Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Русия произвежда коли без предпазни колани, но мечтае да прави електромобили

АвтоВАЗ придоби завода на Nissan в Санкт Петербург, но какво от това? Снимка: Getty Images
АвтоВАЗ придоби завода на Nissan в Санкт Петербург, но какво от това?

През октомври тази година групата Renault-Nissan окончателно се изтегля от Русия.

Допреди това от завода в Санкт Петербург излизаха модели като Nissan Patrol, Renault Kaptur, Renault Arkana и най-новите модели на "Лада". При напускането си от Руската федерация Nissan дори продава символично фабриката за 1 евро на НАМИ - държавния руски научен център.

Френско-японската компания си оставя вратичка за връщане, като в договора за изнасяне от Русия се посочва, че след шест години, ако ситуацията се е нормализирала, заводът отново преминава във владение на Nissan.

НАМИ обаче има други планове - да "превземе" завода в Петербург и да започне да произвежда руски коли там под ръководството на АвтоВАЗ.

Новината идва от РИА, които цитират руския министър на индустрията и търговията Денис Мантуров. Той подчертава, че фабриката не може да заработи веднага и че ще възобнови дейността си не по-рано от средата на 2023 г. Дотогава Москва има време да прецени какви точно автомобили ще се произвеждат в завода.

Руският вестник "Комерсант" намекна, че там могат да се глобяват не само руски модели, но и такива, разработени от Китай и Иран. При всички тези положения готовите коли няма да бъдат засегнати от западните санкции и ще се изнасят само за азиатския и южноамериканския пазар.

АвтоВАЗ традиционно отговаря за производството на "Лада" и най-вероятно в Санкт Петербург ще се прехвърли производството на модели като "Гранта" и "Ларгус". Русия съвсем официално нарича новите варианти на тези автомобили "антисанкционни", защото се опитва да ги произвежда въпреки наложените от Запада наказания.

Все повече компоненти и части стават трудни за набавяне и инженерите все по-мъчно намират начини да ги заместят с руски еквиваленти.

В момента в завода в Толиати има между 500 и 900 почти готови автомобила, които не са разпратени по автокъщите заради липса на определена част.

От началото на войната в Украйна почти всички нови коли, произведени в Русия, идват без ABS система и въздушни възглавници, а в някои случаи и без предпазни колани. "Лада Гранта" пък се продава със специален мек волан, който да предпази водача при евентуална катастрофа.

Парадоксално, но дефицитът на части не пречи на руските технологични институти да разработват идеи за нови модели.

Така например Политехническият университет в Санкт Петербург работи по проект с кодово название "Сержант". Инженерите развиват идеята за електромобил в SUV сегмента, който ще се направи на базата на "Лада Нива", но с някои сериозни изменения, като това, че шасито трябва да е направено от алуминий.

За автомобил с името "Сержант" се говори от началото на 90-те години, когато АвтоВАЗ иска да направи по-малък и по-компактен събрат на "Лада Нива".

От Политехническия университет на Петербург предвиждат електрическият "Сержант" да е с батерия от 2,95 киловата.

За сравнение, батерията на малкия Renault Zoe варира между 22 и 55 киловата в зависимост от модификацията. Печално ниската мощност университетът оправдава с това, че толкова слаба батерия ще се зарежда изключително бързо.

Заводът в Санкт Петербург обаче не разполага с необходимия капацитет за изработката на електромобили и би изисквал сериозно реновиране, преди да се пренасочи към този клас коли.

По този начин Русия изпада в ситуация, в която притежава една автомобилна фабрика, която нито функционира, нито може да пасне на твърде амбициозните планове за електрически SUV или чуждестранно производство, възложено на руснаци.

А и да разполагаше с необходимите служители и съоръжения, Руската федерация в крайна сметка отново щеше да се изправи пред дефицита на части, който все по-сериозно спъва автомобилното производство.

 

Най-четените