Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Годината в модерно изкуство: Произведение ли бе да го опишеш

Опаковането на Триумфалната арка

Знаковото събитие за работата на българския артист Христо Явашев-Кристо се състоя в Париж между 18 септември и 3 октомври. По проект на покойния българин Триумфалната арка беше опакована в 25 000 квадратни метра сребристосин полипропиленов плат, над 3000 метра червено въже и 312 тона стомана. Снимка: БГНЕС
Опаковането на Триумфалната арка

Знаковото събитие за работата на българския артист Христо Явашев-Кристо се състоя в Париж между 18 септември и 3 октомври. По проект на покойния българин Триумфалната арка беше опакована в 25 000 квадратни метра сребристосин полипропиленов плат, над 3000 метра червено въже и 312 тона стомана.
“Всекидневие: първите 5000 дни”
Цифровото произведение на изкуството с уникален NFT маркер беше продадено за 69,3 милиона долара. Творбата е на Майк Уинкълман, по-известен като Бийпъл, и представлява обща картина на 5000 снимки, направени между 2007 г. и 2021 г. Снимка: Getty Images
“Всекидневие: първите 5000 дни”

Цифровото произведение на изкуството с уникален NFT маркер беше продадено за 69,3 милиона долара. Творбата е на Майк Уинкълман, по-известен като Бийпъл, и представлява обща картина на 5000 снимки, направени между 2007 г. и 2021 г.
“В Америка”

Стимул за проекта на артиста Сюзан Бренан е пандемията от COVID-19. В парка National Mall в столицата на САЩ Вашингтон по идея на Бренан бяха поставени 700 000 бели знамена, по едно за всяка жертва на коронавируса в САЩ. Черна статистика, която Щатите отбелязаха в началото на ноември. Снимка: Getty Images
“В Америка”

Стимул за проекта на артиста Сюзан Бренан е пандемията от COVID-19. В парка National Mall в столицата на САЩ Вашингтон по идея на Бренан бяха поставени 700 000 бели знамена, по едно за всяка жертва на коронавируса в САЩ. Черна статистика, която Щатите отбелязаха в началото на ноември.
"Любовта е в кошчето”

Няколко са ценовите рекорди, които модерното изкуство отбеляза през изминалите 12 месеца, а един от тях е на анонимния графити артист Банкси. Картината му, която през 2018 г. се наряза наполовина от самозадействащ се механизъм в рамката, бе продадена на търг за 25 милиона долара. Снимка: БГНЕС
"Любовта е в кошчето”

Няколко са ценовите рекорди, които модерното изкуство отбеляза през изминалите 12 месеца, а един от тях е на анонимния графити артист Банкси. Картината му, която през 2018 г. се наряза наполовина от самозадействащ се механизъм в рамката, бе продадена на търг за 25 милиона долара.
Цветята на Джорджия О’Кийф

Първата голяма изложба на т.нар. “майка на американския модернизъм” Джорджия О’Кийф се състоя през 2021 г. в музея “Тейт” в Лондон. Експозицията бе посветена на елемента, който художничката най-често е изобразявала с четката си - цветята, съчетани със сюрреалистичните образи от сънищата ѝ. Снимка: Getty Images
Цветята на Джорджия О’Кийф

Първата голяма изложба на т.нар. “майка на американския модернизъм” Джорджия О’Кийф се състоя през 2021 г. в музея “Тейт” в Лондон. Експозицията бе посветена на елемента, който художничката най-често е изобразявала с четката си - цветята, съчетани със сюрреалистичните образи от сънищата ѝ.
“Вземи парите и бягай”

Идеята на концептуалния художник Йенс Хаанинг струваше на Музея за модерно изкуство в датския град Олборг 84 000 долара. Според уговорката им Хаанинг е трябвало да направи творба от изпратените му пари, но вместо това той им върнал две празни платна с бележка “Вземи парите и бягай”. Снимка: БГНЕС
“Вземи парите и бягай”

Идеята на концептуалния художник Йенс Хаанинг струваше на Музея за модерно изкуство в датския град Олборг 84 000 долара. Според уговорката им Хаанинг е трябвало да направи творба от изпратените му пари, но вместо това той им върнал две празни платна с бележка “Вземи парите и бягай”.
“Оракул”

