Q&A: Защо КФН предлага системата "бонус-малус"

Комисията за финансов надзор публикува разяснения по няколко спорни въпроса около предложението за нова система за определяне на рисковата премия за "Гражданска отговорност".

Предложението предвижда задължителната застраховка да се оскъпява до 4 пъти при най-тежки нарушения, или да поевтинява постепенно с до 25%, ако шофьорът е изряден. Отговорност обаче се отчита не само за собственика на превозното средство, но и се води архив на нарушенията, извършени с въпросното МПС.

Така застрахователят взема предвид по-рисковия "бонус-малус" фактор - или този на собственика, или този на автомобила - когато определя цената на премията за следващата година. "Малусът" на автомобила се превръща и в допълнително финансово бреме, когато той бъде предложен за продажба на друг. Бъдещият собственик рискува премията му да бъде оскъпена, ако придобие кола, с която са извършвани серийни нарушения или тежки ПТП.

Общественото обсъждане по проекта все още тече. Ето и разясненията, публикувани от КФН:

Защо системата „бонус-малус" не се сключва на името на водачите и по този начин да отчита тяхната персонална отговорност и поведение?

Отговор: Защото в България задължителната застраховка Гражданска отговорност на автомобилистите се сключва във връзка с моторно превозно средство. Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР. Автомобилът може фактически да бъде владян от лице, различно от вписания собственик, само на базата на писмено пълномощно и може да бъде управляван от всекиго само с устно разрешение.

Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския Съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила.

Система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на Европейския съюз.

Европейското законодателство изисква изрично Гражданската отговорност да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил.

Наред с това система на чиста персонална застраховка гражданска отговорност (както при нотариуси и адвокати например), ще създаде други икономически утежнения. Да вземем за пример едно семейство, което притежава един автомобил, който се управлява от двама или повече водачи, в най-честия случай съпруг и съпруга, а и някой друг член от домакинството. Тогава за управлението на този автомобил ще трябва да се плащат повече от една застраховка.

При сега съществуващата нормативна уредба не е възможно задължителната застраховка Гражданска отговорност да се сключва само на името на водача и съответно механизмът на системата „бонус-малус" не може да отчита единствено и само поведението на даден водач.

Защо малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%?

Отговор: Системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на „бонус-малус". Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя.

Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус". Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по-големия процент на увеличение.

Защо се наказват добросъвестни купувачи на автомобили, с които са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения?

Отговор: Ако „бонус-малус" класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения.

При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.

Защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост?

Отговор: Тези автомобили се застраховат на базата на обществени поръчки, в които всички превозни средства се застраховат по списък, а не индивидуално и по средна цена. На практика системата „бонус-малус" много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС.

Защо при старта на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции?

Отговор: Защото е приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение.

#1 explorer 09.11.2018 в 14:04:50

"При покупка на автомобил се предвижда купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си." ______ Значи се очаква от добросъвестните граждани, да вършат работата на застрахователните дружества по осигуряване на приходите в гаранционния фонд от трети лица!?!?!?!? Ашколсун на тези велики мислители.....явно толкова си можем, но дали си струва да го търпим

#3 deowin 09.11.2018 в 16:40:19

>този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си Което, от една страна, може би ще работи превантивно, защото някои хора няма да искат да се озоват в позиция, в която не могат да си продадат колата. Повечето хора, обаче, изобщо не мислят за такова бъдеще докато имат кола и книжка - явно ги имат точно за да шофират. Съответно, ако направят много нарушения и се окажат затруднени да си продадат колата, това допълнително ще ги мотивира да продължават да си я карат, дори, например, ако им е отнета книжката. Такава допълнителна мотивация очевидно не е ужасно полезен за обществото сигнал към нарушителите, особено след като е толкова по-голяма, колкото по-тежки са нарушенията. Точно обратното би било всъщност разумно. Доколкото разбирам, асоциирането на бонус/малуса с колата е чисто технически проблем. Законодателството това, лекотата на заобикаляне онова. Добре, може да не е тривиален проблем, но това съвсем не оправдава КФН че просто не го решава, а го оставя като тежест върху гражданите с всичките му негативни последствия.

