Ангелите да вървят по дяволите

България и тази година няма да спечели конкурса на Евровизия. Това едва ли е изненада за някого.

България и тази година няма дори да се класира на финала на Евровизия. И това едва ли е изненада - още преди месец букмейкърите обявиха, че шансът на Миро да спечели е 1 към 200.

Какво ли е онова, което букмейкърите знаят, а БНТ, която продуцира и изпраща Миро като представител на България на конкурса, не знае и затова инвестира грешни пари в един предварително обречен кон?

Едва ли става дума за някакво ми(с)тично знание, нагласен вот или вътрешна информация. По-вероятно говорим просто за здрав смисъл.

Миро е един от най-добрите ни изпълнители, че и композитори, ако изобщо са останали други такива в България. Песента му „Ангел си ти" също не е чак лоша - просто е безлична. Ширпотреба с посредствен до бездарен аранжимент в псевдо евро диско стил (който беше на мода само преди 25 години!, не е много отдавна, нали...), безлична мелодия, ужасно бездарна хореография тип ГДР ТВ програма „Шарено котле" (това пък беше преди 35 години...), статично присъствие на сцената на един иначе харизматичен изпълнител, текст на български (в последния момент и малко на английски), разказващ за ангели, любов и май нищо друго... и много плам в очите. С това, в общи линии, се изчерпват достойнствата й.

Миро е добър избор за България. Каквито бяха и общо взето всички досегашни наши представители на Евровизия - дори Краси Аврамов (стига първо да се беше научил да пее) и Каффе (стига да не бяха спечелили с явно нагласен вот). Това имаме и толкова можем. Елица и Стунджи са ясни, но Марияна Попова е чудесна певица, а Дийп Зоун също са класа.

Грешката винаги е била в подхода. Изпълнители като Марияна и Миро имат абсолютно нулев шанс да направят впечатление. Не защото са слаби, а защото не сме в 60-те години. Ако (хипотетично) България можеше да участва в този конкурс през 60-те, един гений като покойния днес Емил Димитров щеше просто да отвее повечето тогавашни западни изпълнители, сигурен съм. Просто нивото му в ония времена е било световно.

Днес обаче нещата не стоят така. Българската поп музика тотално и отдавна е ритнала камбаната. От Дони и Момчил през 90-те и Каризма след 2000-та не е създавано нещо наистина качествено. Истинско чудо е, че изобщо имаме добри изпълнители - а имаме такива и не са никак малко. Ако добавите и младите, пръкнали се от разните айдъл конкурси, направо имаме страхотен потенциал. Вземете примерно една Деница от последния „Мюзик Айдъл" - тя е гърло от световна класа, едва ли има и десет други такива като нея в света. А дори не спечели - защото конкурентите й също бяха сериозни.

Българските композитори и продуценти в наши дни обаче са предимно некадърни - вода газят, жадни ходят. Главно реват и много малко работят. Затова таланти има, но музика - не.

И тук пак можем да кажем философски - колкото, толкова. Къде сме тръгнали тогава с цървули по дивия Запад? Обаче няма да сме прави.

Има какво да се направи. Не всички са бездарни и мързеливи. Има хора, на които им се работи и работят. Има хора, които правят музика. Има хора, които имат идеи и адекватен, съвременен поглед. Има начин да се произведе качествен продукт за международна употреба, включително и за Евровизия. Просто трябва нетрадиционен подход - доказа го както успехът на Елица и Стунджи, така и представянето на Дийп Зоун.

Забравете за класическите шестдесетарски гласове-и-мелодии,-които-са-ни-втръснали-до-умирачка. Днес е друго време, хората искат шоу и нещо оригинално, различно.  Селин Дион може да е продала нам колко си стотин милиона албума, но днес публиката иска Лейди Гага и то шоуто, а не албумите й.

За шоу пък трябват идеи, а за идеите трябват свежи, нови, млади хора - не съюзите на композиторите и танцовите дейци и не знам си още кои „синодални старци" на БГ музиката. Трябват и пари, но парите БНТ ги има и така и така ги дава всяка година. Защо поне не продуцира с тях нещо радикално ново? Видя се през годините, че така и така най-интересните неща в БГ конкурса са продуцирани именно от БНТ. Явно там има хора, които си разбират от работата.

