Владеете ли уменията на 21-ви век - асертивност, комуникация, баланс между работа и личен живот? Едва ли има човек, който да отговори ясно и утвърдително на този въпрос, просто защото всички в момента се учим на тях.
Те допълват нашите професионални и лични качества, за да ни помогнат да живеем по-добър и по-качествен живот.
В продължение на вече четири епизода образователният видеокаст "Уменията на 21-век", продуциран от Lidl, разкрива кои са най-важните способности за по-добър живот и как да ги развием.
След дигиталната грамотност, асертивността и изграждането на личен бранд, идва ред на едно много важно умение - балансът между работата и личен живот.
Защо този баланс е толкова важен? Лесно ли се постига в ежедневието? Кога е време да спрем и да си кажем "Аз мога и искам да живея по различен начин"?
Отговори на всички тези въпроси дава д-р Хенриета Илиева. Тя е клиничен психолог и консултант-обучител с 30 години опит в сферите професионално прегаряне, житейски баланс и благополучие.
Защо е важно да имаме баланс между работата и личния живот?
Човешкият ум е устроен така, че да иска "всичко от всичко". Това често кара хората да отдават цялото си време, усилие и внимание в професионалната сфера, защото това им носи удовлетворение, развива ги и им предлага умствен стимул, който осмисля дните. Липсата на време за личен живот и семейство обаче ги кара да се чувстват виновни, неудовлетворени и в крайна сметка нещастни.
Ако човек отиде в другата крайност - да се посвети на грижата за семейството, на децата и на дома и себе си, ще се лиши от удовлетворението на добрата кариера и отново ще стигне до чувство за вина и неудовлетворение.
Балансът между отделните части на живота ни, т.е. стремежът да имаме "достатъчно от онова, което е важно за нас" е гаранцията, че ще постигнем вътрешно удовлетворение и щастие.
Как изглежда един добре балансиран ден?
Няма една-единствена рецепта за "добре балансиран ден", защото всеки от нас има различни цели, желания и стремежи.
Балансът е индивидуално решение за това да преживяваш удовлетворение и благополучие.
Понякога хората губят чувство за баланс, защото не умеят бързо да превключват между различните си роли и "носят" със себе си у дома проблемите от работата или пък трудно се фокусират върху служебните задължения, защото нещо вкъщи ги тревожи.
Това умение - да превключваме, се тренира и с времето човек може да стане много бързо адаптивен към различните роли в живота си.
Добре е например, без значение дали работите от вкъщи или в офис, ритуално да затворите капака на лаптопа или вратата на кабинета си. Да си кажете "Е, време е за почивка, време да бъда себе си" и да вдишате и издишате дълбоко, съветва д-р Хенриета Илиева.
Дишането помага за синхронизиране на двете полукълба и улеснява превключването от един режим в друг.
Сън, хранене и почивка - маркерите на добрия баланс
Тялото безпогрешно познава кога балансът е изгубен и често го прави много преди мозъкът да си даде сметка за това.
Най-ярките маркери за наличие или липса на баланс са нарушенията в съня, храненето и почивката.
Ако успявате да спите ритмично, да лягате в едно и също време през седмицата и почивните дни и се събуждате бодри, вие сте в зоната си на баланс между всички ваши нужди и желания.
Ако обаче забележите проблеми със съня, ако мислите за работа ви будят посред нощ, е добре да се замислите какво не е наред в ежедневието и как можете да го подобрите така, че отново да си върнете съня.
Храненето също е важен маркер за баланс. Ако се храните пред екрана, ако намирате утеха в парче торта, това е ясен сигнал, че сте загубили добрия път на балансираното хранене и имате нужда от намиране на баланса отново.
И последният фактор, който показва дали животът ви е в баланс, е дали умеете да си почивате добре.
Все повече хора споделят, че дори по време на отпуска проверяват имейлите си "за да са спокойни, че всичко е наред". Това всъщност е сигнал, че балансът не е наред.
Какво да направите, за да възвърнете баланса си и да изпитвате истинско удовлетворение от всичките си житейски роли, вижте в новия епизод на "Уменията на 21 век":
------------
За видеокаста "Уменията на 21-ви век":
Образователният видеокаст "Уменията на 21-ви век" е продължение на успешна вътрешна програма за обучения в лични, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Lid.
Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама служители от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори с експерти те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.
Първите четири епизода предизвикаха голям интерес и бяха гледани общо от над 160 хиляди души.
Епизодите от видеокаста "Уменията на 21 век" са достъпни безплатно в канала на Лидл България в YouTube, като всеки месец ще се предлага на аудиторията по един нов епизод.