Поне веднъж сме виждали Volkswagen Polo Harlequin и сме се чудили - какво, по дяволите, са си мислели инженерите зад това шарено нещо.
Този модел се появява в средата на 90-те години и за времето си изглежда доста футуристичен. Всъщност идеята за него идва от стар рекламен плакат на Volkswagen, който попада на генералния директор на VW.
Тогава начело на компанията е Фердинанд Пийх - внук на Фердинанд Порше, инженер и човек, надарен с невероятен бизнес нюх.
Пийх е определян и като "луд гений", който през 1995 г. търси начини да рекламира новото поколение VW Polo.
Докато рови за вдъхновение, той се натъква на реклама на Volkswagen Beetle от 1964 г. Плакатът показва модел "Костенурка" в четири цвята и обяснение, че оцветените в различни цветове части са от различни години.
Целта е да се подчертае колко лесни и достъпни са резервните части за VW Beetle.
Пийх решава да използва същата стратегия, за да покаже в колко разнообразни цветове идва новият Mark 3 Polo - третата генерация от един от най-компактните хечбекове на бранда.
По онова време автомобилите пристигат най-често в бяло, сиво, тъмносиньо и черно. Затова от Volkswagen толкова се стремят да подчертаят, че техният нов и интересен VW Polo е по-необичаен, шарен и забавен.
Пийх поръчва частите - преден капак, броня, врати, заден капак - да бъдат боядисани в четири цвята и след това автомобилът да бъде сглобен, като все пак следва предварително зададена цветова схема.
Резултатът е Volkswagen Polo Harlequin, кръстен така заради шарения вид на колата.
Докато се стигне до окончателния вариант, Пийх и екипите му сменят около 20 комбинации, но усилията си заслужават, защото при дебюта си на няколко от европейските автомобилни шоута моделът веднага предизвиква фурор. Всеки иска не просто VW Polo, а точно този вариант на VW Polo.
Пийх не крие учудването си и в редица интервюта споделя как не е вярвал, че подобна шантава идея ще роди хит.
Първоначално са произведени 1000 бройки, само че заради засиления интерес се правят още 2800. И тогава идва друго смело хрумване - Harlequin да покори и Америка, само че не под формата на малкия VW Polo, а като VW Golf, който американците предпочитат заради по-големите му размери.
От Volkswagen Golf Harlequin са произведени едва 250 бройки, които дилърите с трудност разпродават.
Провалът е още по-шумен, защото автомобилът е труден за производство. Всъщност Harlequin се произвеждат в един основен цвят и чак след това панелите му се разместват според цветовите схеми, одобрени от Фердинанд Пийх.
Затова и VW Golf Harlequin е по-скъп от обикновения VW Golf - факт, който допълнително отказва американците от колата.
Въпреки това Пийх обича да се шегува пред медиите, че поне е доказал, че германците имат чувство за хумор. Остава загадката ако все пак някак си се сдобием с вид VW Harlequin, как бихме го регистрирали в КАТ...