Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От всяка бутилка - нова бутилка. С депозитна система

Има решение на въпроса с пластмасовите бутилки и то е в интегрирането на депозитна система Снимка: iStock
Има решение на въпроса с пластмасовите бутилки и то е в интегрирането на депозитна система

Когато през 2018 г. и 2019 г. Европейският парламент и Съветът актуализираха директивите за страните членки, свързани с опаковките и отпадъците от опаковки, темата не предизвика особено обществено внимание. Може би защото целите изглеждаха твърде далечни.

Според една от директивите, най-късно до 2029 година трябва да събираме 90% от РЕТ опаковките (от полиетилентерефталат) за напитки и да влагаме най-малко 30% рециклиран материал в новите бутилки.

Едва седем години преди крайния срок, в България започна сериозен разговор по темата - и естествено на дневен ред излезе въвеждането на депозитна система.

В много европейски страни тя вече доказа, че е най-ефективното решение за постигане на толкова висок процент на събиране и рециклиране в затворен цикъл. Така че колкото по-скоро заработи у нас, паралелно с подобряване на действащата система за разделно събиране и оползотворяване на опаковки, толкова по-бързо страната ни ще постигне целите - а дори може да ги изпревари.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Депозитната система е схема, при която при покупката на продукт клиентът плаща допълнително малка сума (депозитна такса) за опаковката. Тази сума му се възстановява при връщане на празната опаковка на мястото за обратно събиране - по традиция заложено най-вече в обектите на търговците на дребно.

Модерната депозитна система използва кодово-базирани решения. Те се вграждат във вендинг машини и други цифрови и технологични приложения, които отчитат приемането на празните опаковки. В обхвата на депозитните системи влизат пластмасови и стъклени бутилки и алуминиеви кенове.

А за държава като България, в която все още масово се изхвърлят точно такива опаковки и в контейнерите за битови отпадъци, надеждите на индустрията са депозитната такса да послужи като атрактивен финансов стимул за гражданите.

България се намира в списъка на страните, които тепърва започват работа по въвеждане на това решение, заедно с Полша, Испания, Португалия, Малта, Унгария и други.

В съседна Румъния, след две години анализи и подготовка, е прието нужното законодателство, като там очакват системата да заработи от началото на 2024 - т.е. 18 месеца след лицензирането на нейния оператор.

А на другия полюс, сред отличниците, е Швеция. Там депозитната система започва да работи още през 80-те - първоначално за събиране на кенове, а впоследствие и за пластмасови бутилки.

Производителите на напитки в Европа са най-иновативни и напреднали в използването на напълно рециклируеми опаковки.

PET пластмасата, например, може да са рециклира многократно, а екологичният дизайн вече е стандарт в бранша. Затова ЕС посочи първо производителите като част от задължената индустрия, отговорна за постигането на свръх амбициозните цели в новото европейско законодателство за пластмасовите продукти за еднократна употреба.

Задължената индустрия, която е отговорна и финансира изпълнението на целите, съответно следва да управлява и депозитната система - с търговците на дребно и рециклиращите фирми като ключови партньори по веригата.

Затова, когато в началото на годината министърът на околната среда и водите Борислав Сандов заяви решение за въвеждане на депозитна система в България, Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България (АПБНБ) обяви своята визия - "От бутилка в бутилка", и активно се включи в процеса на избор на най-подходящия за страната модел.

Целта е ясна - пълен кръгов модел на използваните от индустрията опаковки.

Родните производители на напитки се подготвят за депозитната система от доста време. Още през 2019 година, браншовите организации-майки - Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в Европа (UNESDA), Асоциацията на бутилиращата вода индустрия Natural Mineral Waters Europe и Европейската асоциация на производителите на плодови сокове (AIJN), с подкрепата на неправителствената организация Zero Waste Europe, настояха ЕС да признае ролята на депозитните системи и да подкрепи въвеждането на минимални критерии при тяхното изграждане.