Проблемът е как БНТ да направи регламент, който да изкара именно такива свежи хора и идеи на финала на националния конкурс и как там да избере най-конкурентното за Евровизия.

Няма сигурна рецепта - ако имаше, всички щяха да я следват. Ето, новият тазгодишен регламент е крачка напред - избра горе-долу удачен представител в лицето на Миро, но го прати с абсолютно неподходяща песен (поне две от другите четири бяха по-адекватни). И все пак и БНТ вода гази, а жадна ходи.

Защото моделите са пред очите й. Петдесетина индивидуални муз. дейци и организации, избрани на неведом принцип, са жалка гледка като селекционно жури. Или правиш  цяла академия от специалисти - поне 200-300 души, практически всеки, който е някой в този бранш (моделът на „Оскар"-ите и Холивуд). Или избираш внимателно жури от трима, максимум четирима широки специалисти в бранша, които отговарят с името, гласа и задника си за селекцията и трябва да я дискутират и защитават в публична битка с кого ли не (моделът „Мюзик айдъл", „БГ търси талант" и прочее риалити предавания).

Другият вариант е всяка година да откриваш топлата вода и да я преливаш от пусто в празно. Защото харизмата на Миро, вярата му в Бог, в самия него и в числото 13... просто несериозно е да залагаш на това. Особено с парите на данъкоплатците и с неща, които за някои хора - все още - са въпрос на национална чест тип „да не се излагаме пред чужденците".

Така че ангелите да вървят по дяволите. А дяволът, както знаем, е в детайлите. Дано поне догодина да сме малко по-дяволи, а не както досега участието ни да минава под девиза: "луд умора няма, само се 'аби напразно".

Тагове: евровизия, миро
#1 evroselin 25.05.2010 в 21:47:56

Супер коментар! На 100% съгласен. Като добавка - огромна вина за дереджето имат разни лобита, които са си приватизирали парчета от телевизията и харчат безогледно нашите пари, с които тя се издържа. В случая най-неприятна е мутрата на Драго Драганов.

#2 MacAllister 25.05.2010 в 23:51:06

Ъх понеже не гледам телевизия го виждам и чувам за първи път този Миро ли беше? Вероятно ще е и за последен (надявам се). Интересно за това ли е цялото натискане "самиздат" да се нарича "пиратство", за да ни наливат насила с такива ... неща?

#3 dani 26.05.2010 в 10:57:35

Много добре написано,но за съжаление дали подходящите специалисти хвърлят понякога поглед на подобни коментари.Сигурно не, иначе отдавна да се бяха променили нещата.С настоящия начин на избор до никъде няма да стигнем.Наистина най добре е журито да бъде от малък брой специалисти,които пред очите на българина да отсява песните,а не да ни сервират някаква бройка незнайно как достигнали до края.Ние зрителите трябва да изберем и в цялата работа трябва да има истинско състезание.Ами вижте онова деветгодишно мъниче от "България търси талант",може да удари в земята доста изпълнители с нетрадиционната фолклорна песен.Миро е страхотен,но ако трябваше да избера между него и мъничето щях да избера Елисавета.

#4 bgavtor 26.05.2010 в 12:35:00

Ще ме извинявате много, както автора (ите) на статията, така и писачите на коментари.Приемам го за нормално все пак де, понеже ама изобщо не сте на ясно в България как стоят нещата на музикалната сцена.Да сте чували нещо за човек с псевдоним Магга?Това е човека композитор, който работи с всичките ни изпълнители, за които можете да се сетите и който е автор на толкова много изключителни парчета, на артисти които споменавате в статията, включително и на Миро!Били емблематични на времето групи, ама видиш ли сега същите ги нямало...Извинявайте, ама композитора си е жив и си бачка много добре! Що се отнася до самото парче, ако се заслушате малко поне в него може да откриете, че освен Магга (за който дори и не знаете) са работили и други хора и то точно от гореспоменатите фигури, за които казвате, че са класа! Научете се да правите разлика между композитор и изпълнител и когато видите някой да изпълнява някоя песен се замислете кой е човека композирал парчето, а не само кой го изпълнява!Нишо лошо за Миро, той има готин глас, но се замислете малко и за другите зад него! ;)

