Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на онлайн търговците да обещават бързи или безплатни доставки, ако не могат да ги извършат, съобщиха от пресцентъра на КЗП, цитирани от БТА. Поводът за тива решение са едни от последните влезли в сила произнасяния на контролния орган във връзка с подобни случаи.
Сред най-често срещаните нелоялни практики при онлайн търговците са фалшивите намаления и неспазените уговорки за срока или цената на доставките, предупреждава КЗП.
Като пример на сайта на КЗП се посочва онлайн магазина за облекла megz.eu, който в редица случаи не е доставил поръчките в срок. За кратък период от време няколко клиента на търговеца са подали оплаквания в КЗП, че покупките се бавят повече от месец, въпреки че в условията за доставка е посочен срок до пет работни дни.
В жалбите си потребителите посочват, че са предпочели този сайт поради това, че е посочено по-кратко време за получаване на покупките и прилагат документи, удостоверяващи забавянето.
Електронният магазин www.printed-bags.net пък е заблуждавал клиентите, че при пазаруване на стойност над 100 лв. доставката е безплатна до всяка точка на страната, пише още на сайта на КЗП. Търговецът не е спазвал тези условия, твърди се в жалба до КЗП.
Описва се и нелоялна практика на онлайн търговеца "ОПТИМА МКБ" ЕООД (www.apteka-optima.com), който подвеждал клиентите си с фалшиви отстъпки за козметика и хранителни добавки
Повторни проверки на КЗП са установили, че търговците са отстранили нарушенията. Независимо от това на всеки от тях са наложени предвидените в закона санкции - от 1000 лв. до 30 000 лв., които дружествата обжалват.
През 2016 г. КЗП е забранила близо 300 подобни на тези и други нелоялни търговски практики в различни сфери на икономиката, съобщават още от Комисията.
На сайта си те предлагат съвети към потребителите, които пазаруват онлайн, така че да не бъдат заблудени от търговците, както и препоръки към онлайн магазините.