Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Проекти за милиони

Черноморец Арена трябваше да бъде най-скъпият и модерен стадион в България. И вече почти да е построен...
Черноморец Арена трябваше да бъде най-скъпият и модерен стадион в България. И вече почти да е построен...

Седми опит да бъде изграден стадион според всички изисквания на световната и европейска футболни асоциации ще бъде направен у нас. Преди два дни премиерът на България Бойко Борисов обеща, че в София ще има нов национален стадион, който да отговаря на многобройните критерии на двете централи и няма да причинява кошмарни задръствания в столицата ни всеки път когато на него трябва да се състои мач.

В какъв срок ще се появи новото бижу и как ще се стига до него, освен с автомобил, преди да бъде завършено метрото така и не стана ясно. Известна обаче е сумата, която ще бъде похарчена за изграждането му - 140 милиона лева или 70 милиона евро.

У нас това не е първият проект за изграждане на ново и модерно съоръжение. Почти толкова дълго колкото феновете на останалите спортове чакаха голямата многофункционална зала, тези на футбола очакват да видят родния вариант на „Емиратс", например. През последните години бяха представени куп проекти, кой от кой по-футуристични. И естествено скъпи като инвестиция.

Първенството държи проекта на ЦСКА. Той също отговаряше на всички изисквания на ФИФА и УЕФА, имаше приблизително същия капацитет - 30 000 зрители, при планирани 40 000 за новия национален стадион, но според „червените" изграждането на съоръжението ще струва 105 милиона евро. Към „армейското" съоръжение са предвидени и 180 хиляди квадрата търговска площ, от която съоръжението да се издържа, както е по цял свят.

Предвидени са 1 000 паркоместа и той трябваше да бъде толкова съвършен, че да може спокойно да домакинства финал за Шампионската лига. Проектът включваше и над десет зали за минифутбол, волейбол, баскетбол и тенис, както и модерен възстановителен център, клиника и фитнес.Автор е английската архитектурна група KSS Group и един от световните лидери в недвижимите имоти - "Колиърс".

Британците са създатели на новия стадион на "Тотнъм", както и базата на английския гранд, където игра Димитър Бербатов. Техен е "Челси вилидж" около "Стамфорд бридж", игрището на френския "Хавър", на английските "Лийдс" и "Брайтън Хоув енд Албиън" и португалския "Атлетико" (Коимбра).

ЦСКА и държавата обаче все още не могат да постигнат договорка за площта и мястото където да бъде изграден българския „Уайт Харт Лейн". „Червените" държат това да е на територията на „Българска Армия", но от Столична община са категорични, че няма как това да се случи в парка. Така засега проектът е замразен.

В архивите отлежава и проектът на Левски. Той е свързан със стадион „Раковски", съоражение, което „сините" искат да получат поне за 30-35 години. Планът за този стадион бе изключително модерен за времето си, а капацитетът му е предвиден да бъде 25 000 души.

Всички трибуни щяха да бъдат покрити с козирка, писта нямаше да има, а в близост до съоръжението щеше да бъде изградена нова спортна зала с капацитет 3 500 седящи места. Бе помислено и за подземен паркинг с капацитет от 7 000 автомобила, а инвестирането за цялото удоволствие щеше да дойде на 80% от английски или руски консорциум. Сумата посочена от „сините" бе 100 милиона евро.

С 20 милиона евро по-малко - 80 милиона евро - трябваще да излезе модерният стадион, който да се превърне в символ на Варна - стадион „Варна. Капацитетът му трябваше да бъде за 30 000 зрители. Той ще е от английски тип и ще е съобразен с изискванията на ФИФА и УЕФА. Изпълнител е "Спортен комплекс Варна" АД, в която съдружници са община Варна и фирмата собственик на Черно море - "Химимпорт".

Проектът е дело на немското архитектурно бюро GMP Internacional, сред чиито постижения са Олимпия стадион в Берлин, "Дубай спорт комплекс" и съоръжението в Кьолн. Само неговото изграждане струваше близо 1,5 милиона евро. Според последните данни от лятото на тази година той ще е готов след три години. Завършването му обаче вече бе отлагано на няколко пъти.

И в Пловдив трябваше да се сдобият с модерен стадион. Два проекта бяха направени за стадион "Локомотив" в парка Лаута. Първият с капацитет 20 000 души на стойност 20 млн. евро и 8 000 паркоместа, а вторият малко по-скромен, но не по-лош - 14 500 седящи места, 4 000 от които на специална трибуна, отредена за най-върлите фенове. Стадионът е отдаден на концесия на собственика на Локомотив (Пловдив) Коко Динев. През април от обаче клуба поиска помощ от държавата, тъй като по думите на административният директор Атанас Узунов „сам човек не може да се справи с целият този проект". Съдбата на съоръжението остава неясна.

Далеч по-скромен като инвестиция бе и планът на изпадналия вече Локомотив (Мездра). При влизането на тима в А група спонсорът - фирма „Надин" също представи кокетен проект за стадион. Всичко звучеше като сбъдната мечта - близо 17500 места, официална трибуна на три нива, ВИП ложа и още, и още. Новият стадион нямаше да може да приеме единствено финали в евротурнирите, заради по-малкия си капацитет. А изграждането му щеше да струва само 15 милиона евро. Планът обаче остана само на думи, след като финансовата криза притисна спонсора, той се оттегли, а Локо (Мездра) поритва някъде из аматьорския футбол.

Единственият донякъде завършен проект е този в Бургас. От идването на Красимир Балъков до неговото освобождаване стадион „Лазур" бе ремонтиран няколко пъти. Не стигна времето обаче за покриването на трибуните с козирка.

Неосъществената мечта на Бургас обаче си остава „Черноморец Арена". Проектът бе представен преди две години и изграждането на стадиона трябваше да струва фантастичните 450 милиона евро. Той трябваше да бъде изграден на мястото на настоящия стадион в бургаския квартал „Акациите".

Спортното съоръжение щеше да разполага с 30 000 седящи места, всичките под козирка, и щеше отговаря на изискванията на ФИФА и УЕФА за международни мачове. Предвидени бяха зали за различни видове спорт, административна и хотелска част, кино, огромен паркинг, а инфраструктурата ще бъде построена по европейски образец. Преди месец Митко Събев обяви, че строежът може да стартира през 2011 г. След последните събития обаче е ясно, че той остава само на хартия.

 

Най-четените