#5 djsupermax 26.05.2010 в 14:10:15

@ bgavtor: Виж, пич (извинявай, ако съм твърде фамилиарен, тук просто си говорим на ти и откровено), не разбрах две неща от коментара ти: 1. с какво не си съгласен, и 2. чел ли си изобщо статията. Аз си мисля, че ясно съм казал: има БГ изпълнители и то страхотни. Има(ше) и БГ композитори - ама по соц време. След 1989 буквално изчезнаха, все едно чума ги изтреби. Поне в сравнение с преди. И особено днес. Сложил съм и условие - не важи за всички. Имало е и винаги ще има хора, на които им се работи. Мога да ти цитирам не само Мага, но и Стоян Михалев преди него например, Графа (като композитор) и още някои други. Те са определени епохи в бранша през последните 20 години. Но никой от тях напоследък не е направил нищо значимо. За твое сведение, "златната ера" на Мага е в края на 90-те и началото на 00-те години,а пикът му е песента "ТИ" за Нина Николина. Естествено, че човекът не е умрял и продължава да работи. Не става дума и за това дали има талант - той го е доказал. Става дума за творчески потенциал, за вдъхновение, муза, за това, че всеки си има свое време, а всяко време си има своите герои, но нашето време днес - уви! - си няма своите големи поп композитори. Ако имаше - всички щяхме да знаем песните им. Може и нищо да не разбирам - то за 30 години в тоя бранш кво ли съм научил - ама ти ми посочи три БГ хита от последната година, които да са на нивото на някои от поне 20 БГ топ хита от произволно избрана от теб година от 80-те... и пак ще говорим по темата. Щото аз се сещам, че едно време всеки албум на Сигнал или Щурците даваше по 5 хита примерно само той - без да броим още поне 10 що годе струващи албума с по някой хит същата година, без да броим Лили Иванова и Емил Димитров, без да броим дори хитове на изпълнители, които така и не издадоха албум - примерно "Песента на щурците (Не, не ми се прибира)" на Роксана Белева и още куп други. Имаше бясна конкуренция на добри хитове. А къде са днешните хитове, кажи ми?

#6 Карла 26.05.2010 в 14:22:52

Охх писна ми от злобари.Вие освен да плчете,друго можете ли? Ако не сте запознати с формата на Евровизия,поне не се излагайте.Това е конкурс за шлагерна песен и ако бяхте слушали конкурентните песни,щяхте да сте в час,че почти никоя не е модерна.Не казжам,че това е най-доброто,което можем да покажем,но ако зависи от вас,сигурно бихте изпратили някой чалга изпълнител.

#7 evroselin 26.05.2010 в 16:34:12

Карла, майната й на "Евровизия", проблемът е, че и в БГ няма да си я слушаме - просто е супер посредствена. Иначе Миро има много добри парчета и си се слушат, нищо че не са на Евровизия. С две думи, не стига, че не произвеждаме нищо особено за собствена консумация, но и пращаме навън нещо, което е дори под възможностите ни. Миналата година това нещо беше "певецът" Краси Аврамов, тази година певецът е ОК, но песента не става.

#8 bgavtor 26.05.2010 в 17:48:45

@djsupermax ... Искаш 3 парчета ли?Веднага ти ги давам: 1.Deep Zone - DJ Take me Away 2. Мария Илиева.feat.Keith Thompson - Truly 3. Mиро - Губя контрол Сега, ако ми кажеш, че и тия пачета не стават...еми...не знам... При това съм избрал само комерсиите.Да не ти споменавам и в клубната музика колко таланти имаме, на които най-вероятно и имената им не знаеш.D-trax, PHM, Timmo, Kliment, Lion, Stan Kolev, (моя милост)... Статията ти е пълна комплексарщина (лично мнение). Ще ми е чудно, ако Миро победи на Евровизия какво ли ще пишеш тогава... Не ангелите да вървят по дяволите, ами ходи ти.... ;)

