Най-големият автомобилен производител в света Volkswagen вече е в епицентъра на глобален скандал, след като призна, че е произвел 11 милиона коли, снабдени с дизелови двигатели и устройства за заобикаляне на екологичните норми.
Скандалът гръмна миналата седмица, след като властите в Щатите наредиха на Vokswagen да започне сервизна акция, която обхваща половин милион автомобили, които са били снабдени с устройство, което заблуждава редите за измерване на емисиите вредни газове. Става въпрос за стойности, надхвърлящи 40 пъти допустимите нива, а „звездите" в предстоящото разследване са дизеловите модели на Volkswagen и Audi, продавани в Щатите.
Сервизната акция, както и задаващите се глоби, може да струват на Volkswagen над 18 милиарда долара само в Америка, а проблематичните модели са популярните Jetta, Beetle, Audi A3 на Audi и Golf от моделните години между 2009 и 2014, както и VW Passat от 2014-2015. Става въпрос за коли, оборудвани с 2-литровите 4-цилиндровите дизелови двигатели на марката, рекламирани като „чисти дизели".
„Използването на устройство, позволяващо на автомобилите да заобикалят стандартите за вредни емисии противоречи на закона и е заплаха за здравето на обществото", се казва в съобщението на Агенцията за опазване на околната среда на САЩ.
Компанията е инсталирала електронно устройство, което засича кога автомобилът е подложен на тест за вредни емисии и веднага намалява нивата им. По време на ежедневната употреба на автомобилите от собствениците им вредните емисии на автомобилите не са били ограничавани.
През 2014 корейските автомобилни производители Hyundai и KIA бяха глобени с 300 милиона долара заради това, че бяха обявили неточни данни за разхода на горива на 1,2 милиона произведени от тях автомобили.
Федералните власти в САЩ дадоха ултиматум на Volkswagen да обясни как се получило разминаването във вредните емисии по време на тестове и в ежедневната употреба иначе компанията ще загуби право да продава новите си дизелови модели в Америка. Точно с това обяснение гръмна бомбата, тъй като софтуеърът, контролиращ изпускането на вредни емисии излезе на бял свят.
Шефовете на Volkswagen наредиха вътрешно разследване на скандала, а новият изпълнителен директор на компанията Мартин Винтеркорн заяви, че „дълбоко съжалява" за нарушаването на правилата в Щатите за нивата на вредните емисии.
Оттук нататък нещата се развиха лавинообразно - VW спря продажбите в САЩ на проблематичните модели, Щатите започнаха криминално разследване на аферата, а акциите на компанията се сринаха с 18,6% вчера, днес паднаха с още 20%.
В САЩ продажбите на дизелови автомобили на VW формират 20% от общите продажби на компанията. Федералните власти имат право да наложат на VW глоба от 37 500 долара за всеки един автомобил, нарушил екологичните правила, откъдето идват и стряскащите 18 милиарда долара.
Анализаторите в САЩ очакват поредица дела срещу Volkswagen заради рекламите, които убеждават клиентите, че купуват екологични дизелови автомобили.
Кризата идва е неудобен за VW момент, тъй като компанията тъкмо представя в САЩ фейслифта на Passat за 2016 година. Големите шефове, които трябваше да участват на церемонията, в последния момент отказаха присъствие.
Скандалът има последствия и в Европа - в Германия предстои началото на разследване на данните за нивата вредни емисии, отделяни от дизеловите автомобили на Volkswagen, но в същото време стана ясно, че на Стария континент се използват по-модерни начини в сравнение със САЩ за измерване на отровните газове.
Интересното е, че Volkswagen вече има опит с подобен скандал в Щатите. Пред 41 години компанията плати 120 000 долара, за да се измъкне от обвиненията, че автомобилите й са оборудвани с устройство, което деактивира част от системата за контрол над вредните емисии. С това устройство са били снабдени част от автомобилите, произведени през 1973 година и след това пласирани на американския пазар.
Днес компанията призна, че е произвела 11 милиона автомобила, които са оборудвани с проблематичните 2-литрови 4-цилиндрови дизелови мотори, които работят с електронен блок и софтуеър, който може да заобикаля екологичните норми при проверка. Компанията направи уточнението, че в повечето случаи този софтуеър не оказва влияние върху работата на двигателя и призна, че е заделила 6,5 милиарда евро, за покриване на разходите, свързани с кризата в Щатите.