Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как смартфоните ще ни заливат със съдържание, още преди да сме ги отключили

Lock screen-ът се превръща в поле за позициониране на информация... и реклами Снимка: iStock
Lock screen-ът се превръща в поле за позициониране на информация... и реклами

Из страниците на един китайски научнофантастичен роман* се разказва как в бъдещето на човечеството рекламите излизат дори от плочките по земята под формата на холограми. От тях лица те заговарят и се опитват да привлекат интереса ти с продукт или услуга.

Звучи прекалено, но и не чак толкова невероятно. Все още има места, които не са оползотворени като рекламни площи, включително и в смартфоните ни, само че и това е на път да се промени.

Очевидно една от следващите цели на рекламната индустрия ще бъде lock screen-ът на смартфоните.

Става дума за онзи екран, който виждате на дисплея си преди да отключите устройството. Традиционно там сега място имат часовник, както и известия от различни приложения, за пропуснати обаждания и получени съобщения.

Lock screen-ът обаче има потенциал да показва повече на хората, които редовно го поглеждат, дори без да отключват телефона си без това. От Apple осъзнаха това и в iOS16 му обръщат специално внимание - не само с красиви часовници и wallpaper-и, но и с възможността на lock screen-а да е още едно място, където да виждате информация, без дори да отваряте браузър или приложение.

Снимка: Apple

Това обаче не е някаква новост. TechCrunch съобщава, че компанията Glance, която е фокусирана изцяло в позициониране на съдържане върху lock screen, планира нещо подобно и за телефони с операционната система Android в САЩ и за целта води преговори с телекоми там.

Как работи софтуерът на Glance? Натискате бутона, с който събуждате вашия смартфон, или просто го вдигате.

Още със светването на екрана - дори преди да сте го отключили - пред вас се появява различна информация - новини, видео, игри, снимки. Естествено, налице е възможността да видите и реклами.

Glance всъщност е клон на индийската рекламна компания InMobi Group и има партньорства с редица производители на устройства, сред които Samsung и Xiaomi. Компанията твърди, че неин софтуер присъства в повече от 400 милиона смартфона из Азия.

През юни дори организира виртуален фестивал с концерти и интервюта, който можеше да се гледа на lock screen-овете на над 70 милиона потребители.

На теория в концепцията на Glance, която вероятно мнозина други ще опитат да приложат, има нещо полезно - вместо редовно да влизаш в приложения за търсене на новини и информация, те се появяват на екрана, без дори да се налага да отключваш устройството.

The Verge посочват, че Apple защитават сходна позиция - че с оползотворяване на lock screen-a и вкарването на повече функционалности в него, ще се помогне на потребителите всъщност да използват устройствата си по-малко.

С информация, директно появила се в lock screen-а, човек ще си спести отключването и това да се разсее с всичко, което обикновено прави със смартфона си.

"Ако можеш да видиш отговора с един поглед, тогава не отключваш, а след като отключиш телефона си, почти веднага забравяш защо си го направил на първо време", описва идеята Крег Федериги от Apple.

Това обяснение не променя фактът, че правенето на lock screen-а по-функционален го превръща в зона, която приложения и рекламодатели да искат да докопат и чрез която да са натрапят още повече на потребителите.

Целта ще е една - да привлечеш вниманието на човек, още преди да си е отключил телефона. И тъй като повечето хора не променят настройките на телефона си, разработчиците ще могат да се възползват от това, за да станат рекламите преди отключване новото нормално.

В изследване на самите Glance, проведено сред потребители от Индия и Югоизточна Азия, хората отключват телефоните си средно 70 пъти на ден, а в 9 от 10 пъти "консумират" съдържание, което е на lock screen-а им.

Данните идват като продължение на прогноза на изпълнителния директор на InMobi Навийн Теуари, направена пред "Форбс" още около създаването на Glance. Тогава той казва, че "потребителите ще се прехвърлят от търсене на съдържание в консумиране на това, което им е показано".

Бъдеще, което звучи едновременно логично и тревожно.

---

* "Безсмъртната смърт" на Лиу Цъсин, изд. "Колибри"

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените