Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Инфлуенсъри и холивудски знаменитости - новите посланици на ваксината срещу COVID-19

Редица популярни личности вече заявиха, че ще се ваксинират публично Снимка: iStock
Редица популярни личности вече заявиха, че ще се ваксинират публично

В понеделник, 14 декември, първият американец получи ваксината на Pfizer/BioNTech.

Сега снимките на медицинската сестра Сандра Линдзи и нейната ваксинация се споделят интензивно в социалните мрежи и я превръщат в нещо като знаменитост.

В близките месеци обаче предстои да видим истински звезди, които се ваксинират пред обективите и споделят кадрите в профилите си в интернет.

По време на пика на пандемията популярни личности и инфлуенсъри се надпреварваха да споделят съдържание, с което ни призоваваха да спазваме мерките - да си мием ръцете, да носим маски и да спазваме социалната дистанция. През пролетта в България се наблюдаваше същата тенденция, при която куп актьори и певци ни молиха да си останем вкъщи и да пазим близките си.

Сандра Линдзи Снимка: Getty Images
Сандра Линдзи

Сега се полагат основите за подобно явление, но този път мисията им ще е да убедят колкото се може повече хора да се ваксинират срещу коронавируса.

Последните социологически проучвания показват, че е колеблив процентът на американците, които желаят да получат ваксината в момента, в който е налична. Анкета на ABC News показва, че 80 на сто желаят да се имунизират, но едва 40 на сто са готови да го сторят веднага. Според Pew Research 60 процента са готови да се ваксинират веднага, щом могат.

В Европа цари същото колебание по въпроса за ваксините. Скорошно проучване на списание Nature показва, че в държави като Испания и Италия не по-малко от 70 на сто от хората ще си поставят ваксина, когато тя им бъде предложена. В страни като Полша, Франция и България скептицизмът към новите препарати е доста по-висок.

Това означава, че милиони души в Западния свят все още се колебаят за ваксината, което може да повлияе на ефекта от имунизацията.

Глобалната кампания, която ще насърчи ваксинацията срещу коронавирус, ще бъде безпрецедентна и в нея ще вземат участие както правителствата и здравните власти, така и звезди и инфлуенсъри, които според Световната здравна организация (СЗО) ще изиграят ключова роля в критичната ситуация.

Именно СЗО настоява, че инфлуенсърите могат да помогнат за популяризирането на позитивното отношение към ваксините сред широката аудитория. Но и тук се появява проблем - обожавана от едни знаменитост за други е направо отблъскваща. А онлайн звезди, които ще приканват феновете си да се ваксинират, със сигурност ще се превърнат в "ябълка на раздора", която ще скара про- и антиваксъри.

И все пак има надежди точно тази кампания да проработи. Във Великобритания "За" ваксините вече агитира футболистът Маркъс Рашфорд и се предполага, че в близко бъдеще британското кралско семейство също ще даде положителен пример, като се ваксинира публично.

В САЩ също вече се полагат усилия лица от Холивуд и инфлуенсъри да се имунизират пред камерите. Такова намерение вече заявиха трима президенти - Барак Обама, Джордж Буш-младши и Бил Клинтън, както и кметът на Ню Йорк - Бил Де Блазио. Имунологът д-р Антъни Фаучи също заяви, че ще се ваксинира публично.

Д-р Антъни Фаучи Снимка: Getty Images
Д-р Антъни Фаучи

Въпросът е, че не всеки се интересува от думите на политици и медицински специалисти и не всеки им има доверие. Ето тук могат да помогнат инфлуенсърите.

Елвис Пресли се ваксинира на живо в шоуто на Ед Съливан, а признанието на Анджелина Джоли от 2013 г., че е преминала през двойна мастектомия, е довело до пик в генетичното тестване за предразположеност към рак. Ким Кардашиян и още дузина знаменитости провеждат публичен онлайн дебат с д-р Фаучи, който е сред най-гледаните неща през последните месеци.

Следващата фаза в борбата с коронавируса ще е да се предоставя достъпна и адекватна информация относно ваксините и тя да стига до всички слоеве на обществото. Въпреки че отначало ваксината няма да е достъпна за всички, изготвянето на различни послания, които да достигат до различните хора, е от ключово значение, за да може съмненията да бъдат преборени още в техния зародиш.

Дотук здравните власти в САЩ са успели да ангажират 120 инфлуенсъри и звезди, които да популяризират носенето на предпазни маски. Сега те и още доста като тях трябва да се включат и в разяснителната кампания за ваксините, която ще тече в почти всички социални платформи едновременно.

Задачата е деликатна и посланията, които инфлуенсърите ще предадат, трябва да са внимателно обмислени. Така например на младежка аудитория не може да бъдат предоставени твърде много медицински термини и специализирана информация.

Въпреки това и в момента в TikTok и YouTube някои онлайн знаменитости публикуват разяснителни видеа на тема мРНК и що е то мРНК ваксина.

Това например прави Дженифър Арнолд, която има почти милион последователи в Instagram, но е и популярна риалити звезда от няколко шоута по развлекателния канал TLC. Арнолд е специалист по неонатология и се опитва да предаде на достъпен и разбираем език някои непознати до момента термини и понятия около ваксината на Pfizer/BioNTech.

Актьорът Денис Куейд, който помним от апокалиптичния "След утрешния ден", и музикантът Били Рей Сайръс (баща на Майли Сайръс) пък се включиха в кампания на Тръмп, с която целяха да вдъхнат оптимизъм на американците. Сега и двамата са се заканили да сторят същото и като дойде време за ваксинацията.

На английска почва 81-годишният певец Марти Уайлд също ще се ваксинира публично. Примерът му във Великобритания ще последват Алисън Хамънд, която се прочува с участие в английския "Биг Брадър", както и момчетата от музикалното дуо Jedward.

Еднояйчните близнаци от Jedward дори се обърнаха към свои колеги музиканти и към други инфлуенсъри с призива да не мълчат, а да защитят здравето на феновете си, като им покажат, че ваксината е безопасна, ефективна и необходима.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените