За автомобилните фенове 10 ноември 1989 г. е дата, от която започва своеобразен ренесанс.
Оттогава нататък автомобилният парк, съставен от съветски коли и такива от Източния блок, започва постепенно да се подменя със западни возила. А през 90-те години този внос преживява истински бум.
Това златно десетилетие за първи път среща масовия шофьор с немските и американските коли.
Затова никак не е чудно, че много от тези модели, внесени втора ръка и закупени с желание и нетърпение, са с култов статут и до днес.
Ето няколко от тях:
Volkswagen Golf II
Или както повечето и до днес мило го наричат - Голф Двойка.
Производството на Volkswagen Golf II започва още през 1983 г., но е най-засилено около 1985 и 1988 г. По тази причина първите бройки от този издръжлив ветеран, които се внасят в България, са изключително добре запазени.
С повече амбиция и натискане на педала за газта Volkswagen Golf II вдига над 200 км/ч. Податлив е на тунинги, които и до днес са популярни. Освен това постепенно се превръща в колекционерска находка, която да се гледа с много любов и грижи.
Opel Kadett
На снимката е по-старата C-модификация (от City), но също толкова популярен беше и Opel Kadett E, който е по-следваща серия.
Тези коли също идваха с прозвища и се наричаха за по-кратко "Капката" или "Яйцето". Както всеки Opel от онова време, и този не беше застрахован от ръжда и изгниване на праговете, но имаше и своите неоспорими качества.
Моделът беше лесен и евтин за обслужване, части се намираха лесно, защото беше навсякъде по пътищата.
Впоследствие Opel Kadett e наследен от друг любимец на българските шофьори (и полицаи) - Opel Astra.
Fiat Uno
С навлизането си в България Fiat Uno запознава българските водачи с концепцията за "компактен градски автомобил".
Моделът е невероятно икономичен, грижите по него са малко и евтини и затова до ден-днешен Uno е голяма гордост за Fiat. Oще при представянето си през 1983 г. Fiat Uno печели приза "Кола на годината" за Европа, а още в началото на 90-те коли втора ръка започват да се внасят и в България.
Автомобилът може и да не е някоя мощна бегачка, но пък извънградско харчи 4 на 100 и с размерите си е лесен за паркиране дори и в по-тесни пространства.
Наследен е от Fiat Punto, който също ляга на сърце на българските потребители.
Fiat Panda
Някой е гледал известно време френските автомобили от средата на 80-те и най-накрая е казал на инженерите на Fiat, че иска същото, само че по-високо и по-удобно.
И ето го Fiat Panda, който може и да не беше толкова разпространен, колкото Fiat Uno, но пък предизвикваше хората да се обърнат след него. Fiat Pandа олицетворява евтиния, практичен и непретенциозен автомобил.
По тази причина всеки в България, който успява да се сдобие с него, го пази и цени истински. Освен това Fiat Panda e сред предшествениците на SUV автомобилите и се представя доста прилично през насечен терен (и дупки по пътищата).
Новите поколения от модела за съжаление се оказват по-капризни и трудни за поддръжка.
Ford Escort IV
Четвъртата генерация на Ford Escort започва да се произвежда през 1986 г. и известно време това е най-продаваният автомобил във Великобритания и заема място сред първите места в Континентална Европа.
Когато започва да се внася в България, потребителите разбират защо западните европейци толкова харесват този модел.
Той е с предно окачване и за времето си има отличителен и красив дизайн заради предната си маска, интересни фарове и издължен профил.
Има приличен разход на гориво, който достига 5 на 100 при извънградско каране. Икономичен е заради лекото си тегло - около 920 килограма, и е евтин за поддръжка.
Заедно с него на българския пазар се налагат и третото поколение на Ford Fiesta, както и легендарният Ford Sierra.
Audi 100
Или накратко "Стотицата".
Те са създадени от Audi като автомобили от бизнес клас - солидни, надеждни, сигурни. У нас в края на миналия век са символ на престиж и в съзнанието на потребителите са поне няколко класа над дотук изброените автомобили.
Audi 100 има премиум дизайн, просторно купе и се хвали с аеродинамичен дизайн, благодарение на който ускорява от 0 до 100 км/ч за под 7 секунди.
Това е и един от първите автомобили, при които брандът представя своето специално задвижване на всички гуми едновременно - Quattro. Не всяко Audi 100 обаче е оборудвано с точно тази екстра, повечето са с предно задвижване.