Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Интернет патриотизъм по китайски - явлението "жиганву"

Те трупат не само онлайн популярност, но и успяват да печелят значителни суми от реклама Снимка: iStock
Те трупат не само онлайн популярност, но и успяват да печелят значителни суми от реклама

Усмивката на влогърката Гянмучан изглежда наистина приятелска и вдъхва доверие. Тя вече има и стабилно количество последователи в китайската социална платформа Weibo.

Младата жена е следвана от 6,4 млн. души в сайта, подобен на Twitter, където публикува своите видеа и размисли по злободневни теми. На пръв поглед страницата ѝ изглежда сладко със снимката на замечтана жена в гората, но отровният ѝ тон често контрастира с тази естетика.

Така например според Гянмучан Европейският съюз (ЕС) е "куче на каишка за САЩ", както тя казва в един от последните си влогове. Пак по нейно мнение нарастващият брой случаи на коронавирус в Тексас са знак, че се задава гражданска война, в която американците се избиват едни с други в своеобразна биологическа война.

Гянмучан е сред блогърите, които в Китай наричат "жиганву" и чиято слава се дължи най-вече на твърдия китайски национализъм, който тези инфлуенсъри изповядват.

За разлика от армиите от тролове на Пекин, които разпространяват пропагандни материали срещу заплащане, хора като Гянмучан го правят абсолютно безплатно и по собствено убеждение.

Техните язвителни постове са споделяни от десетки хиляди фенове, именно защото често критикуват Запада и мнението им се изповядва от мнозина. Неща като феминизъм, мултикултурализъм, човешки права и демокрация са обявени за вредни за китайското общество и също попадат под сериозни критики.

Онези, за които се смята, че налагат "сепаратизъм" като защитават независимостта на Хонконг и Тайван, както и интелектуалци и активисти също са на мушка.

Мишените им включват личности като писателката Фанг Фанг, която стана известна с разказите си за началните етапи на пандемията, избухнала в Ухан, отговорът на китайските власти на заразата, наложения локдаун и пропуските на Пекин в случая.

Публикациите на Фанг Фанг според един друг "жиганву" - Шангджиянг - са "най-дълбоко забитият в гърба ни нож" и са "едно от най-силните оръжия, използвани от враговете на Китай". Наскоро пък обект на нападки стана доктор Джан Вехонг, който откровено призна, че Китай трябва да се научи да живее с коронавируса, вместо да налага локдауни.

Някои блогъри намериха стари дисертации на Вехонг и го обвиниха в плагиатство. Думите на медика, че децата трябва да пият мляко за закуска, бяха възприети като атака срещу традиционните китайски ценности и като излишно преклонение пред Запада, който налага подобни навици.

Подобни постове са кратки и изпълнени с емоции, което според експертите ги прави и толкова популярни.

Според Маня Коце, анализатор на китайските социални мрежи, това е национализъм, сравним с бързата храна, защото хората отхапват малко, споделят с другите и след това забравят напълно какво са консумирали.

Мнозина виждат възхода на китайския патриотизъм като резултат от напрежението с Европа и САЩ, но това е само част от цялостната картинка. Национализмът нараства на много места в иначе все по-глобализирания свят, но в Китай съвпада с популяризирането на личността на Си Дзинпин и бързото разрастване на социалните платформи там.

Много от блогърите "жиганву" са млади, образовани, но и с възпитание, което е изпълнено с патриотизъм към Китай и огорчение от изминалите унижения към страната им. Така се получава взривоопасна смес от националистическо настроение, смесено с омраза към чуждото и силен акцент върху китайската култура и традиции.

Популярността им никак не е чак толкова учудваща, като се има предвид, че Пекин следи изкъсо публикациите в социалните мрежи и онлайн речта на потребителите.

Гласовете, които проповядват политиките на Китай, рядко биват заглушавани, а понякога дори са и подсилвани от националните медии.

Все още не е ясно дали "жиганву" имат директни връзки с държавния апарат, но някои от тях са присъствали на официални събития и имат почетни награди от правителствата на провинциите си.

Гянмучан например става известна още през 2014 г., когато публикува есето си "Ти си китаец", което е широко отразено в масовите медии. Оттогава насам тя редовно присъства на събития с блогъри, организирани от град Янтай, изнася лекции, свикани от държавния вестник, и е обявена за "интернет посланик" на провинцията си Гуандонг.

Затова се приема, че жиганву са само една част от сложна екосистема. Голяма част от патриотичния дискурс в китайските социални мрежи като Weibo се навигира от държавата, която на свой ред може да управлява насоката на дискусията само с няколко хаштага.

Но има и някои далеч по-малки групи от потребители, които също задвижват машината за възмущение към Запада. Китайските интернет регулации насърчават определени потребители да подкрепят партийната пропаганда, затова и много от тези инфлуенсъри се оказва, че експлоатират системата, от която са част.

Те трупат не само онлайн популярност, но и с течение на времето успяват да печелят значителни суми от реклама.

Въпреки това въпросните блогъри често прекрачват всякакви граници в посланията си към публиката.

Гянмучан има видео, в което се заиграва с идеята, че коронавирусът е изтърван от американска лаборатория, а неин колега инфлуенсър призовава към още по-строги комунистически реформи в Китай.

А с подобно съдържание е ясно, че явлението "жиганву" тепърва ще изживява своя възход.

Най-четените