Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Виждали ли сте този мъж?" - "Генезис" по Нолан, ама на живо

Това всъщност започва като хитра реклама Снимка: Стопкадър @ YouTube
Това всъщност започва като хитра реклама

Онези, които напоследък са минавали през подлеза на Орлов мост в София, сигурно са забелязали няколко постера с графика на мъж и въпроса дали някой го е виждал в съня си. Из социалните мрежи бързо плъзнаха снимки на разлепения постер и загадки какво всъщност иска да ни каже авторът.

"Виждали ли сте този мъж?" всъщност е както хитра реклама, така и опит за контрол над чуждите сънища, далеч преди Кристофър Нолан да го покаже в "Генезис".

Историята гласи, че през 2006 г. пациентка на известен психиатър в Ню Йорк рисува въпросното лице.

Пациентката твърди, че непрекъснато сънува този мъж и той и дава насоки и съвети за професионалния и личния ѝ живот.

Тя подчертава, че никога не е виждала на живо този човек, а след като си тръгва, рисунката остава на бюрото на психиатъра. След това редица други пациенти споделят, че сънуват редовно същия мъж.

Истерията бързо напуска пределите на Ню Йорк и дори на Съединените щати и във все по-популярните интернет форуми редица потребители казват, че сънуват точно този човек отново и отново.

До 2009 г. постери с "Виждали ли сте този мъж?" вече има в САЩ, Европа, Русия и Южна Америка. Появява се тематичен сайт, на който хората описват сънищата си с участието на мъжа.

Едни пишат, че се влюбват в него, когато го видят в съня си, други го сънуват като Дядо Коледа, трети споделят, че го виждат насън още от ученическите си години.

Специалистите започват да нареждат теории защо един и същи човек се появява в сънищата на хора по цял свят.

Накрая всичко това се оказва смесица от маркетингов трик и опит за "инсепшън" в стил Нолан.

Лицето на "Този мъж" е създадено от италианския маркетингов специалист и социолог Андреа Натела.

Във времена, далеч от изкуствения интелект, Натела използва именно компютърна програма, която да миксира най-често срещаните човешки черти и да ги събере в едно мъжко лице.

Лицето прилича и на неговото собствено, както и на това на баща му, откъдето Андреа също черпи вдъхновение.

Историята за нюйоркския психиатър е напълно измислена от италианеца и публикувана в сътворения от него уебсайт, за да звучи достоверно.

Целта на Натела е да рекламира собствената си агенция, която се занимава с нестандартен маркетинг точно от типа на "Виждали ли сте този мъж?". Нещо повече, той се готви да създаде цял пълнометражен филм, в който да се разказва за обикновено изглеждащ господин, който обикаля чуждите сънища съвсем спокойно.

Но Андреа Натела смята, че ако "Този мъж" бъде видян достатъчно пъти, то действително хората ще започнат да го сънуват.

В свои материал, озаглавен The Viral K Marketing, маркетологът обяснява, че е искал да провери дали може човек да повлияе на сънищата, само като разпространява един и същи портрет непрекъснато и навсякъде, подкрепен с псевдонаучна история зад него.

"Социалната среда позволява на даден вирус да мутира и да зарази цели, за които дори не предполагаме", метафорично пише Натела.

Той така и не стига до това да създаде филм, посветен на мистериозния мъж, но експериментът му донякъде се оказва успешен. Във форуми като Reddit и 4chan потребители признават, че след като са видели странния черно-бял портрет на мъж, действително след това са започнали да го сънуват.

Немалко от тях добавят, че дори и само на хартия мъжът ги плаши и им създава злокобно усещане, дори и да знаят, че всичко това е рекламна измислица.

А сега някой в София е решил по някаква причина да "претопли" историята и да види как българите ще реагират на нея през 2025 г.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Най-четените