Новини за изчезналия преди 6 дни малайзийски самолет с 239 пътника на борда се появяват - и отричат часове след появята му.
WSJ съобщи, че Боинг 777 е летял 4-5 часа след като се е изгубил от радарите, като се позова на данните, отчетени от двигателя на машината, съобщени от американски участници в търсенето.
По-късно обаче транспортният министър на Малайзия Хишамудин Хюсеин отрече информацията, като заяви, че е говорил и с представители на Malaysian Airlines и с компанията производител на двигателя, определили я като "неточна". Той каза още и че снимките на отломки от океана, публикувани на китайски правителствен сайт, са публикувани "по погрешка".
Какво разказа WSJ
Двигателят е проектиран от производителя "Ролс Ройс" така, че да изпраща автоматично към земята данни за работата си, операциите, които извършва и движението на самолета. "Ролс Ройс" продължават да следят ситуацията и да помагат на малайзийските власти в издирването.
С това въпросите около изчезването на самолета, превозващ 239 пътници от Куала Лумпур към Пекин, се увеличават.
Шест дни след мистериозното изчезване, американските антитерористични части разглеждат възможността, пилотът или някой друг на борда на самолета да го е отклонил нарочно към неизвестна посока, след като са изключили датчиците му, за да не бъде улавян от радар. По информация от местни медии малайзийската полиция е посетила дома на поне един от двамата пилоти. Това обаче не е потвърдено от Malaysia Airlines.
Разследването продължава да бъде неясно и не се знае дали разследващите са открили доказателства за тероризъм или саботаж. Към момента американските сили за сигурност не са обявили информация, която да навява съмнения за терористична атака, но не изключват тази възможност.
Отклонен ли е самолетът?
Но най-големият въпрос е накъде се е насочил самолетът, щом е продължил да лети толкова дълго, след като радарите го губят от обсег. Една от теориите на американските сили за сигурност е, че самолетът може да е бил отклонен, за да се използва по-късно с други цели.
Продължава и да е неясно дали е бил насочен към друга дестинация или се е разбил на хиляди километри от мястото, в което са концентрирани усилията на международните спасителни екипи.
Какво още казва двигателят
Данните от двигателя се анализират и обработват, за да се определи маршрута на самолета, след като е изчезнал от радарите. Това, че е летял около 5 часа след изчезването си обаче означава, че може да е изминал разстояние от над 2 200 морски мили (над 4 000 км), т.е може да се стигнал до Индийския океан, границите на Пакистан и дори до Арабско море, като се има предвид скоростта на самолета.
Вече започнаха дипломатически конфликти около координацията на издирването
В ранните часове на сряда проточилото се търсене на изчезналия самолет предизвика нервни реакции в Китай и Виетнам, които заявиха, че издирването му е "зле координирано".
Правителствените конфликти и националните обвинения при кризи не са уникални за ситуацията с Полет 370, но експертите по въздушна сигурност не си спомнят друг случай в последно време, в който правителствата публично да се критикуват взаимно за процедурите по издирване още в ранните фази на международно разследване.
В сряда властите драстично разшириха размерите на зоната за издирване, която и без това вече е трудна за ефективно обхващане; засега обаче издирвателната мисия не е дала особен резултат до края на петия ден от началото й.
Също така в сряда китайски правителствен сайт публикува снимки от китайски сателити, които показват, че има три големи обекта, плуващи в район от 20 кв. км до южната морска граница на Виетнам. Обектите са били открити в неделя, но не се съобщава дали те са били извадени или анализирани.
Китайското правителство е особено огорчено от неуспешното търсене на изчезналия самолет
Над 150 от 239-те пътници на борда са китайски граждани и семействата им в Пекин неведнъж са изразявали недоволството си от липсата на каквато и да е информация. Повече от 10 китайски дипломати вече са провели срещи с малайзийските власти в Куала Лумпур в сряда, след като напрежението между двете страни около издирването на самолета се засили.
Пекин притисна Малайзия да ускори разследването, което е затруднено от невярна информация за евентуални отломки и противоречиви съобщения за проследяването на самолета на радари.
В сряда виетнамските власти прекратиха издирвателните си полети, след противоречиви съобщения от Малайзия, че самолетът е бил проследен до протока Малака, преди да изчезне.
Ръководителят на ВВС на Малайзия, ген. Родзали Дауд отрече да е заявявал пред местните медии, че военни радари са проследили самолета дотам, заявявайки, че все още се разглеждат всякакви варианти. Виетнам впоследствие възобнови полетите за издирване на самолета.
Според говорителя на Седмия американски флот - лейт. Дейвид Леви, най-голямата трудност не е толкова в координацията, колкото в огромните размери на претърсваната област. Територията е разделена на сектори от 20 на 120 морски мили, като корабите и самолетите при издирването на самолета използват изчерпателна методологична система, "наподобяваща косенето на ливада".
Авиационни експерти твърдят, че липсата на електронен сигнал от самолета преди изчезването му от радарните екрани затруднява определянето на възможните места, където той би могъл да се намира. Според някои радарни данни, Boeing 777 може да се е опитал да обърне към Куала Лумпур преди загубата на контакт, което предизвика издирването на самолета и от двете страни на Малайзийския полуостров.
В международното издирване на самолета са включени 10 държави, сред които освен Малайзия са Китай, САЩ и Виетнам. Очаква се към тях да се присъединят и тайвански плавателни съдове, като Индия и Япония също са заявили желание да се включат в разследването. В търсенето на самолета участват 56 кораба, 30 самолета и поне 10 корабно-базирани хеликоптери, основно във водите между Малайзия и Виетнам.