргумента, че скандинавците се чувстват и работят значително по-добре.
Освен това в Северна Европа гъвкавото работно време не е нещо необичайно. Много фирми дават възможност на работниците си да вместят в графика си хобитата си, включително и излетите сред природата. Мениджърите са на мнение, че служителите им работят най-добре, когато са отпочинали.
Когато времето е по-топло някои компании дори провеждат срещи на открито, тъй като в момента, в който напуснат офис-помещенията, перспективата се променя.
Дори има данъчни облекчения за фирмите, които стимулират friluftsliv. Фирми в Швеция и Финландия плащат част от спортната екипировка и спортните занимания, докато други компенсират служителите си ако ходят пеш или с колело до работното си място.
Всичко това показва, че friluftsliv е дълбоко вкоренена у скандинавците философия, но има и признаци, че ситуацията започва да се променя. Ибсен може и да се е освежавал, докато се е разхождал в провинцията, но да си "отдалечен" понякога е неприятно, щом става въпрос за някои от най-развитите икономики в Европа.
Бързото разпространение на мобилното 4G покритие гарантира, че вече почти няма място, на което телефонните обаждания и имейлите да не достигнат, а глобализацията означава и че скандинавските компании трябва да поддържат връзка с колегите и клиентите си, които се намират в други часови зони.
Някои се радват на свободата да четат съобщенията си където преценят, но други се чувстват стресирани, че не могат да се отпуснат през уикендите и празниците по същия начин, по който са го правили поколенията преди тях.
Скандинавците са трудолюбиви и лоялни щом стане въпрос за работата им, което означава, че понякога им се налага да работят дори от вилата си или докато са на туристическа обиколка в планината.
Много от тях са принудени да разместват графика си така, че и излизането сред природата да фигурира в него, докато много от хората в миналото просто са излизали навън. В момента по-скоро ще чуете "Да, мога да изляза на разходка в 5 следобед в петък тази седмица".
Бумът на старт-ъп компаниите от своя страна доведе до цяло поколение хора, които не са сигурни кога трябва да спрат да работят. Това са десетки хиляди души, които нямат с кого се сравнят, за да знаят кога са стигнали границата на преумора.
Други са на мнение, че по-младите скандинавци просто променят концепцията за friluftsliv. Те отказва да седят за дълго време на едно място без да правят нищо и предпочитат да търсят адреналин, приключения, нови места, нови хора.
Това може да означава, че скандинавците просто променят концепцията си за friluftsliv в дигиталната ера.
Освен това новите технологии правят по-лесна организацията на различни занимания на открито, благодарение на различните приложения. Много от скандинавците са на мнение, че ако имаш време да гледаш епизод след епизод на Game of Thrones, значи имаш време и да излезеш сред природата - въпрос на организация.