#4 VK 09.11.2018 в 21:32:02

Предложението е много точно, ама явно всички си дават сметка колко спазват правилата, та затова е този рев:) Ако не нарушавал закона, то явно няма вероятност да плащаш 400% .Ама всеки знае , че се доближава със страшна скорост до тези 400%...

#5 deowin 09.11.2018 в 21:38:26

VK, а защо да плаща шофьорът? Застраховката е за колата, този бонус/малус е асоцииран с колата, ходи си с колата, променя се заради нарушения на колата, а кой в момента бил притежателят или шофьорът няма значение. Да плаща колата тогава.

#6 VK 09.11.2018 в 21:56:21

За да се спре вандализма, и джигите на пътя, трябват драконовски мерки. Щото, явно, народа от добро не разбира. Е, получавате ги! Ама, не ви харесвали.... Ми, квото повикало - тва се обадило!

#7 VK 09.11.2018 в 22:16:23

А, що се отнася за това, че колата "страдала" - напротив, ще се появят коли( втора употреба) по 20 лв. парчето. Ако си пред алтернативата да плащаш 1000 лв допълнително за кола с " лоша слава" , то колко би била продажната и цена? А, иначе, е обяснено много точно, как би се заобикаляла високата ЗГО, което обезмисля цялото начинание.

#8 VK 09.11.2018 в 22:25:35

1000 лв. - всяка година , това съм пропуснал, а е основното. Никой не си купува кола за месец- два, нали!

#9 deowin 09.11.2018 в 23:01:34

>трябват драконовски мерки Драконова или не, как точно такава мярка е полезна за обществото щом насърчава ужасните шофьори да продължават да си карат колите, понеже така или иначе вече не могат дори да ги продадат? Драконови мерки, които всъщност биха довели до повече сигурност на пътя, биха били рязане на ръка за превишаване на скорост или поне отнемане на книжка за минимални провинения. Второто даже е сравнително етично. Естествено, други големи проблеми изникват тогава - като дадеш толкова голяма сила на МВР, полицаите неминуемо ще са още по-мотивирани да използват тази си сила за лична облага, при което корупцията ще се увеличи още повече. Същия проблем, макар и в по-малка степен, има и бонус/малус предложението. >ще се появят коли( втора употреба) по 20 лв. парчето Ма да, щото лудите автоджигити си умират да си продават таралясниците за без пари, вместо просто да продължават да ги карат. Ама застраховката била станала висока? Точно тези хора охотно ще си карат колите и без гражданска, докато не направят някой наистина сериозен сакатлък - например, убият човек - и ги бутнат в затвора. Щото просто да си загубят книжката надали ще ги спре.

#10 VK 09.11.2018 в 23:38:39

Защитавате виновните! Ако не нарушава правила и закони , никой няма да плаща 4 пъти повече. И да - ако за да си джигите трябва да плащаш повече е твой избор. Да, не е само това, което ще озапти шофьорите, ама е начало. Камери по всяко кръстовище, солени глоби за всяко нарушение, даже обществено полезен труд или затвор за 15 - 30 дни е начина за дисциплинарне на тия шофьори тук, поне повечето. Щото почти е норма неспазването на закона.

#11 Ecstas 12.11.2018 в 08:48:35

Колата е виновна ! Това може да се случи само в България и на всичкото отгоре , един очилат траверс по сутрешния блок , обяснява , че това било правилно

#12 Ecstas 12.11.2018 в 08:49:54

БРаво бе , браво , само и единствено в България , колата е виновна за нарушенията на водача . ТЯ , тази лоша лоша кола , която си решава и блъска хора , после сама ще си плаща застраховките !!!

#14 deowin 12.11.2018 в 16:22:02

Да почват да строят и затвори за колите тогава. Всъщност, като сме почнали с предварителната подготовка за неминуеми социални промени, направо да иззимат парите и всяко лично имущество, щото бъдещето на света очевидно е единний светлий комунизъм.

Новините

Най-четените