Правото на жертвата да бъде жертва

Пешеходците са уязвими и не се безгрешни. Пешеходците нямат броня, огледала за предно и задно виждане или способност да се справят по приятелски с шофьор, ако ги „чукне" с колата, защото това най-вероятно ще ги прати в болница. Обичайно пешеходците са жертви, въпреки че не липсват и обратни примери.

Разбира се, има Закон за движение по пътищата, който регламентира кога и къде може да се пресича и кога и къде - не. Ясно е, че не трябва да се пресича по диагонал на кръстовище за „по-пряко", нито да се заобикаля подлеза на „Цариградско шосе", чрез минаване отгоре. Пешеходците нямат право и да преджапат през магистрала „Тракия" - не че не сме виждали и последното.

Да обвиняваш жертвата на пешеходна пътека обаче при безспорно нарушение от страна на шофьора е цинизъм. Особено когато друг е сгрешил и отнел живот.

Въпреки това 20-годишната Лора, убита на пешеходна пътека във Варна, беше обявена от съда през 2016 г. за съпричинител на смъртта си, защото макар и прегазена от моторист с близо 90 км/ч в града (въпреки ограничението от 50 км/ч), не преценила скоростта на мотора.

Днес майката на Лора, депутат от ГЕРБ, убеди колегите си в парламента в нуждата от промяна в ЗДП, за да бъде прекратен този абсурд и мъртвият да не бъде използван като смекчаващо вината обстоятелство за грешките на нарушилия закона.

Човек се пита дали в Закона за движение по пътищата умишлено не се оставят огромни дупки, за да може, ако се наложи, да се спаси я прокурорски син, я депутат, я друг наш човек в нужда.

Промяната в ЗДП, която проверява нарушенията на шофьора, преди да търси отговорност за пешеходеца, е положителна, за разлика от статистиката за жертвите на пътя.

В периода от 2010 г. до 2015 г. броят на блъснатите заради отнето предимство пешеходци се е увеличил с близо 200%, почти с колкото е нараснал и броят на убитите при такъв вид пътнотранспортни произшествия.

Само до септември 2016 година броят на загиналите пешеходци е 77. България е сред първенците по жертви на катастрофи в Европейския съюз и ако няколко дни опитате да следите бюлетина на МВР за пътнотранспортни произшествия, ще се уверите, че безопасността на пътя не е първи приоритет в България.

Промяната в ЗДП, която признава правото на пешеходеца, едва ли ще промени това. Промяната обаче дава едно успокоение - че жертвата ще има право да остане жертва.

#1 stm 13.01.2017 в 23:39:50

Майката на Лора защо не спомена нито веднъж, че Лора е била с 1,27 промила алкохол. Това има значение, защото Лора намирайки се на пътя е участник в движението и като такъв, трябва да се съобразява с това движение. Така че точно в този случай съпричиняването си го има, но на повечето не им е удобно да споменат за това, че Лора не е знаела къде се намира с тези промили.

#4 Люба6а 14.01.2017 в 18:56:34

stm-пожелавам ти от все сърце да бъдеш СМЧКАН на пешеходна пътека,без да се интересувам дали си пил вода или бира и дано останеш сакат,та да осмислиш какви ги пишеш

#5 Гризли 15.01.2017 в 15:56:36

Хубави промени, подкрепям ги! Само че какво правим с внезапно изскочилите на пешеходната пътека пешеходци? За съжаление това, че имат предимство, много често им пречи на реалната преценка. Дори да караш с 40, когато някой внезапно реши, че иска да пресече на пътеката, тази скорост не му гарантира бърза реакция и безопасно спиране . Особено в нашите градове, където има спрели коли навсякъде - и преди, и след пешеходна пътека. А може да има дървета, храсти, зелени огради. Лично на мен ми се е случвало 2 пъти да спра на сантиметри от внезапно изскочил на пътеката човек, предполагам и на всеки друг активен шофьор... И не, не съм карал с повече от 50 км. Всеки знае, че и при тази скорост трябва време, за да спреш безопасно.. Да не говорим, че и кола се е удряла отзад в мен, когато съм решавал да спра достатъчно бързо преди пътеката... Така че лично за мен промените са добри. Но все пак на разума на пешеходците остава да опитат да направят преценка дали идващата кола ще може да спре безопасно... А имам чувството, че това го няма в закона. Правото на пешеходеца да е винаги в право да излиза на пътеката може да стане малко субективно. А може би максимална скорост (в силно пешеходните зони) в градовете 30 км/час? Виждал съм го във Франция и работи добре...

#6 stm 16.01.2017 в 09:36:35

Ето правилата нарушени от Лора: Чл. 107. Пешеходец е всеки участник в движението, който се намира на пътя извън пътно превозно средство и не извършва работа по пътя. Чл. 113. (Изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г.) (1) При пресичане на платното за движение пешеходците са длъжни да преминават по пешеходните пътеки при спазване на следните правила: 1. преди да навлязат на платното за движение, да се съобразят с разстоянията до приближаващите се пътни превозни средства и с тяхната скорост на движение; Чл. 114. На пешеходците е забранено: 1. да навлизат внезапно на платното за движение; Как човек с 1,27 промила съобразява пътната обстановка е интересен въпрос. След последните промени ПТП ще се увеличат, защото пешеходците и преди пресичаха без да ми пука, че идва кола 1 тон към тях, а сега съвсем ще тръгнат като отвързани кози (сравнението не е мое, но точно описва ситуацията).

Новините

Най-четените