Повечето българи вярват на националните медии, но това доверие не е безрезервно и е само до определена степен. Това показват данните от ново изследване на световната асоциация "Галъп интернешънъл", проведено в 58 държави по целия свят и сред близо 60 хил. души.
Общо 48% от респондентите у нас са отговорили, че вярват на националните медии до определена степен, а 16 на сто заявяват, че се доверяват най-често. Други 30% обаче са категорични, че изобщо нямат доверие на медиите. 6 на сто от участвалите в изследването не са сигурни в отговора си.
Според социолозите от "Галъп" това поставя България далеч от крайните стойности на фона на общото изследване. В световен мащаб 52% от населението дава същия отговор за своите национални медии. 22% споделят, че по принцип вярват на националните медии, а 21% категорично заявяват, че нямат доверие на националните медии в своята държава. Останалите 5% не могат да отговорят.
Сходна е картината и по отношение на международните медии - също 52% по света споделят, че вярват, но само до определена степен, 18% имат доверие, а 23% въобще не се доверяват на информацията от чуждестранните медии. Останалите се затрудняват да отговорят. У нас колебанието става по-сериозно, когато стане дума за международните медии - 16% е делът на тези, които не знаят как да отговорят. 45% вярват до определена степен, 24% не се доверяват, а 15% - по-скоро се доверяват.
Това показва интересно явление - по света масово не съществува специфична различка в отношението на обществото към вътрешните или международните източници на информация. Отношението е еднакво противоречиво.
Изследването показва, че в страните с по-висок жизнен стандарт и с по-високи степени на свобода идва и по-висока критичност към медиите и по-спокойно споделяне на тази критичност.
Резултатите все пак показват, че българите не изразяват определено предпочитание към домашните или към чуждестранните канали за информиране.
Като цяло с известни леки разминавания, подобни са настроенията и сред нашите съседи. В Сърбия и в Косово обаче недоверието към международните медии е по-осезаемо.