#9 djsupermax 26.05.2010 в 18:01:06

Карла, не е въпрос до злоба, плакане или плюене. Да ругае може всеки. Но има проблем. И Евроселин ти го е обяснил много точно и ясно в два реда (аз често не мога това, благодаря му). Аз само ще добавя, че не става дума за непознаване на регламента. За Евровизия толкова съм писал през годините (а и съм я гледал десетилетия преди БГ да стане член и да участва), че сигурно докторска дисертация мога да защитя по въпроса. Да беше погледнала линковете вдясно от текста ми, а? Затова съм ги сложил. Иначе ако ще се заяждаме, никъде в регламента на Евровизия няма такова нещо, че е конкурс за шлагери. Лорди бяха метъл шлагер, а половината парчета са кючек шлагери, нали?)) Като гледам обаче участниците, май наистина трябва да го направят официално конкурс за шлагери. Тогава вече ще си го гледат само пенсионерите и ще им пращаме Веселин Маринов да ги радва. Той беше направил преди 2-3 години една от най-добрите шлагерни песни на БГ конкурса (наистина) и така и не разбра защо (слава тебе, господи!) не го класираха.

#10 djsupermax 26.05.2010 в 18:18:47

@bgavtor: Пич, наистина не стават тези парчета, с изключение на това на Миро/Ясен Козев. Не е въпрос на мое или твое мнение - излез и му ги пусни другите две на средния българин. Ще видиш, че той не ги знае, не ги е чувал, не може да ги запее. Ако средният българин не познава два от трите ти топ хита (а аз изобщо НЕ споря, че това са трите най-добри хита за последната година - прав си в това!) - тогава за какви хитове въобще говорим?! Я го питай същия този българин за споменатите от мен Сигнал или Щурците... и тогава пак ми възразявай! Именно в клубната музика имаме сериозни таланти в момента - млади, свежи хора с идеи и желание за работа, които не мрънкат, а работят! Нали точно това това съм писал... ама ти явно определено не си чел какво съм писал (втори път ти го казвам!). Не знам защо си убеден, че не ги знам - аз даже бих заменил поне половината от посочените от теб имена с други. И може би и твоето би било вътре - откъде да знам, като аз пиша с името си, а ти с псевдоним? Ако искаш да кажеш нещо и имаш какво - напиши го сериозно, подпиши го с името си и го дай не в коментарите, а да го публикуваме самостоятелно - с радост ще го направя. А Стан Колев впрочем - когото аз страшно харесвам - макар и българин, все пак няма нищо общо с нашата клубна сцена. Айде, защити си например мнението, че статията ми е пълна комплексарщина - ама с примери, доводи, аргументи и анализ, както аз съм направил, а не с празни приказки. И ще я пусна тук да видим какво ще кажат хората за нея. Иначе и ти си прав - като гледам снощи какви идиотщини се класираха на финала на Евровизия и почвам да се притеснявам, че Миро верно ще се класира Все пак ми е убегнало нещо - миналата година участваха педесет и няколко страни, тази са само 39. При това положение, ако сбъркам и Миро влезе - прав ли ще съм, че е песента му все пак е неудачна или съм просто комплексиран тъпанар? Ако искаш, ще пусна анкета - става ли песента на Миро или не? Нека хората кажат кой според тях е прав. Стиска ли ти?

