Критиката на Тейлър Суифт към платформата за свободна музика Spotify забърза процесите и накара големите звукозаписни компании да се замислят по-задълбочено върху модела за свободно предлагане на музика с идеята, че всеки клиент може да ъпгрейдне до платената версия на сайта.
"Трябва да ускорим разширяването на платените абонаменти - това е малко по-позитивен начин да покажем, че свободната музика трябва да бъде ограничена", казва анонимен представител на голям лейбъл.
Услугата може да бъде направена по-привлекателна, с по-добър звук или екслузивни албуми или безплатната услуга да стане по-лоша, например чрез ограничаване на количеството неща, които могат да бъдат слушани.
След като Spotify, YouTube, Beats Music, Rdio и останалите подобни услуги отнеха предимството на свалянето на музика стил iTunes и увеличиха директното слушане на музика до 54% миналата година (по данни на Nielsen SoundScan), някои музиканти шумно изразиха недоволството си от миниатюрните възнаграждения за авторското им право.
Бьорк, която тепърва ще пуска последния си албум Vulnicura в Spotify, наскоро нарече моделът "ненормален".
"Може би Netflix е добър модел. Първо отиваш на кино, а след известно време, ще се появи в Netflix, Може би това е и начинът, по който трябва да върви стриймингът", каза тя.
Това настроение започва да отеква и в ръководствата на най-големите музикални компании.
В своя реч преди месец главният изпълнителен директор на Universal Лусиан Грейндж заяви, че спонсорираните чрез реклами услуги за стрийминг не са "нещо особено устойчиво в дългосрочен план".
Главният изпълнителен директор на Warner Music Стив Купър предложи безплатните и платените услуги за музика трябва да бъдат ясно диференцирани.
В подкрепа на тази гледна точка Apple, според различни източници от компанията, планира да пусне отново Beats Music през лятото, като услугата да струва 10 долара на месец в допълнение към безплатната, издържана от реклами, iTunes.
Поне една от трите най-големи музикални компании е в процес на преговаряне на договорите си със Spotify тази година, твърди източник, а повечето от тях вървят към сходна промяна в предлагането на безплатна услуга.
"Това е едно от онези редки събития - артисти и лейбъли са на едно мнение относно скептичното отношение към модела", казва друг представител на голяма компания.
Не може да има услуга, която е неограничена, поддържана от реклами и безплатна. Всяка друга услуга - Sirius XM, Netflix - не предлага неограничен продукт безплатно, при никакви условия.
Въпреки това Spotify настоява, че не може да прави изключения в модела си.
"Всякакво съдържание на свободна услуга, което ограничите, ще се появи във всички пиратски места, където никой не плаща", казва Джонатан Принс, глобален ръководител на комуникациите и публичните политики.
"Вярваме, че нашата безплатна услуга е жизненоважен елемент от това да накараме абонаментите да се увеличават и честно казано, ние сме толкова посветени на безплатния модел, защото сме съгласни с компаниите за това колко са важни платените абонаменти за оздравяване на идустрията - затова имаме нужда от безплатната "фуния", която да налива абонаменти".
Представител на YouTube добавя, че безплатните услуги насърчават потребителите да правят компилации и домашни видео клипове, а рекламните приходи са се увеличили с 50 процента на година през последните три години.
Освен това притежателите на авторско право могат да изтеглят песента, ако не искат тя да бъде монетаризирана чрез реклами.
Spotify плаща над 70% от приходите си от 10-доларовия абонамент и реклами, на артисти, музикални компании и продуциращи музика - това означава, че творците най-често си поделят с лейбъла минималните приходи от 0.006 до 0.0084 долара за слушане на песен.
Услуги като предстоящите Beats Music и Rdio, които добавиха услугата за безплатно радио миналия септември, посочват пътя на потенциално по-доходоносните модели за стриймване на музика.
"Гледната точка е, че пиратството е лошо, затова легалното безплатно предлагане е по-добро", казва Антъни Бей, изпълнителен директор на Rdio пред Rolling Stone.
"Но както виждате, много мениджъри, артисти и ръководители на компании казват "може би безплатното е твърде хубаво".
Големите компании пресказват краха на свободния модел до края на годината.
"Неизбежно е. Ако искате Spotify да плаща повече на слушане, те трябва да поставят по-висока такса", казва Гари Стифълман, музикален агент, който е представлявал звезди от Майкъл Джексън до Лейди Гага.