Помните ли колко време трябваше, за да бъде забранено автоматичното подновяване на договорите с GSM операторите?
Последваха триковете с взетото по телефона съгласие на потребителите и изобщо всякакви нелоялни търговски практики, за да се сключат контракти от разстояние - за една, за две години, и в случай че поискате да ги прекратите, дължите сериозни неустойки.
На 1 март т.г. парламентът прие на първо четене промени в Закона за защита на потребителите, които ще сложат край на едностранното подписване на договори без категоричното съгласие и подпис на потребителя. Но това е само на първо четене и ще е в сила за новите договори, не и за заварените.
Ако депутатите се забързат, биха могли да приемат окончателно промените. Но дали ще поискат?
Освен промените при договорите с мобилните оператори се предлагат и промени, свързани с дейността на кабелните телевизионни оператори. Срещу тях се обявиха от Асоциацията на кабелните оператори.
А всъщност промените ни устройват нас като потребители, тъй като ни дават възможност да развалим договора си с даден оператор, ако той променя програмната схема и заменя едни канали с други.
Дали съпротивата на бизнеса или интересите на потребителите ще надделеят? Може би трябва да ги стреснем още - в случай че не са се притеснили достатъчно, за да приемат промените и на второ четене. (С тези текстове трябваше да се прекрати и практиката рекламни съобщения да се излъчват със сила на звука по-голяма от тази на останалата част от предаването.)
Наред с това би било редно да се забрани и търговската практика на банки, кабелни оператори и други такива компании за услуги да ти предоставят за подписване договор, в който пише, че общите условия са посочени на сайта и липсват в хартиения носител. Това вреди на интересите ни, първо, защото няма гаранция колко често компанията може да променя общите условия, второ, защото ние не сме положили подписа си в знак на съгласие под тях.
Така например в един хубав ден разбирате, че не можете да се възползвате от изгодна оферта за интернет и телевизия, тъй като според общите условия на кабелния ви оператор трябва да дадете предизвестие... 3 месеца по-рано (!!!). На това трябва да се сложи край.
Покрай тези промени, има и куп други, които ежедневно бъркат в джоба ни, при това - без някой да е поискал съгласието ни. Например, фактът, че освен SMS-а за паркиране в синята зона, плащане и за другия, с който ви напомнят, че времето ви изтича.
Така както плащате за всички SMS-и, с които от някоя банка ви напомнят за: просрочена вноска, липса на средства, постъпления и др. - без да сте давали съгласието си за това.
В знак на добра воля можем да поискаме от банките нещо съвсем елементарно: на всеки банкомат да изпишат каква е таксата при теглена с карта, която не е издадена от банката, която държи банкомата. Това е уважение към клиента и не изисква големи инвестиции.
Всъщност можем да започнем да изискваме малките промени, които да се случат. За да ни ухажват с качество на услугите, не да ни мачкат с диктат, наложен в съучастничество с държавата.