Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Решение ли? От мръсния въздух не можем да го видим...

Половинчатите решения не сработват дори и в очите на авторите им Снимка: iStock/ Getty
Половинчатите решения не сработват дори и в очите на авторите им

С първите студени дни в София един въпрос изплува като фаровете на автомобил в гъст смог - какво да правим с мръсния въздух? Проблемът е видим и с просто око, а в дните с високи нива на замърсяване цели квартали на картата на града светят в яркочервено заради опасен въздух.

Идеи за справяне също не липсват, коя от коя по-екзотични. Така например по време на кампанията си за кмет арх. Борислав Игнатов предложи в критичните дни до центъра да не се допускат коли с регистрационни номера, които не започват със C, CA и CB.

През януари 2018 г., когато дни наред въздухът в столицата беше извън всякакви норми, беше предложено един ден в центъра да влизат автомобили с четни номера, а на другия - с нечетни.

Новият стар кмет Йорданка Фандъкова обаче предприе по-просто и прагматично решение - да вдигне данъците на автомобили, които са с евростандарт от 0 до 4, тоест са произведени преди 2005 г.

Самата Фандъкова откровено сподели, че "едва ли хората ще се откажат от колите си, понеже данъкът им е скочил с 10 лева". С други думи, кметът признава, че за момента няма рестрикция, която да "свали" столичани от автомобилите. Така София се озовава в неприятна патова ситуация без обозрим изход.

От едната страна в този казус са собствениците на по-стари автомобили. Те са категорични, че не могат да си позволят по-ново возило, но са също толкова убедени, че без кола не могат. Неприятно е да признаем пред себе си, че през 2019 г. все още носим мислене от отдавна отминали времена, когато за автомобил се чакаше, а малко неща са по-голям символ на житейски успех от колата, паркирана пред блока.

Въпреки метрото и сравнително гъстата мрежа на наземния градски транспорт, редица водачи намират, че е под достойнството им да използват услугите на Центъра за градска мобилност за сметка на 20-годишен автомобил пред грохване.

Затова и не 10, а 100 лева по-висок данък няма да имат необходимия ефект, а само ще доведат до повече оплаквания как "скубят бедния български народ".

И ще е така, докато не разберем, че колата не е изконно човешко право, което се полага на всеки пълнолетен член на семейството, при това евтино и достъпно. Мит е и че ако имаха възможност, абсолютно всички българи щяха да вложат средствата си в чисто нов и съответно по-екологичен автомобил, без да задели поне малка част "да се почерпим".

Но от другата страна на спора е Столична община, която за толкова време не успя да предложи и наложи никакви адекватни и сериозни мерки за справяне с мръсния въздух.

От "Московска 33" рядко поглеждат отвъд автомобилите, за да видят, че цели квартали продължават да се отопляват на твърдо гориво, а из въздуха се носи миризма на дим, а не на изгорели газове. Ако живеете на висок етаж с изглед към такъв район на столицата, със сигурност поне веднъж сте виждали гъстия смог, който се стели над него, а оттам - и над целия град.

Както виждаме, половинчатите решения като увеличение на данъците за неекологичните стари коли не сработват дори и в очите на авторите им.

За изминалите години, в които замърсяването на въздуха е постоянна тема от октомври до май, само два пъти например беше пуснат така нареченият "зелен билет" на цена от 1 лев. Най-вероятно сдобилите се с такъв билет на датите 26 януари или 4 декември 2018 г. си го пазят като своеобразна рядка реликва. След декември 2018 г. и дума не се чу повече за тази мярка.

Никой дори не смее да предложи достъпът на коли до центъра да бъде изцяло забранен по примера на европейски столици като Рим, Амстердам и Мадрид, сякаш общинарите се опасяват, че ще разсърдят твърде много столичаните с такава крайна стъпка.

И така за поредна зима ситуацията ще се развива като в напрегната партия шах между две враждуващи фракции. Срещата неминуемо завършва с пат, от който изход не се вижда и май не е от смога.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените