Американският президент Доналд Тръмп обича да кръщава неща на себе си. Наскоро Институтът за мир във Вашингтон бе преименуван на него, а Центърът за приложни науки "Джон Ф. Кенеди" се очаква също да добави Тръмп към своето.
И това след мирни планове, хотели, курорти, бизнеси, златни визи, часовници и какво ли още не с името Тръмп.
Сега вероятно ще си има и бойни кораби.
На пресконференция в понеделник президентът, заедно с министъра на отбраната Пийт Хегсет, външния министър Марко Рубио и началника на военноморските сили Джон Филан, представиха новия клас кораби "Тръмп".
"Те ще помогнат за поддържане на американското военно превъзходство, ще съживят американската корабостроителна индустрия и ще вдъхнат страх у враговете на Америка по целия свят",заяви президентът.
Корабите от клас "Тръмп" ще бъдат част от новия "Златен флот", който ще трябва да доминира световния океан и ще трябва да се противопостави на растящите китайски амбиции.
"Военноморските сили на САЩ ще ръководят проектирането на тези кораби заедно с мен, защото съм много естетичен човек", похвали се президентът. "Те ще бъдат най-бързите, най-големите и над 100 пъти по-мощни от всеки боен кораб, строен някога".
Ще бъдат оборудвани с хиперзвукови ракети, лазери, стелт технологии, електромагнитни скорострелни оръдия, изкуствен интелект и ще бъдат флагманите на ВМС на САЩ.
Първоначално ще бъдат построени два, като идеята е впоследствие броят им да достигне 20-25.
По време на презентацията Тръмп и останалите реферираха към новите плавателни съдове с термина battleship (линеен кораб или линкор). В исторически план става въпрос за огромни, тежко бронирани артилерийски кораби, въоръжени с изключително масивни оръдия. В продължение на няколко века те представляват символ на могъществото на всяка морска сила и средство за осигуряване на доминация по море.
Пикът им е по време на Втората световна война, когато най-големият от американските линейни кораби, клас "Айова", е бил с водоизместимост около 60 000 тона.
Най-големите строени някога пък са японските близнаци "Ямато" и "Мусаши" с водоизместимост над 72 000 тона. И двата са потопени в боеве по време на Втората световна война.
След Втората световна война ролята на линкорите в съвременните ВМС бързо намалява за сметка на самолетоносачи и ракетоносци. За последно американският флот модернизира с крилати ракети и модерни радари четири кораба от клас "Айова", но до средата на 90-те години и четирите са изведени от експлоатация.
Според Тръмп новият клас американски кораби ще бъдат с водоизместимост между 35 000 и 40 000 тона.
За сравнение в момента най-големият боен кораб (който не е самолетоносач) е руският атомен ракетен крайцер "Петър Велики", чиято максимална водоизместимост е 26 000 тона.
Ако се осъществи амбициозната идея, новите линкори "Тръмп" ще заместят в следващите десетилетия многофункционалните разрушители клас "Арлей Бърк", които представляват гръбнака на американските военноморски сили от началото на 90-те насам. От тях активни в момента са над 60 кораба, като в различен етап на тестове, изпитания, строеж и процедура за издаване на разрешителни са още 25.
Въпросът е дали може да се осъществи този грандиозен проект - възраждането под нова форма на вече считан за остарял клас бойни кораби може да се разглежда като спорно решение.
Тръмп е прав, че американските военноморски сили трябва да бъдат модернизирани в качествено и количествено отношение, за да могат да се конкурират с Пекин. Китай вече разполага с три действащи самолетоносача, строи и планира нови, а различни данни показват, че в рамките на две десетилетия между 2000 и 2020 г. китайският флот се е утроил и продължава да расте с изключително бързи темпове.
Но не бива да се забравя, че проектирането и построяването на първите кораби от новия клас "Тръмп" ще отнеме години и много милиарди на фона на сериозни затруднения в момента. Само преди месец Военноморските сили се отказаха от плановете си за новия клас ракетни корвети Constellation, позовавайки се на нарастващи забавяния и превишаване на разходите. Вместо това ще се заложи на модифицирана версия на застаряващи катери.
Забавя се също така приемането на въоръжение на втория ядрен самолетоносач клас "Джералд Форд", който се строи вече над десетилетие.
От друга страна стои и въпросът, че в ерата на свръхзвукови оръжия и безпилотни дронове тенденцията е да се залага на по-малки, маневрени и многофункционални военни кораби за сметка на някогашните гигантски линкори. Да, самолетоносачите продължават да бъдат водеща сила, но дори те не могат да действат самостоятелно без поддръжката на цяла бойна група около себе си.
Твърде е рано да се каже дали корабите от клас "Тръмп" ще предефинират войната по море или пък може да се окажат скъпоструващи провали като някои бизнес начинания на президента, включително фалиралата авиокомпания Trump Shuttle, фалирали хотели или неуспешното колоездачно състезание Tour de Trump.
Може пък нещо с това име да проработи някога.

