Фонтани от шампанско, дефиле от манекенки в ефирни облекла, електронна музика - добре дошли във F Cafe в австрийската столица Виена.
Този ден е малко по-специален: сервитьорите внасят позлатена торта в средата на клуба. Мъж с посивели коси, бял костюм и тъмни очила се усмихва, докато петнадесетина манекенки се кикотят около него. На тортата е изписано със златни букви: "Честит рожден ден, Мишел Адам".
Мишел Лисовски, който предпочита да се представя с второто си име Адам, става на 66 години. Той е основател и едноличен собственик на малката империя на модата, лукса и офшорните финанси: Fashion TV.
F., както би трябвало да се нарича каналът, е нещо повече от кабелна телевизия, която се излъчва в 192 държави по цял свят и достига до аудитория от 500 милиона души през десетина тематични канала.
Fashion TV е световна марка, чиито акции се продават на Борсата във Франкфурт, която продава концепции за маркови нощни клубове, ресторанти и хотели, но и за водка, събития и други услуги. Компанията пази в тайна информацията за приходите си, които се оценяват на над 250 милиона евро на година.
Успехът на F. се дължи на мистериозната личност на един истински "самонаправил се" бизнесмен.
Роден в Полша през 1950 г., завършил математика в Принстън, Мишел Адам Лисовски прави първия си милион в търговията с текстил в Азия, преди да продаде бизнеса си и да се премести в Париж.
Там той инвестира в недвижими имоти и създава Vogue Cafe, което привлича модната общност. Това е време на бомбастичен възход на кабелната и сателитната телевизия.
Лисовски има идея да пусне канал, който би трябвало да бъде "MTV за мода" и да излъчва нон-стоп ревюта, кадри зад кулисите на модните събития и партитата на манекенките.
Fashion TV тръгва в ефир през 1997 г. и успехът й не закъснява, благодарение на солидна мрежа от спонсори.
Мишел Адам - редовен посетител на нощните заведения по световните столици, любител на яхтите и хазарта, най-често обграден с армия от манекенки - е и пример за глобализацията. Fashion TV има свои студиа в пет столици - Париж, Лондон, Бомбай, Тел Авив и Виена, където той живее от 2008 г.
66-годишният мъж демонстрира впечатляваща форма. В профила му във Facebook се редуват снимки от нощните партита на Fashion TV в Берлин, откриване на бутик в Дубай, вечеря с Жан-Клод Ван Дам и група манекенки, следвани от задължителното видео с "ice bucket challenge".
Мишел Адам обаче е и чест "клиент" на съдилищата, като е осъждан многократно за търговски измами, притежание на наркотици и дори за опит за изнасилване на 21-годишна манекенка.
Документите от Panama Papers обаче за пръв път разкриват тайните зад финансовата завеса на Fashion TV.
Мултинационалната компания представлява мрежа от непрозрачни дъщерни дружества, създадени в офшорни зони, които позволяват на собственика й да избягва плащането на огромни суми в дължими данъци.
Зад инициала F. стои изключително комплексна структура. На първо място, съществува Fashion TV Holding Ltd - централното дружество в групата, което е регистрирано на Британските Вирджински острови и чийто мажоритарен собственик е Мишел Адам Лисовски.
Компанията е основана от Morgan & Morgan, най-големият конкурент на адвокатската кантора "Мосак Фонсека" от Панама през 1997 г., паралелно със създаването на телевизионния канал във Франция.
Fashion TV Holdings съществува единствено за да контролира множеството дружества, които отговарят за различни търговски дейности или държави, в които се излъчва телевизията. Някои от тях са регистрирани по законовия ред в съответната страна, в която извършват дейност - такъв е случаят на френския филиал Fashion TV Paris FOL и на австрийската FTV Programmgesellschaft mbH.
Други обаче са регистрирани като офшорни компании - например FTV Russia Ltd, регистрирана на Британските Вирджински острови или F-Athena Holding Ltd, чиято функция остава в тайна. И двете компании имат за едноличен собственик Мишел Адам Лисовски.
През 2014 г. мистериозната кипърска фирма Nakula Management Ltd придобива множество от дъщерните фирми на Fashion TV Holding.
Зад Nakula стои руският милиардер Олег Бойко, който използва инвестиционния фонд Feldmans Management Ltd (собственост на групата Finstar) за закупуването на дялове.
Panama papers не позволяват да се разкрие цялата галактика от офшорни филиали на Fashion TV, но показват, че ключовата роля в тях се играе от друг мъж - Габриел Лисовски, брат на Мишел Адам.
Габриел Лисовски има впечатляваща кариера: завършил е архитектура и управлява множество компании за строителство и продажба на недвижими имоти в Полша. Той е и директор на френското и австрийското дружество на Fashion TV, собственик на домейна на сайта fashiontv.com и на компанията, която обслужва германската телевизия от веригата (Fashion TV GmbH). Той се оказва и дизайнерът на логото на телевизията.
Името му се споменава доста често в Panama Papers във връзка с две други компании, чиято роля е още по-неясна: Widok 10 и Fredry 6. И двете фирми са създадени през 1996 г., а от 2006 г. акционери в тях са Габриел Лисовски и германски адвокат.
И двете компании са свързани с Fashion TV - в края на 2015 г. "Мосак Фонсека" изисква плащане, за да реактивира дейността на фирмите, за сметка на Fashion TV Ltd в банката Rothschild AG в Швейцария.
Fredry 6 и Widok 10 упражняват дейността си в родината на братя Лисовски - Полша, и демонстрират дифузията между империята на Мишел Адам и имотните интереси на неговия брат Габриел.
Адресът на Widok 10 във Варшава съвпада с този на Фондация "Адам и Габриел Лисовски". Създадена през 2004 г., нейната мисия е да отдава търговски площи и мебели за ресторантьорки услуги.
Ул. "Александра Фредри" 6 във Варшава приютява още няколко фирми - например G & A Holding, кръстена на инициалите на братята Габриел и Адам. Това е и адресът на местния филиал на телевизионната верига, чийто директор е Габриел Лисовски. Тук се намира и фирмата Luna Invest, управлявана отново от него, която е сред акционерите на офшорното дружество Widok 10.
На същия адрес е регистрирано седалището на четвърта фирма - Opera Z.o.o. SP, отново управлявана от брата на Мишел Адам. Тя е строителят на огромната офис-сграда Opera Center в центъра на полската столица. Сградата е известна и с друго име - във вселената на Fashion TV тя е позната като Резиденцията на Мишел Адам - Варшава.
През 2012 г. рекламна брошура на телевизионния канал предлага Opera Center на интереса на инвеститорите, като я описва като "изключителна колаборация между най-добрите архитекти и дизайнери".