Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо телевизорите не поевтиняват?

Експертите на KIVI обясняват ценообразуването на телевизорите Снимка: KIVI
Експертите на KIVI обясняват ценообразуването на телевизорите

Ценообразуването на битовата електроника е една от най-интересните и най-малко коментираните теми за купувачите. Консултантите в магазините за електроуреди могат да ви разкажат за техническите характеристики на продуктите, но цената е най-важният фактор при решението да закупите определен продукт.

Ето защо експертите от KIVI, международна марка за смарт телевизори, са готови да обяснят подробно как се формира цената на един телевизор.

Цената на всеки продукт се състои от два основни елемента - себестойност и допълнителни надценки. За обикновения потребител, себестойността е приблизително общата цена на частите на определен продукт или джаджа, и следователно някои от тях смятат, че себестойността на всяко производство е ниска и цената съдържа огромни надценки.

Всъщност себестойността на всеки продукт (да вземем телевизорите като пример) включва цената на компонентите, доставката им до мястото на сглобяване, самото сглобяване, контрол на качеството, удръжки за заплати на служителите, екологични удръжки, данъци в страните на производство и продажба, както и всички логистични разходи, съпътстващи производството и доставката.

Себестойността на телевизора

Знаейки стойността на реалните разходи, вече не е изненадващо, че в случай на договорно производство на телевизори в Китай, тя достига 60% от крайната цена, която купувачът вижда на витрините.

KIVI изчисли относителните дялове на определени компоненти в цената на смарт телевизорите:

Размер на дисплея

32""

43""

55""

65""

LCD панел (дисплей)

33 %

42 %

46 %

49 %

Допълнителни материали за екрана (филми, винтове, самозалепващи ленти и др.)

11 %

12 %

15 %

17 %

Дънна платка

32 %

27 %

20 %

13 %

Допълнителни компоненти (кабели, стойки за поставяне, дистанционно управление и др.)

24 %

18 %

19 %

21 %

Следователно най-скъпият елемент в един телевизор е неговият течнокристален панел или с други думи, неговият екран. Цената на екрана варира в зависимост от производителя, размера и спецификациите.

Ето защо дори моделите на една марка могат да имат различни цени за телевизори с екрани с еднакъв размер. Вероятно в различните модели са използвани различни екрани.

Какво друго влияе на цената на телевизора?

Отговорът е лесен: всичко, което отличава определен модел от основната му версия.

Различни чипсети или платки, различни цветове, различни стойки, различни системи за звук или дори опаковка. Например KIVI успя да намали разходите за контейнерни превози на своите продукти, като промени формата и размера на кутията, за да побере повече телевизори в един контейнер за превоз, в сравнение с други марки.

Белият телевизор почти винаги ще струва повече от черния си аналог. Дори толкова малко нещо като дистанционно управление може да промени цената на телевизора.

Добавянето на един персонализиран бутон към дистанционното струва допълнителни средства, но също така означава допълнително удобство за зрителя, който вече може да стартира най-популярните приложения като Netflix или YouTube с едно натискане.

Не всички критерии, които влияят на цената, зависят от производителя. Например, цената на компонентите зависи от доставчика и производителите на телевизори полагат много усилия, за да постигнат най-добрите ценови условия за себе си, като същевременно поддържат високото качество на компонентите. Отговорните марки няма да си сътрудничат с ненадеждни доставчици или фабрики, а избират лидерите в съответните сегменти.

Плащам ли повече за маркетинг?

Марки от различни категории (A, B или C) могат да предложат на потребителя едни и същи компоненти в тялото на продукта и един и същ монтаж - единствената разлика между моделите ще бъде логото на тялото, дизайна и опциите за сервизно обслужване. В същото време разликата в цените между световна марка и малко известна марка е средно 30-40%.

Естествено, известни световни производители инвестират в реклама, промоции, наемане на служители, бранд събития и т.н. Това предполага маркетингови бюджети, които са включени в себестойността на продукта за потребителя. Следователно разумните купувачи избират не много рекламирани марки, за да не плащат за корпоративната реклама.

 

Най-четените