Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

За силата на жените лидери и силата на доброволчеството

Моника Ковачка-Димитрова е един от тези вдъхновяващи лидери Снимка: SAP Labs България
Моника Ковачка-Димитрова е един от тези вдъхновяващи лидери

Какво е необходимо, за да си добър лидер? Със сигурност ти трябва щедра доза дързост, но също така и голяма щипка креативност и амбицията всеки ден да търсиш нови пътища към промяна.

Трябва да имаш силата и желанието да разместваш цели светове и така да отваряш нови и нови възможности - пред себе си, но и пред останалите.

Качества като тези са универсални - те са необходими както на мъжете, така и на нас, жените. Да, в последните години все повече дами не се колебаят да поемат инициативата и да заемат ръководни позиции, при това със зашеметяващ успех. Те са силни личности, които ни вдъхновяват, за да последваме примера им.

Жените лидери са живото и дишащо доказателство, че няма невъзможно предизвикателство и че когато умело използваш натрупаните ценен опит и знания, се превръщаш във вдъхновение за останалите.

Моника Ковачка-Димитрова, старши проектен мениджър в SAP Labs България, е един от тези вдъхновяващи лидери.

Тя е в компанията от самото ѝ начало - започва като младши програмист и за 21 години преминава през разнообразни роли - от ръководител на екип, през мениджър на проекти, преподавател по гъвкави методологии, "Дизайн мислене", до член на Надзорния съвет на SAP и още, и още...

Освен останалите роли, които съвместява успешно, от 2013 г. Моника е и ръководител на инициативите за Корпоративна социална отговорност, където, както посочва самата тя в нашия разговор, залага на стимулиране на доброволчеството. Използва своите знания и екипни умения и още в първите месеци, след като поема новата си длъжност, открива как да разшири редица от проектите.

Моника обяснява, че една от най-мащабните инициативи на SAP Labs България е "Месецът на доброволчеството".

Това е кампания, в която служителите се включват с физически труд като засаждане на дръвчета и ремонт на съоръжения. Именно под нейно ръководство инициативата е трансформирана: от едно фирмено събитие, тя се превръща в екипна дейност, по време на която колегите ѝ сами избират в кой проект да се включат.

"Много от тях се припознаха в тaзи кампания и започнаха сами да изявяват желание да доброволстват и да предлагат нови инициативи", споделя Моника.

От друга страна инициативите за доброволчество в областта на знанията са обединени под една обща "шапка" - ITversity. Форматът събира на едно място проектите за споделяне на знания от страна на програмистите в SAP Labs България към децата, които се интересуват от наука и технологични умения. ITversity дава и информация за предстоящите доброволчески програми на компанията, както и за прогреса на различните програми.

"С тези промени увеличихме ангажираността на колегите. От една страна, направихме физическите дейности екипни, а от друга - обединихме образователните инициативи под едно мото и събрахме една общност от колеги, които регулярно се включват в проектите", отбелязва Моника.

Тя допълва, че през 2019 г. в общо петдесетте образователни програми се включват 130 от служителите на SAP Labs България, които на свой ред даряват 8000 доброволчески часа в рамките само на една година.

Както в много области, и тук пандемията от COVID-19 поставя сериозни препятствия дори и пред най-отдадените на каузите екипи. Затова няма как да не питаме Моника как компанията успява да продължи проектите си за доброволчество и взаимопомощ в условията на епидемична обстановка.

"Някои от програмите преминаха във виртуална форма, а други бяха трансформирани, за да продължат съществуването си", отговаря веднага Моника.

В този период глобалната инициатива "Месецът на доброволчеството" се провежда само на открито и с ограничен брой хора, със спазване на физическа дистанция и при следване на всички противоепидемични мерки, казва още тя. Въпреки предизвикателствата на пандемията от COVID-19 през 2020 колегите от SAP Labs България успяват да положат над 3500 часа доброволчески труд.

"Роботика за България", друга от ключовите програми на SAP Labs България, която има за цел да стимулира интереса на учениците към науката и новите технологии, преминава към провеждане изцяло онлайн. Моника уточнява, че ученици и учители предпочитат любимите им състезания да се провеждат пред екраните, но не и да бъдат напълно отменени.