Скулптурата “Оракул” бе поставена пред “Рокфелер център” в Ню Йорк по идея на артистите Наташа Смит и Иниак Дейк, които искаха да отбележат с нея края на карантината в Ню Йорк. Монументът е висок малко над 7 метра, материалът е бронз, а вдъхновението са африканските маски. Снимка: Getty Images
“Оракул”

Скулптурата “Оракул” бе поставена пред “Рокфелер център” в Ню Йорк по идея на артистите Наташа Смит и Иниак Дейк, които искаха да отбележат с нея края на карантината в Ню Йорк. Монументът е висок малко над 7 метра, материалът е бронз, а вдъхновението са африканските маски.
Модерност със 70 години закъснение

За първи път от смъртта ѝ през 1943 г. две от най-големите галерии в света - музеят за модерно изкуство “Тейт” в Лондон и музеят за модерно изкуство МоМА в Ню Йорк - организираха изложба на шведската художничка Софи Тойбер-Арп. Творбите ѝ са изцяло в модерния дух на съвремието, а освен картини посетителите можеха да разгледат нейни скулптури и графики. Снимка: Getty Images
Модерност със 70 години закъснение
За първи път от смъртта ѝ през 1943 г. две от най-големите галерии в света - музеят за модерно изкуство “Тейт” в Лондон и музеят за модерно изкуство МоМА в Ню Йорк - организираха изложба на шведската художничка Софи Тойбер-Арп. Творбите ѝ са изцяло в модерния дух на съвремието, а освен картини посетителите можеха да разгледат нейни скулптури и графики.
“Бруталната красота”

Ежедневието, пречупено през гледната точка на Жан Дюбюфе, беше представено в Лондон по повод смъртта на художника. В картините си французина е показал всекидневни ситуации - като вечери в ресторант, пътуване с автобус и пазаруване - с разчупената си визия в стил Пикасо. Снимка: Getty Images
“Бруталната красота”

Ежедневието, пречупено през гледната точка на Жан Дюбюфе, беше представено в Лондон по повод смъртта на художника. В картините си французина е показал всекидневни ситуации - като вечери в ресторант, пътуване с автобус и пазаруване - с разчупената си визия в стил Пикасо.
Serpentine Pavilion 2021

Галерията по дизайн и архитектура на Сумая Вали отвори в близост до двореца Кенсингтън в Лондон. Пространството побира места за организирани на срещи, книжарници, ресторант и клуб, а овалната форма на сградата е конструирана по подобие на геометрията от градината в двореца Кенсингтън - любимото място на покойната Лейди Даяна. Снимка: Getty Images
Serpentine Pavilion 2021

Галерията по дизайн и архитектура на Сумая Вали отвори в близост до двореца Кенсингтън в Лондон. Пространството побира места за организирани на срещи, книжарници, ресторант и клуб, а овалната форма на сградата е конструирана по подобие на геометрията от градината в двореца Кенсингтън - любимото място на покойната Лейди Даяна.

За изкуството, както и за почти всяка друга сфера от живота, 2021 г. беше период на възстановяване. Бавно, търпеливо и внимателно артистичният свят се върна към обичайното си темпо на пърформанси, изложения и експерименти след месеците на пандемия.

Разбира се, "обичайно" само доколкото абстрактното изкуство може да стои в стандартните си рамки.

С отварянето на галериите и аукционните къщи и се видя, че повечето съвременни артисти нямат намерение да се помещават в старите си и познати пространства, а ще търсят нови форми на проявление с всеки възможен инструмент под слънцето.

От опаковане до рязане и издигане на спорни конструкции в близост до популярни туристически забележителности, през 2021 г. модерното им въображение отново ни даде храна за размисъл и теми за разговор.

Много от произведенията събудиха недоумение и отново актуализираха въпроса какво всъщност е изкуство и кой може да се нарече артист в днешната епоха, в която голяма част от творбите не се вписват с класическите пейзажи, натюрморти, етюди и портрети от галериите.

Някои се опитаха да разберат скрития им смисъл, други предпочетоха да махнат с ръка и да си кажат, че композициите не са абстракция и изкуство по същество, а експерименти от днес за утре.

Кое е изкуството на 2021 г., предизвикало толкова разнопосочни мнения, може да видите в галерията горе.

   

Най-четените