"С оглед на досегашните резултати в събирането на опаковки в рамките на ЕС, изглежда, че много страни членки няма да постигнат заложените цели. Затова ще подкрепим добре моделираните депозитни системи като един от най-ефективните подходи за изпълнение на целите на директивата за пластмасовите опаковки за еднократна употреба. Те са също и възможност да създадем кръгов модел, който да гарантира, че опаковката е върната, рециклирана и повторно използвана за производството на нови бутилки", каза тогава Николас Ходак, генерален директор на UNESDA.

Производителите у нас обръщат внимание, че за да е успешна депозитната система, всички граждани трябва да имат лесен достъп до точките за обратно изкупуване и всички търговски обекти - малки и големи, трябва да могат да се включат в нея - чрез вендинг машини за големите вериги и цифрови решения за малките обекти.

Цената на депозита трябва да е ясно обозначена и разбираема за потребителите, да не оскъпява твърде много продуктите, но и да е достатъчно висока, за да мотивира хората да връщат опаковките. Критично важно е системата да заработи едновременно на цялата територия на страната и да са осигурени необходимите защити срещу измами.

Законодателната рамка пък следва да гарантира, че депозитната система няма да доведе до увеличение на цените на бутилираните напитки в търговската мрежа. Всички заводи за рециклиране в Европа се конкурират за качествената, чиста суровина от опаковките, която може безкрайно да се рециклира ефективно и да се влага в нови опаковки за контакт с храни.

Рециклираният материал с качества за контакт с храни е дефицитен и тъй като търсенето му превишава предлагането, цената му расте.

Затова производителите очакват законодателството да регламентира приоритетното им право на достъп до материала, събран и рециклиран в България именно от техните опаковки. За разлика от всички останали участници в процеса, за производителите ангажиментът дефакто е задължение, така че искането им има основание.

В това отношение всички компании за напитки са единодушни - материалът да не се изнася и рециклира в чужбина, защото цената му при обратното изкупуване чрез внос ще се увеличи - оттам и цената за крайните потребители.

През последните години българската асоциация е проучила много европейски модели на депозитна система, за да събере нужното ноухау, да разбере какво стои зад успешните решения, какви са рисковете и грешките, които трябва да избегнем у нас.

Най-подходящи за силно фрагментирания БГ пазар - с хиляди малки търговски обекти, които не могат да си позволят скъпи вендинг машини, са моделите, които се създават и управляват именно от задължената индустрия, т.е. производителите. Те са проектирани така, че всички търговци да могат да се включат по най-ефективния начин.

Примери за това са моделите в Швеция, Литва, Норвегия, Финландия, Естония и др. Те, разбира се, не могат да бъдат копирани едно към едно, защото няма универсално решение и е важно да се отчетат и националните специфики. За българския модел например, който АПБНБ отстоява, е ключова не само лесната достъпност за всеки гражданин, търговски обект и населено място, но и запазване на заетостта и вече направените инвестиции по целия кръгов път на бутилката.

Препоръчително е системата да обхване възможно най-широк диапазон опаковки и продукти още от самото начало, включително за многократно пълнене, защото в дългосрочен план те биха могли да генерират 50% по-малко CO2 емисии в сравнение с депозитната система само за опаковки за еднократна употреба.

"Сега, когато заедно с институциите и останалите участници в процеса работим за дизайна на най-доброто за страната решение, смятаме, че визията ни за модел "от бутилка в бутилка" - добре подплатена с експертиза и данни, ще може да се реализира до няколко години", прогнозира изпълнителният директор на АПБНБ Жана Величкова.

Някои от най-големите предимства на депозитната система:

  • Постига най-висок процент (около 90%) на разделно събиране на опаковки в Европа.
  • Сред най-ефективните инструменти за намаляване на замърсяването с пластмаса. Може да намали замърсяването на световния океан с до 40%.
  • Спестява разходи на правителството и общините, тъй като не полза публични средства, а се самофинансира.
  • Ползва се с над 80% обществена подкрепа.
  • Насърчава екосъобразния дизайн и по-качественото рециклиране.
  • Осигурява висококачествен материал за ефективно рециклиране и многократно използване в безкраен кръг за производство на нови опаковки.
   

Най-четените