Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китай отправя предизвикателство към света с нов самолетоносач и огромен флот

Новият "Фудзиен" е най-съвременният и най-голям боен кораб, който китайският флот някога е имал Снимка: Getty Images
Новият "Фудзиен" е най-съвременният и най-голям боен кораб, който китайският флот някога е имал

Китай не крие амбициите си за разширяване на своето влияние по море.

На 5 ноември лично президентът Си Дзинпин присъства на церемонията по въвеждане в експлоатация на самолетоносача "Фудзиен" - най-съвременният и най-голям боен кораб, който китайският флот някога е имал. 

По този начин страната става втората в света по брой активни тежки самолетоносачи. Повече имат само Съединените щати.

Като основни характеристики "Фудзиан" е дълъг малко 316 м и има водоизместимост между 80 и 85 000 тона. Задвижването се осъществява чрез конвенционален двигател с парни турбини и се предполага, че корабът може да обслужва над 50 самолета, включително изтребителите от пето поколение J-35.

Специфичното при него е използването на нов тип елетромагнитна катапултна система (EMALS). Новата технология позволява на самолетите да излитат с по-тежки товари от оръжие и гориво, така че да могат да поразяват вражески цели на по-големи разстояния.

Единственият друг кораб с подобен тип EMALS технология е американският ядрен самолетоносач "Джералд Форд", който е най-модерният в света. 

"Фудзиен" е първият изцяло проектиран и построен от Китай самолетоносач. През последните 15 години страната успя да въведе на служба други два - "Ляонин", който е по-рано известен като съветския "Рига" от клас "Адмирал Кузнецов", както и "Шандун", който от своя страна е подобрена и по-голяма версия с увеличен капацитет за обслужване на самолети.

Новият кораб обаче е единствен в китайския флот, от който биха могли да действат тежки разузнавателни самолети и изтребителите J-35, считани за вероятно най-сериозната конкуренция на американските F-35.

"Фудзиан" обаче е нещо много повече. Той отваря нови възможности за китайските военноморски сили и показва какви амбиции има страната за разширяване на регионалното си влияние.

Самолетоносачът е само част от огромните усилия, които се влагат за разширяване на флота. Данни от доклад на експерти от американските ВМС, морската пехота и бреговата охрана показват, че в рамките на две десетилетия между 2000 и 2020 г. китайският флот се е утроил.

В подобен дух са и оценките на базирания в Лондон Международен институт за стратегически изследвания, според когото между 2019 и 2023 г. китайските ВМС пускат на вода 39 плавателни съда с общ тонаж по-голям от този на целия съществуващ британски флот.

Смята се, че към момента Китай разполага с най-големите по брой кораби военноморски сили в света, въпреки че на лице има основателни съмнения за технологичното им качество, както и за способността на военните академии да обучават със същата скорост достатъчно опитни офицерски кадри.

Все пак това са дефицити, които с текущите темпове на развитие, могат да бъдат компенсирани сравнително бързо.

За какво са им толкова кораби?

От гледна точка на президента Си това е възраждане на загубената сила на Китай. По време на честването на 70-ата годишнина от създаването на Народноосвободителната армия през 1949 г. Си отбелязва необходимостта от силен флот.

"Той е от съществено значение за една страна, ако иска да гарантира националната си сигурност. От 1840 до 1949 г. Китай е нападан по море от чуждестранни сили повече от 470 пъти, което е причинило неизброими страдания на народа ни", казва той.

"Мирът, както въздуха и слънцето, едва се забелязва. Но никой от нас не може да живее без тях. Като страна, която някога е преживявала горчиви спомени за чуждестранни инвазии, Китай може би разбира това по-добре от всяка друга страна в света."

Говори за отбрана, но действията на китайската държава отиват далеч отвъд нея. Крайъгълен камък в цялата стратегия на Пекин представлява контролът върху Южнокитайско море.

То е един от най-натоварените търговски маршрути на планетата и най-краткият възможен път между Тихия и Индийския океани. През него се достига и до девет от десетте най-големи търговски пристанища в света, а седем от тях се намират именно в Китай.

По тази причина Пекин опитва да наложи своите териториални претенции спрямо по-голямата част от Южнокитайско море чрез агресивната експанзия, включваща изграждане на изкуствени острови, строеж на летища и военни инсталации, както и налагането на политически и икономически натиск срещу останалите държави в региона.

Отвъд това стои и необходимостта за подсигуряване на морския маршрут от инициативата "Един пояс, един път", който свързва Индо-тихоокеанския регион със Средиземноморието и Източна Африка, преминавайки през редица обвързани с Китай пристанища.

На на последно място остава и конфликтът с Тайван. Досега самолетоносачът "Шандун" неколкократно е участвал в учения, симулиращи въздушни удари срещу острова.

Вероятно скоро и "Фудзиен" ще се включи. Той е много по-голям и с по-големи възможности да действа за по-дълго време на по-далечни разстояния.

Следващият самолетоносач е в напреднал етап на разработка и ще бъде ядрен. Все още единствено САЩ и Франция разполагат с такъв модел кораби. 

За момента не се знае много за бъдещия китайски ядрен самолетоносач, известен само като Тип 004. Очакванията са той да бъде на вода около края десетилетието.  

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените