И през 2019-а изглежда така, сякаш уличната мода ще бъде над всичко. Въпреки това все още има една група нишови клиенти, които остават отдадени на скъпата висша мода и дизайнерските дрехи.
Те са тези, които всяка година през януари и юли отскачат до Париж, за да посетят седмиците на модата.
Преминават през десетки проби, в които дрехите се прекрояват спрямо взискателния им вкус, и понякога чакат с месеци, преди крайният резултат да ги удовлетвори.
За разлика от готовите-за-носене облекла ръчно изработените образци на висшата мода са с несравнимо по-високи цени, които могат да достигнат десетки и дори стотици хиляди долари. Дрехите се шият по прецизни мерки, вземани по време на редицата проби, а клиентите не очакват нищо друго, освен съвършенство.
Висшата мода във Франция всъщност е под държавна защита. Постоянни членове на Федерацията за висша мода са имена като Шанел и Диор. Въпреки това има място и за многото млади таланти, които искат да предлагат дрехи в по-високия клас и които в последните години стават все повече и повече.
Кой обаче е купувачът на тези скъпи модни находки?
Най-общо казано, това са хора, които държат да са единствени и неповторими. Такава е например 26-годишната актриса от Лос Анджелис Рене Уилит. Когато тя си търси уникална рокля, с която да се появи на червения килим, тя се насочва към модната къща на Диор за изработката й. И роклята, и платът, от който е изработена, са единствени по рода си. уилит преминава през общо четири проби в магазина на Dior в Ню Йорк, за да се увери, че всичко е съвършено.
Иман Алана също е на 26-години, но е богата наследница и е страстна почитателка на Ralph & Russo - британска модна марка, на която е фен и Меган Маркъл. Брандът също присъстваше на Седмицата на модата в Париж. Алана е израснала, облечена в дрехи висша мода, и е редовен клиент на някои от най-скъпите бутици. От най-ранна детска възраст посещава модни шоута с майка си и усетът й към модата е почти вроден.
Сега ако има нужда от тоалет за сватба или друг специален повод - той задължително се шие по поръчка. Първата подобна рокля получава още за десетия си рожден ден. Ralph & Russo й допадат, защото съчетават класиката с модерна визия. На бала си например е с тяхна рокля с тежки украси и бродерии, но класическа кройка.
Други държат етикетите на дрехите им да са единствено френски.
Такъв е 53-годишният колекционер Адам Лея, който живее във Варшава. Адам пътува до Париж два пъти годишно, за да е в крак с най-новите модни течения. Лея притежава над 5000 женски дрехи от чисто колекционерска страст. За себе си също купува само от френски брандове.
За него историята на модата започва от Франция, но за негово съжаление в Полша се предлагат много малко неща от френските колекции. Най-ценните находки в колекцията му са винтидж облекла, създадени от Коко Шанел и Кристиян Диор.
Има и една много рядка рокля от 1910-а. Всичко това пази в специални кутии, а самите дрехи са увити в хартия, която да ги предпазва. Една малка част от попълненията в колекцията са от аутлети, интернет търгове и аукциони.
Всичко зависи от бюджета, който е склонен да отдели за дадена находка.
Фен на винтидж дрехите е и Елизабет, която казва, че е наследила страстта си към висшата мода от баба си. Тя предпочита да купува облекла втора употреба, а след това да нанася по тях промените, които желае. Смята, че корекциите, които прави по дрехите си, разкриват истинското й "Аз" и служат като послание към околните.
Тя, както и хора като Адам и Алана искат да внесат малко промяна в свят, в който модата започва да изглежда стряскащо небрежна.