Програмата е насочена към учениците между 10 и 16 години, и към техните учители. "Роботика за България" ги мотивира да оформят отбори и да се впуснат в състезанията по роботика. По този начин се създават ценни навици за работа в екип от ранна възраст, а заедно с това идва и предаването на нови знания за конструирането и програмирането на роботи, които изпълняват социално значими мисии.

От Моника, която е създател и организатор на програмата, разбирам, че проектът е стартирал със 17 двойки ментори или 34 учители, всеки от които е оформил отбор от по пет деца.

През 2019 г. "Роботика за България" вече събира 109 отбора и достига до близо 200 учители и над 1500 ученици от цялата страна, споделя Ковачка-Димитрова. А през трудната 2020/2021 учебна година се включват 53 отбора от различни училища.

"Това е впечатляващо, но още по-впечатляващо е, че част от тези деца, след като пораснаха и станаха студенти, участват като жури в състезанието, създават мисии и продължават да са свързани с програмата", посочва с ентусиазъм Моника.

Да стимулираш подрастващите да се занимават с наука, да работят в екип и да подхождат отговорно към задачите си - това е най-голямата награда за нея и нейните колеги, които доброволстват по проекта. Моника допълва, че участието в смислени каузи и подкрепата на учениците, които имат интерес към науката, са основните фактори, които допринасят служителите да са искрено ангажирани с програмата.

"На фестивала "Роботика за България" се срещаме с деца от 45 градове и села в България. Виждаме ги как се вълнуват, как са учили цяла година, как са построили своя робот и изпълняват мисиите с трепет. Това изпълва колегите с надежда за България, след като ние, като компания, успяваме да породим положително отношение на децата към образованието", споделя още Моника.

SAP Labs България е социално отговорна компания, която, освен че насърчава доброволчеството сред служителите си, им дава възможност да предлагат собствени идеи не само по дейностите извън офиса, казва Ковачка-Димитрова.

Това важи и по отношение на стратегически решения, както и за политиките за бонуси и заплати в рамките на компанията.

SAP подкрепя създаването на Works Council както на национално, така и на европейско ниво. Works Council е група от служители, избрани за определен период да представляват мнението на колегите си в преговори с работодателя. В някои държави това са представители на профсъюзите, но в много локации са съвсем обикновени служители, които го правят доброволно. Целта на Works Council е събиране на информация и обратна връзка директно от служителите и по този начин осигуряване на участието им във взимането на важни решения за компанията на различни нива. Работещите в SAP имат и девет представители на служителите в 18-членния Надзорен съвет на компанията на глобално ниво. Моника е именно един от тези представители до 2024 г.

"Смятаме, че по този начин компанията се развива по-устойчиво във времето и съответно взима решения, които да са еднакво добри за всички служители, във всички държави", пояснява тя.

Събирането на гледни точки от представители на различни държави е важно за SAP, тъй като клиентите им са разнообразни, идват от 140 държави по света и за да може да предлага гъвкав софтуер, който отговаря точно но нуждите на клиентите, компанията има нужда от мнението на служителите си от всички точки, където са разположени офисите.

"До иновативни решения се стига само с дискусия, тогава картинката става по-пълна", споделя впечатленията си Моника.

И неслучайно започнахме с историята за личния пример, в който тя вярва и на който разчита, за да предразположи колегите си да споделят свободно мнения и виждания. Ковачка-Димитрова е намерила свой собствен път да общува със служителите на SAP по света, всеки от които има собствена култура и начин на изразяване.

Моника е категорична - след над 20 години работа в една и съща компания тя не се е сблъсквала нито веднъж с рутината и скуката. Напротив, разнообразните теми и проекти, в които влага своя натрупан богат опит, я мотивират все повече и повече.

А що се отнася до развитието на жените-лидери в България, тя е на мнение, че страната ни предлага достатъчно шансове да вложиш време, енергия, сърце и знания в помощ на българското общество.

"Нужно е само да разпознаеш възможността и да не я пропускаш", усмихва се Моника.

 

Най-четените