Времената се менят, а с тях и начинът, по който използваме социални мрежи.
Компанията Meta тази седмица обяви нови промени в социалните си мрежи Facebook и Instagram, като целта на пръв поглед е те да се доближат до популярната сред по-младите TikTok.
Така например Instagram ще акцентира още повече върху създаването на Reels (клипове) и ремиксирането на чужди такива.
Facebook пък за пореден път ще бъде пренареден - съдържанието от вашите приятели, групи и страници ще е на едно място, а самата социална мрежа ще ви посреща с повече предложения за публикации от страници и хора, които обикновено не следвате, но за които алгоритъмът е решил, че ще ви бъдат интересни.
Meta представят промените във Facebook като по-лесен начин потребителите да контролират какво съдържание виждат и откриват във Facebook, но - нека бъдем реалисти - фактор е и борбата да бъдат задържани потребители.
Feeds във Facebook - нещата, които вероятно ви интересуват
От Meta твърдят, че хората искат повече възможности за сортиране и преглеждане на съдържанието във Facebook. Например че в един момент искаш да видиш само най-новите публикации в групите, в които членуваш, а в друга ситуация искаш да търсиш "свежо, развлекателно съдържание".
Това води и до новото подреждане в социалната мрежа. Tab-ът Feeds, който, забележете, ще трябва да посещавате ръчно, а няма да се появява автоматично пред очите ви при отваряне на Facebook, ще предостави "лесен достъп" до съдържание от хора и общности, с които вече сте свързани.
Там няма да има предложени публикации (т.е. от профили и страници, които не следвате), нито реклами.
Вместо това Feeds ще дава достъп до най-скорошните публикации от твоите приятели, Любими, Страници и групи. Ако се чудите какво са "Любими" (Favorites) - потребителите ще имат възможност да създадат списък с "любими" сред своите приятели и страници, които харесват най-много, за да виждат конкретно тяхното съдържание.
Feeds ще се появи като допълнителен шорткът в лентата за бърз достъп на Facebook (най-горе при Android, най-долу за iOS). Очаква се в последната седмица на юли тази промяна да е активна за всички потребители.
От компанията посочват, че позициите на tab-овете в тази лента се променят спрямо това какво най-често ползвате като потребител, но може и редът да бъде направен постоянен с ръчна настройка от потребителя.
Home във Facebook - мислят, че ви интересува, заради това ви го показват
Какво тогава ще виждаме при отваряне на социалната мрежа? Това, което ни посреща там, вече носи името Home. Там ще се "открива ново съдържание" чрез "препоръки", заедно с публикации от вашите приятели и семейство.
С други думи, когато отворим Facebook, вече ще виждаме много повече неща, които не са дело на хора от списъка ни с приятели, от групите и харесаните страници, а публикации от най-различни места, за които алгоритъмът е решил, че ще ни бъдат интересни.
Tab-ът Home е "уникално персонализиран" за всеки от системата с машинно обучение на Meta, обясняват от компанията. Именно тази система взима предвид "хиляди сигнали", за да покаже и подреди съдържание в реда, който според нея ще е най-интересен за конкретния потребител.
Също така Home дава бърз достъп до видеата в Reels (акцентът към краткото видео вече е видимо ясен знак за съревнование с TikTok), както и към Stories и възможностите за създаване на двата типа съдържание.
Акцент върху Reels в Instagram
Промените в другата голяма социална мрежа на Meta - Instagram, също звучат като опит да се гони успехът на TikTok.
Всички видеоклипове с дължина под 15 минути, качени в Instagram, вече ще се споделят като Reels. Това ще се случи в идните седмици, а клипове, споделени преди промяната, няма да бъдат превръщани в Reels. Промяната води до това, че tab-овете Reels и Video вече стават едно и ще ги виждате на едно място.
Ако профилът е публичен, вашите клипове ще бъдат препоръчвани на и евентуално виждани от повече хора. Към момента това е така само за Reels под 90 секунди.
Разширяват се възможностите за ремиксиране на снимки и видеа. В идните седмици ще стане възможно ремиксиране на публично споделени снимки; за видеа ще може да се използва и зелен екран, хоризонтално или вертикално разделен наполовина екран или картина-в-картината за създаване на видео реакции или коментар; също така при ремиксиране ще може да добавяте своя клип след оригиналния reel.
Самото създаване на видео съдържание ще е по-лесно с повече шаблони, върху които човек да нареди своя звук, снимки или клипове.
Чрез функцията Dual ще могат да се записват събитие и реакция едновременно - например снимате концерт със задната камера на смартфона си и едновременно снимате своите реакции с предната.
Изводите
Промените показват, че Meta съзнават промените в света на социалните мрежи - от начина, по който се поднася съдържание на потребителите, до възможностите за създаване на такова от тях. Компанията търси начин да е адекватна на времето, за да не губи потребители и да продължава да печели от тях.
Видно е, че голямата заплаха е TikTok. Потребителите прекарват там време, което преди са прекарвали във Facebook и Instagram, а това върви и с по-забавен темп на растеж на броя ползващи Facebook. Но дали да превърнеш двете си социални мрежи в нещо по-близко до конкурента ще върне потребителите, които вече ползват него, или ще откаже тези, които са харесвали услугите ти до момента?