Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Уменията на 21-ви век: личната мотивация като гориво в двигателя на успеха

Уменията на 21-ви век: личната мотивация като гориво в двигателя на успеха Снимка: Lidl

Личната мотивация е движещата сила, която кара хората да предприемат действия, за да преследват целите си.

Тя е като горивото, което задвижва автомобил с мощен двигател. Ако няма гориво, колата няма да потегли, въпреки конските сили под капака.

Личната мотивация е и елементът, който разграничава удовлетворените от неудовлетворените хора, и точно затова е определена като едно от уменията на 21-ви век. Това са онези базисни качества на личността, които допринасят да живеем по-добре и да сме по-удовлетворени.

Изграждането на лична мотивация е темата на шестия епизод от видеокаста "Уменията на 21-ви век", продуциран от Лидл България. Гости на водещите този път са Надежда Михайлова и Веселка Цочева.

И двете са с дългогодишна коучинг практика в областите на лидерство и личностно развитие.

Снимка: Lidl

Ето какви насоки дават те за изграждане, развиване и поддържане на лична мотивация:

Стъпка 1: "Трябва" да се превърне в "искам"

Не са малко хората, които споделят, че знаят какво трябва да направят, но не могат да се мотивират. Причината за тази липса на инициативност се крие точно в думата "трябва". Тя много често ни дава знак, че става дума не за наша вътрешна потребност от промяна и развитие, а за външен натиск.

Обикновено "трябва" да направим нещо, което обществото ни е наложило като стереотип за щастие или успех.

За да превърнем "трябва" в "искам", е добре да се обърнем към вътрешния си свят и да си дадем ясно сметка защо смятаме, че нещо "трябва" да се направи, къде ще ни отведе усилието и дали искаме да стигнем там. В този процес "трябва" съвсем плавно ще се превърне в "искам", ако наистина отговаря на нашите потребности.

Стъпка 2: Петте въпроса за въздействие върху мотивацията

Мотивацията в професионален план е по-лесна за изграждане, тъй като е обусловена от трудовата характеристика, ясните срокове и възможностите за възнаграждение.

В личен план обаче човек много по-трудно се мотивира да предприеме действия. Петте въпроса за въздействие могат да помогнат в тази насока.

Запитайте се:

Какво искам?

Боли ли ме достатъчно, за да предприема действие?

Защо си струва за мен тази промяна?

За кого още си струва?

Гостите във видеокаста обръщат специално внимание на последния въпрос, защото много често се отказваме от важните за нас неща, защото смятаме, че не са важни за никой друг. В желанието си да не бъдем егоисти, често пренебрегваме своите лични проекти, мечти и желания. Мислим си, че щом са важни само за нас, можем да ги зачеркнем.

Един по-задълбочен поглед обаче показва, че нашите уж егоистични желания като това да отидем на почивка с приятели, са важни не само за нас, но и за хората около нас.

Отсъствието от дома може да даде възможност на другия родител да прекара повече време заедно с децата, например. Да сме заедно, е важно и за приятелите ни, които често остават на заден план след професионалните и служебните ангажименти.

А времето с приятели е важно и за възстановяването на нашата собствена енергия, която вероятно ни липсва и може да е пречка за постигането на новите цели.

Стъпка 3: Малка хитринка - ези или тура за вътрешните нагласи

Хвърлянето на монета за взимане на решение като че ли не изглежда най-обоснованият начин за развитие, но точно благодарение на това малко суеверие можем да разберем истинските си нагласи по дадена тема.

"В секундата, в която монетата е горе и се върти, сърцето ни ще ни подскаже кое е решението, което искаме да вземем. Всъщност тук няма значение дали ще се падне ези или тура, а какво усещаме ние, ако случайността посочи едното или другото решение. Ако се вслушаме в тези вътрешни нагласи, ако действаме спрямо вътрешни, а не външни причини, ще ни е много по-лесно да се мотивираме и в личен, и в професионален план", смята Веселка Цочева.

Защо е важно да се грижим и за възстановяване на енергията си, кои са етапите след първоначалния импулс на мотивация - вижте отговорите на тези въпроси в новия, шести епизод на видеокаста "Уменията на 21-век", създаден от Лидл България.

___

За гостите в шести епизод:

Надежда Михайлова е сертифициран коуч към Международната федерация по коучинг и е сред водещите треньори в България с повече от 20 години опит в областите на лидерство и личностно развитие.

Веселка Цочева е мастър коуч, фокусиран върху подкрепа за постигане на успех с лекота, а в потвърждение на уменията ѝ, тя е и успешен бизнес лидер.

За видеокаста "Уменията на 21-ви век":

Образователният видеокаст "Уменията на 21-ви век" е продължение на успешна вътрешна програма за обучения в личностни, социални и граждански умения, която се провежда сред служителите на Лидл България.

Той осигурява платформа за разговор по важни за личностното развитие и израстване теми. Водещи на видеокаста са двама служители от HR екипа на Lidl - Александрина Николова и Александър Стоичков. В разговори с експерти те обсъждат актуални теми като медийна грамотност, изграждане на личен бранд в социалните мрежи, асертивна комуникация, поставяне и постигане на лични цели, баланс между работа и личен живот и много други.

Първите четири епизода предизвикаха голям интерес и имат общо над 160 хиляди гледания.

Епизодите от видеокаста "Уменията на 21 век" са достъпни безплатно в канала на Лидл България в YouTube, като всеки месец ще се предлага на аудиторията по един нов епизод.

Тагове: лидъл, lidl






 

Най-четените