Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд!

Появата на увлекателната автобиография на световноизвестната британска модна дизайнерка Дейм Вивиан Уестуд заема достойно място сред нечесто излизащите книги на модна тематика. Защото нека не си кривим душата - това е специфична ниша, която в родния ни пазар въобще не е от най-запълнените.

Паралелно с това обаче книгата на Вивиан Уестуд успява да бъде доста по-различна, бих казал дори уникална в сравнение с биографичните и автобиографичните творби, излизащи у нас. И това се дължи далеч не само на информационната й стойност, а и на приложения снимков архив, както и въобще на визията на изданието в цялост. За едно от големите книжни събития в началото на 2018 година ние, българските читатели, трябва да бъдем благодарни на издателство „Колибри”.

Титулувана като „кралицата на пънка” още в началото на своята модна кариера, Уестуд обвързва името и творчеството си с естетиката на бунта, с ексцентричната визия на своите облекла и с опората в болезнени за социума теми от времето на 70-те. Темите за насилието, за смъртта, за секса като средство за репресия, като причинител на нестандартно поведение или пък като тотален носител на свобода предизвикват отприщване на творческа енергия у дизайнерката, стремяща се към тотално бягство от конформизма и клишираността.

Уестуд залага на нов тип иконография, характерен за тениските, които дизайнира с апликации, ципове на гърдите, навити ръкави и рисунки на нетипични сюжети. Лозунгите на фланелките могат да бъдат принтирани, но нерядко се „пишат” и с нестандартни материали, като пилешки кокали или отпадъчни материали.

Необичайна за времето си е както употребата на колажната техника, така и идеята, че в модата принципът „направи си сам” въобще не е порок.

Магазинът на улица „Кингс Роуд 430” в Лондон, който Уестуд поддържа през цялото десетилетие на 70-те, придобива култов статут сред интелектуалците, но най-вече сред младите. Подчертавам това, защото енергията на пънка избухва именно благодарение на младежта, прегърнала анархистичните послания и откровената грубост на музиката, която правят „Секс пистълс”, „Клаш” и другите подобни групи от онова време. Обаче без плодотворната атмосфера на „Кингс Роуд 430” пънкът едва ли щеше да бъде това, което е бил.

Трябва да отбележим, че Вивиан Уестуд преминава през епохата на пънка заедно с тогавашния си партньор Малкълм Макларън – човек с парадоксална природа, обладан от егоизъм, но успешен в бизнес начинанията си. Смело може да се каже, че двамата издигат пънка до висшата мода, но такъв тип постижение за креативната Уестуд никак не е достатъчен.

Затова след раздялата си с Макларън в началото на осмото десетилетие на миналия век Уестуд, и без това принудена да започне отначало от чисто икономически съображения, прави стилистичен завой към една преднамерено наперена елегантност на дрехите, които прави, съчетана с пищни препратки към минали епохи. Подходът на заимстване от исторически мотиви „възкресява” на модния подиум корсета и туида.

Доста често при Уестуд се получава миксиране на препратки от миналото с провокативни детайли от облеклото като обувки на платформи, бельо, третирано като горно облекло, а в последните години все по-често и унисекс елементи. Истинското налагане на Уестуд като кралица на световния моден подиум (”Шанел на нашето време”) става бавно, и то не без мениджърската подкрепа както на съпруга й от 80-те години Карло д’Амарио, така и на сегашния мъж в живота й – по-младият от нея с 25 години австриец Андреас Кронталер.

Дейм Уестуд и нейният съавтор

Заслужава си да отбележим името на още един важен за Вивиан Уестуд човек и то именно по повод написването на автобиографичната й книга. Уестуд съавторства с Иън Кели – световноизвестен британски драматург, актьор и автор на исторически биографии. Ролята на Кели за оформянето на книгата като композиция и съдържание е доста отговорна.

Той като че ли е поверил на Уестуд увлекателното разказване и често философичните й послания, но за себе си е оставил сериозният анализ на нейното творчество, като се справя с нелеката задача да го ситуира в контекста на интензивно променящата се през целия житейски път на Уестуд политико-социална атмосфера както във Великобритания, така и по целия свят. Сериозно внимание Иън Кели обръща и на каузите, които Уестуд защитава в името на оцеляването на планетата и на човешките права.

Интензивна натура, непокорен творец, визионер с поглед към триизмерността на минало, настояще и бъдеще. От пънка (а дори и ню-уейва) до високото изкуство; от разкрепостените табута до щастливия личен живот; от естетическата провокативност до радикалния здрав разум, който призовава към спасяване на тропическите гори...

Дами и господа, запознайте се с Дейм Вивиан Уестуд!

Новините

Най-четените