Трамваят КТМ-5 може да изуми дори някои от по-младите руснаци, особено ако са от Москва или Санкт Петербург.
Машината никога не е обикаляла по особено "престижни" трасета, не може да се похвали с добър дизайн и дори за своето време е изглеждала много грозна. Заради ръбатия си едър корпус не особено мило я наричат и "ковчег на колела".
Трамваят обаче е незаменим в суровите условия на Северна Русия и издържа дори и през най-разкаляните и разкривени релси.
А и именно необятната и неприветлива руска провинция налага създаването на КТМ-5.
През 50-те и 60-те години големите градове на СССР обмислят да сведат до минимум трамвайните си трасета, защото намират трамваите за старомодни и непрактични. В индустриалните градове обаче нуждата от евтин, надежден и здрав транспорт си остава неизменна.

Още повече, че наличието на трамваи в градове като Волчанск, Красноярск и Томск е било живо и подвижно доказателство за съветския инженерен гений.
Затова през 1959 г. Москва постановява да бъде разработен трамвай за серийно производство, който да се сглобява лесно, да използва евтини материали и да може да функционира в който и да било край на СССР. Само за три години са готови първите прототипи на КТМ-5, кръстен на завода "Киров" в Уст-Катав.
Двата експериментални трамвая са изработени от стомана, имат три широки приплъзващи се врати и в оригинала са с дървени скамейки вътре.
••• Летящата крепост на СССР, която така и не заработва - четете за нея тук:
Първите бройки от КТМ-5 са тествани веднага в Челябинск и върнати за някои поправки, които, уви, не ги правят по-красиви.
Инженерите изтъкват, че широките груби врати са изключително удобни и са по-комфортни от по-тесните двойни врати на западните трамваи.
Лаконичните прави линии, които са избрани да влязат в серийно производство, са по-лесни за направа, а и за последваща поправка.
За сравнение, по това време в България се произвеждат великолепно изглеждащите трамваи "Космонавт", "София 65" и "София 70", които са със заоблени линии и по-модерен вид.
Освен това и в бившия Източен блок вече се използват пластмасови елементи, които да олекотят каросериите на трамваите. КТМ-5 обаче остава изцяло метален.
Също така остава изцяло в пределите на Съветския съюз - нито една бройка не е доставена извън СССР. За да не загрозяват градските пейзажи, КТМ-5 се използват само в провинцията, докато в големите и силно посещавани градове съставът е предимно от чешките Tatra.
Скоро след масовото пускане на грозните трамваи започват и оплакванията.
Ватманите се жалват, че КТМ-5 често се развалят, докато от завода "Киров" заявяват, че вината е на самите водачи или на лошото трамвайно трасе.

През 1974 г. спирачките на мотриса КТМ-5 в град Орел отказват, блъскат траурна процесия и убиват 11 души.
Пожарите поради проблеми с контактната мрежа също не са рядкост. С времето ватмани и работници в депата се научават да отстраняват проблемите с подръчни материали, без да навредят фатално на трамваите.
Разпадът на СССР пък може и да спира производството на КТМ-5, но машините продължават да се използват и обновяват.
И продължават да дават дефекти.
На 2 юли 1996 г. в Камянске, днешна Украйна, отново заради проблем със спирачките трамвай убива 39 души.
От Москва се оправдават с това, че на територията на Русия подобни инциденти стават и с чешките Tatra.
По тази причина не е учудващо, че през януари 2025 г. в руските градове са преброени общо 710 трамвая КТМ-5. Част от тях имат само един маршрут - от центъра на града до завода, към който трябва да извозят работниците, и обратно.
По тази причина въпреки че редица градове се отказват от КТМ-5 или от трамваите изцяло, точно този "ковчег на колела" продължава да обикаля като съветски призрак.
••• Коя е "Ладата на шефа"? Разказваме тук: