Малко над 200 хил. деца на възраст между 5 и 18 години липсват от образователната система. Това отчете министърът на образованието Красимир Вълчев пред bTV.
Данните са извадени след засичане на информационните системи на ГРАО и Министерството на образованието и науката (МОН).
Голяма част от тези деца са трайно извън страната, други живеят на различни адреси, които ще трябва да бъдат обходени, трети вече са се записали (към 15 септември) в образователната система. Ще имаме информация за всички деца и ученици най-рано към 15 октомври, посочи Вълчев.
Той заяви, че за всяко дете Министерството на образованието ще има данни дали е в системата, или е в чужбина, ще има и предписани мерки за тези деца.
"До вчера 1100-те екипа за съвместна работа са посетили 50 хил. адреса. Екипите включват педагогически специалисти, представители на Агенцията за социално подпомагане, на Държавната агенция за зарила на детето, на детски педагогически стаи. Първото, което правят, когато посетят адреса, е да убедят родителите или настойниците да запишат детето. Има и санкции, а посещаемостта е обвързана със семейните помощи за деца", коментира министърът.
Идеята е Министерството на образованието и Министерството на труда и социалната политика да предложат заедно и други социални плащания да се обвържат с посещаемостта на училище.
Делът на преждевременно отпадащите ученици у нас е между 13% и 14%, или между 130 и 150 хил. деца – те не са завършили гимназиален етап, една значителна част от тях са отпаднали по-рано. Това е значително предизвикателство пред страната, посочи Вълчев.
Много важно е децата да посещават и детска градина, за да може в първи клас най-малкото да знаят български език, каза още министърът. За между 18 и 24% от първокласниците българският не е майчиният им език, посочи той.
Помолен да коментира агресията в училище, той посочи, че агресията като цяло е един от проблемите на цялото общество. В него се проектират много фактори на средата и не можем да го решим с единични мерки. Вълчев посочи, че се надява от следващата година да има повече психолози в училищата. По думите му индивидуалната работа с детето е ключът към борба с агресията.