Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Tesla отвътре - пожари, инциденти и царящ хаос

Model 3 предизвика истински "производствен ад"
Model 3 предизвика истински "производствен ад"

Лъскавите електромобили на Tesla са като пътуване в бъдещето, но според бивши служители компанията се сблъсква с немалко вътрешни кризи, особено при производството на най-новата си серия.

В последните седмици нападките на Илон Мъск към медиите с обвинения в двуличие привлякоха публичното внимание, но изпълнителният директор има и по-сериозни проблеми от Twitter войните, които води. Неговият автомобилен завод се затруднява да изпълни обещанието за масов пробив на пазара на Tesla Model 3.

Когато миналата година Мъск представи Model 3, той на шега каза, че фирмата ще попадне в "производствен ад".

Според напуснали компанията лица това далеч не е шега. Те описват как голяма част от производството на колите се прави на ръка в разрез с наложените международни стандарти за автоматизация на процесите. В допълнение пожари, предизвикани от небрежност, превръщат горелки и спрейове за боя в истински огнехвъргачки, а излишно многото работници по-скоро пречат, отколкото да помагат.

Доклад на изданието Reveal от своя страна показва, че процентът на наранени при производството служители е по-висок от средния. За миналата година са регистрирани 772 травми като сред тях има и фрапиращи примери.

Това са свързани помежду си симптоми, образуващи "производствения ад" на Tesla и повдигащи въпроси правилен ли е цялостният подход на Мъск и корпорацията му, които пренебрегват усъвършенствани с десетилетия практики. Показателно е, че компанията явно се притеснява от изтичане на вътрешна информация за производствения процес, а следенето на служители дори включва нарочно оставяне на отпечатъци по важни документи, за да се разбере дали и кой ще ги предаде на пресата.

През това време Tesla убеждава инвеститорите, че е повече технологична компания, отколкото автомобилен производител и по тази причина струва повече от Ford например. Наложената още от създаването комбинация от стил, дизайн и високи технологии допада на конкретна група клиенти.

Но основната работа на Tesla все пак е да прави автомобили, а плановете бяха до края на десетилетието на година да излизат над 1 млн. бройки от Model 3.

Продукцията обаче вече изостава сериозно от набелязаните цели.

Затруднения не липсват още от ден едно и амбициозните цифри, посочени от Мъск, остават недостижими. Те водят със себе си и големи разходи и нежелано текучество на кадри.

В седмицата след официалното начало на производството на третото поколение Tesla журналистите питаха Илон Мъск дали първите бройки от електромобила са тестови прототипи, създадени, за да се изпробват поточната линия и частите. Мъск отговори, че Model 3 няма прототипи - всички коли са напълно готови да излязат на пътя.

Двама бивши служители на Tesla обаче определят изказването като "пълни глупости".

Те обясняват, че се е налагало колите да бъдат бутани от хора през салона за боядисване, тъй като машините все още не разпознавали модела, и признават, че първите Model 3 са били по-скоро прототипи за показ пред медиите, отколкото истински автомобили.

Освен това наскоро заведено съдебно дело от името на акционер на Tesla обвинява компанията в измами с ценни книжа. Ръководството на компанията е представило лъжливи документи, според които масовото производство на Model 3 е възможно.

Обвинението цитира показанията на повече от 10 бивши служители, които потвърждават, че изпълнителният директор и висшето ръководство са проявили престъпна небрежност при пускането на колата в производство. Tesla от своя страна казват, че говорят за предизвикателствата на продукцията на прост и разбираем език и по тази причина са използвали израза "производствен ад".

Те допълват, че всяко тяхно превозно средство минава и през машинно, и през ръчно конструиране.

Но в автомобилната индустрия обикновено се преминава през период на пре-продукция, с която да бъдат изпробвани както частите, така и цялостната конструкция на автомобила.

Това спомага да бъде избегнат "адът", за който говорят от Tesla.

От компанията умишлено прескачат тази стъпка, за да забързат излизането на пазара на третата серия. Ако погледнете проблемите, за които някои клиенти на Tesla докладват, ще видите, че явно са пропуснали голяма част от необходимите изпитания.

Според някои почти 90% от Model 3 и Model X дават дефекти и изискват допълнителна работа по автомобилите. По-голямата част от тези поправки се случват чак в края на поточната линия - нещо, което звучи крайно нередно за запознатите в бранша.

А поне 5% от тези коли са имали нужда от сериозни поправки по тях. От Tesla отговарят, че следят внимателно производствения процес и обикновено става въпрос за проблеми, които се отстраняват за минути.

Истината е, че всяко връщане за поправка е трудоемко и скъпо за автомобилните производители.

Друг бивш служител допълва, че във фабриката на Tesla има два пъти повече служители, отколкото е необходимо като много от тях не са пряко ангажирани в производството. Въпреки огромния персонал амбициите на Мъск остават нереализирани.

В началото на 2017-а той каза, че до края на годината заводът ще успява да произвежда по 5000 автомобила на седмица. После намали целта до 1500 автомобила на седмица. В третото тримесечие на годината се оказва, че Tesla произвежда по 260 коли на седмица.

Този своеобразен провал привлече вниманието на Уолстрийт и постави работниците под още по-голям натиск.

Размерите на завода във Фремонт, Калифорния, комбиниран с безумния ритъм на работа води до слабости в поддръжката на базата.

Бившите работници описват спирания на електричеството, които водят до хаос и крадат от ценното време за продукция. Най-сериозните последици са избухвания на пожари като от 2016-а насам е имало поне три големи пожара при машините за боядисване.

Въпросните машини лесно могат да се превърнат в огнехвъргачки, тъй като боите са леснозапалими, а оттам да доведат и до сериозни щети по хората, съоръженията и колите. Според анализатори всеки пожар във всяко едно производство, особено ако е повече от един на година, е сериозен индикатор за проблеми, а не просто инцидент.

Други запознати казват, че температурите в пещите за сушене на боята по детайлите за колите са завишени с цел тя да изсъхне по-бързо, но в крайна сметка високите температури нанасят необратими щети по елементите.

Tesla не закъсняха с отговора си и обясниха, че работят по подобряване сигурността при боядисването като допълниха, че нанасят промени по организацията в завода.

На всичко това отвърна и Мъск в типичния за него стил. Според него други автомобилни компании имат много повече загуби при производството, но много по-малко медийно отразяване и допълни, че Tesla може да не са перфектни, но се стремят към това да създават екологични продукти и да са "добра компания".

 

Най-четените