"Образователната ни система има нужда от фундаментална и кардинална промяна. Ясно е, че начинът, по който функционира в момента, не работи", казва фамилният терапевт Валентина Димитрова. Според нея обаче вместо МОН да се фокусира върху работещи стратегии, институцията се опитва да върне остарели методи в обучението, за които не е ясно доколко някога са давали резултат. Целия коментар на Димитрова чуйте в този видео сегмент от интервюто ни с нея:
Фамилният терапевт твърди, че днешните деца имат нужда от повече ситуации, в които да виждат емпатия, толерантност и уважение към хората.
Водейки се от собствените си професионални наблюдения, Валентина посочва, че децата ще се научат на благородни чувства от добрите примери пред себе си, а не от църковните канони.
"Емпатията, толерантността... всичко това се случва в живота, в общуването помежду ни. Когато виждат как родителите се справят с някакви житейски ситуации, когато виждат каква е комуникацията между учителите, между учител и родител — всичко това е част от този обучителен и интегриращ процес", отбелязва Димитрова.
Тя твърди също, че нито оценка за дисциплина, нито религията в училище могат да заместят въздействието на примерите, които едно дете има около себе си.
Начинът, по който възрастните се държат, винаги ще надделява над красивите послания от книгите и дори от религиозното обучение.
Валентина е на мнение, че вместо да се спират на остарели подходи за възпитание, Министерството на образованието и останалите държавни институции трябва да се постараят да отгледат психически здрави хора.
"Когато имаме психично здрав човек, тогава имаме личност, която е уверена в себе си, с изградени ценности, която е емпатична, която е толерантна, която може да се вписва в едно добре функциониращо общество. [...] На това децата могат да се научат само чрез личния си опит. Само когато го преживяват. Не може да казваме на децата кое е добродетел", смята тя.
Цялото интервю с Валентина Димитрова, в което говорим за локалите, детската агресия и проблемите на днешните тийнейджъри чуйте тук:
••• Коментар за образователната стратегия на МОН прочетете тук: