Голяма ли е 5-та серия на BMW за града или не - този спор водихме с моя близка, която от години е потребител на марката, но винаги избира размера и комфорта на 3-ката.
Истината е, че освен ако не карате нещо с размерите на автобус, разликата за паркиране и придвижване с по-голяма и по-малка кола не е толкова осезаема. По-големият проблем е психологически. Отделно, това че жените трябва да караме малки коли, е тотално несъответстващо на нашия лайфстайл. Самата моя приятелка успява да запълни капацитета на своята кола до максимален предел, возейки две деца, щайга моркови за един кон и покупки за цялото семейство.
Всъщност, единственото, което може да ми създаде лоша съвест не е размерът на автомобила, а по-скоро "хабенето" на конски сили и горенето на газове от светофар на светофар.
Това BMW обаче е Plug-in хибрид вариант. Съвестта ми е чиста, а въздухът още повече.
BMW 530e iPerformance на M Car Sofia
Спортната лимузина 530e iPerformance комбинира типичната за марката динамика на управлението с възможността за електрическо шофиране при нулеви локални емисии: разходът от 1.9 л/100 км отговаря на СО2 емисии от 44 г/ км.
BMW 530e iPerformance предлага всички асистиращи системи на BMW Серия 5; те са на разположение и в режим eDrive.
Ако вече сте се объркали в означенията и наименованията може би е време да внесем малко яснота.
Допълнителното наименование iPerformance се отнася за всички Plug-in хибридни модели и подчертава трансфера на ноу-хау от BMW i към автомобилите на основната марка.
Те се познават и по дискретните визуални акценти. Най-характерните елементи на Plug-in хибридите на BMW са сините междинни пластини на бъбрековидната радиаторна решетка, сините капачки в средата на джантите, като не броим очевидните емблеми eDrive на задните колони и естествено надписа 530e на капака на багажника.
При отваряне на вратите погледът попада на лайстните на праговете с надпис eDrive или BMW Individual, какъвто е моят случай. BMW 530e iPerformance е оборудвано допълнително с бутон eDrive на средната конзола, както и специфичен дизайн на уредите на арматурното табло пред водача и на централния информационен дисплей.
Задвижването в комбинация от технологията BMW eDrive и TwinPower Turbo бензинов двигател. Резултатът е много ефективен и динамичен Plug-in хибрид. Карахме го до Пловдив и обратно с огромно удоволствие - колата е динамична и много комфортна за дълъг път и високи скорости.
Електромоторът е 95 к.с., четирицилиндровият бензинов двигател е 184 к.с., а цялата системна мощност на колата е 252 к.с. Ускорението от 0 до 100 км/ ч е за 6.2 секунди и позволява максимална скорост от 235 км/ ч.
В чисто електрически режим BMW 530e iPerformance може да измине до 50 километра. Максималната скорост при чисто електрическо задвижване е 140 км/ ч.
Моделът има добре познатата осемстепенна скоростна кутия Steptronic. И осемте степени се ползват и от електрическия мотор.
Литиево-йонната батерия е с капацитет от 9.2 кВтч и е монтирана под задната седалка, така че да не ползва от капацитета на багажника. Тя е оборудвана с ефективно течностно охлаждане с интегриран нискотемпературен кръг.
BMW 530e iPerformance може да се зареди напълно от домашен контакт за по-малко от 5 часа, а от BMW i Wallbox (зарядна мощност 3.7 кВт) за по-малко от 3 часа.
Ако искате да сте още по-зелени, можете да разучите системата Digital Charging Service, която предлага услуга за предвиждащо зареждане. Това означава, че вие задавате времето на зареждане спрямо цената на тока - дневна и нощна тарифа например. Процесът на зареждане се оформя така, че към желаното време за потегляне автомобилът да е с напълно зареден акумулатор - а по желание и с предварително климатизиран интериор.
BMW Digital Charging Service може да се интегрира и към умен дом. В комбинация с BMW Wallbox Connect може преимуществено да се ползва енергия от собствена фотоволтаична инсталация. За тази цел на базата на данните за мощността на инсталацията и актуалната метеорологична прогноза се изчислява количеството на локално произведената електроенергия. Ако са инсталирани и необходимите измервателни уреди, на базата на тези данни може да се установи и каква част от слънчевата електроенергия няма да може да бъде изразходвана в домакинството и така да бъде използвана за мобилност при нулеви емисии.
Още нещо, което си заслужава голямата червена точка е Wireless Charging-а на акумулатор. Тази екстра е опция само за някои коли от тази година. Системата се състои от плоча с интегрирана първична намотка, която може да бъде инсталирана както в гаража, така и навън, и вторична намотка, монтирана в дъното на автомобила. Между двете намотки се генерира променливо магнитно поле, при което електрическата енергия се пренася безконтактно с мощност до 3.2 кВт. При тази особено комфортна за клиентите форма на захранване на високоволтовия акумулатор с енергия процесът на зареждане отнема около 3.5 часа.
Освен стандартните режими SPORT, COMFORT и ECO PRO в режим eDrive шофирането може да бъде адаптирано и в още три екологични режима - AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE и BATTERY CONTROL.
AUTO eDRIVE осигурява оптимално взаимодействие между двигателя с вътрешно горене и електромотора и позволява чисто електрическа максимална скорост от 90 км/ ч. В режим MAX eDRIVE колата се движи чисто електрически, като максимална скорост, която постига е 140 км/ ч. Стартирането на бензиновия двигател е възможно по всяко време просто чрез кикдаун на педала на газта.
В режим BATTERY CONTROL водачът има възможност ръчно да настройва нивото на заряд на високоволтовия акумулатор. Стойността на максималното ниво на зареждане може да бъде зададена между 30 и 100%, като по този начин чисто електрическото шофиране се резервира за по-късен етап. Интелигентното управление на акумулатора поддържа нивото на заряд константно на избраното ниво или го вдига до настроена по-рано стойност, като при това електромоторът работи като генератор. Така в режим BATTERY CONTROL е възможно запасите от електроенергия да бъдат пестени или дори повишени по време на шофиране по магистрала например, за да може тя да се ползва за движение в града.
Управлението на инфотеймънт системата на колата, отново, както и при другите модели от серията, е освен по стандартния начин, още с глас и с жестове.
Асистиращите системи са много - асистент за избягване на препятствие, предупреждение за напречен трафик, асистент при смяна на лентата с активното предупреждение, който при опасност от сблъсъци се намесва чрез кормилното управление.
Автопилотът вече е по-софистициран и разполага с нови функции. Той сам следи ограниченията на скоростта, но вие можете да му зададете дали и с колко да ги спазва - чрез Speed Limit Assist водачът може да ги адаптира в диапазона +/- 15 км/ ч. Още една крачка по-близо към автоматизираното шофиране. Това важи и за асистента при завиване и водене в лентата; от покой до 210 км/ ч автомобилът подпомага водача при поддържането на дистанцията, ускорението, спирането и воденето в лентата.
Ако са чудите кои са другите iPerformance роднини на BMW 530e, то това са BMW 225xe iPerformance, BMW 330e iPerformance, BMW X5 40e iPerformance, BMW 740e/740Le iPerformance, както и BMW X1 xDrive 25Le iPerformance. Догодина се чака и новата хибридна 3-та серия.