#11 bgavtor 26.05.2010 в 18:57:33

Какви анализи си направил ми е чудно?Само като прочетеш заглавието на статията ти е ясно, че е комплексарска!Какво значи да върви подяволите?Това да нареждаш наред против някого, ако го наричаш анализ, аз го наричам избиване на комплекси.Тези хора, които слушат Сигнал и Щурците в момента изобщо не можеш да ги вкараш в клуб.Смени си малко мирогледа.Тази музика е прекрасна и си е имала върховите моменти, но просто сега не й е времето.Разбира се хората й се радват, но нали се сещаш, че не можеш да изкараш цяло едно парти само на Щурците, ФСБ, Сигнал, Киора, Емил Димитров, и т.н...И как може да кажеш, че средния българин не ги знае тези парчета?Боже?!?! Ти къде пускаш бе човек и пред какви хора? И все пак, не говоря за музика, която е модерна, защото ако тръгнем да говорим от тая гледна точка пък, то трябва да стигнем до извода, че най-добре беше да се явим на Евровизия с някое парче от клубната сцена на имена правещи меланхоличен Тек Хаус (Лион или Пепо).Изобщо Евровизия не е мястото да се говори за модерна музика!Това е конкурс за комерсиални парчета и изхождайки от регламента за гласуването, то победителя трябва да е създал песен, която още от първото слушане да се запомня. На Миро парчето върши работа.И смея да твърдя, че това е най-силното ни участие до сега на този конкурс! Поне от това, което съм чул, може би Германците ще са сериозна конкуренция.Може да пропускам някое парче, така че според мен Миро ще е в 3-ката. Драскачи много, ти си от поредните, но ми се ще да се сещате малко какво пишете и то в публичното пространство.Не ти харесва песента?Ок, обаче покрай тая песен да се изказваш по тоя начин обобщавайки БГ музиката в момента е доста грозно. Да беше писал за "произведенията" на Деян Неделчев щях да те разбера! Пускай анкета, няма лошо.На мен ми е достатъчно да видя какво става по клубовете, когато пускам гореспоменатите парчета, вкл. и това на Миро...

#12 djsupermax 27.05.2010 в 10:18:50

Вече веднъж ти повторих нещо, което казах още в началото - ти май не си чел статията ми. Сега се налага да повторя и другото, което казах тогава - не разбирам с какво не си съгласен. Нещо дебатът взе да се обезсмисля - сякаш тупаме топката в различни баскетболни игрища. Аз му говоря за Евровизия, той на мен - за клубове. При това не виждам съществена разлика в мненията ни, освен, че ти харесваш песента на Миро, а аз не. Това е въпрос по-скоро на вкус, отколкото на опит или професионализъм. Аз обаче обобщавам точно през призмата на онова, което съм натрупал, ти явно също. Щом моето мнение те дразни - кажи твоето (което ти и направи, ама по-добре да беше го написал в отделна статия, щяха да го прочетат повече хора). Ами това е. В играта да си го мерим аз не влизам - не ми е интересна. Ако довечера се окаже, че аз съм прав, а не ти, няма да злобея или злорадствам - напротив, ще ми е тъжно. Миро заслужава повече. България заслужава повече. Затова написах тази статия. С което з амен спорът приключва.

#13 bgavtor 27.05.2010 в 14:52:39

Не съм съгласен с първата ти част на статията и особено със заглавието й!По втората част казваш доста вярни неща, но не търсиш правилното място за проблемите изобщо в българската музика! Пак ти казвам - това е най-силното ни участие на този конкурс и хвърлените пари за тази песен си заслужават! Ако се питаш кога ще стигнем румънците, ще се радвам да те светна малко! Един продуцент и DJ в България, а и по света не печели от музиката си директно чрез продажбите, а от участията си.Ето къде е и основния проблем.Кой осигурява участия на младите DJs по големите клубове?Нещата зависят от агенции, мениджъри и собственици на клубове.Първо на агенциите не им пука за младите, защото собсвениците им работят и като DJ-и и като мениджъри.Шефовете по клубовете искат старото и изпитаното, за да могат да си напълнят клуба.Така се получава, че никой не дава поле за изява на по-младите и по-можещите. Проблема не е в БНТ, а в сцената ни или поне това, което може да се нарече сцена. БНТ, BTV, Nova TV,Държавата ако щеш, с нищо не могат да помогнат освен с някой репортаж, само че, за да се стигне до подобно нещо нали някой от тия агенции трябва да те е допуснал до там? Всеки е захапал кокала и ако може и до 70 да изкара зад пулта, ако може и с бастунче да се докопа до него пак ще го прави.Стига се до куриозни моменти, като това собственик на голям клуб в България да се изявява като DJ.Хубаво, човека има мерак да се занимава, обаче не се усеща, че вместо него на тия места, където обикаля можеше да е някой, с 20 години по-млад от него, който да се развива и да дава нещо на тая сцена.

#14 bgavtor 27.05.2010 в 14:56:06

И поради тия причини това да си DJ/producer в България ще си остане като хоби, докато другаде, където сцената е жива това се нарича професия!

Новините

Най-четените